miercuri, noiembrie 13, 2024

Sistemul medical şi-a pierdut răbdarea

Poate în niciun alt domeniu nu există o relaţie mai directă între incompetenţă şi dezastru ca în medicină. După ce a rezistat cât a rezistat subfinanţării cronice şi prostiei distuctive, sistemul medical dă semne că a ajuns la capătul răbdării.

Succedând epocii “alimentaţiei raţionale” a lui Mincu, era “minţii iraţionale” postrevoluţionare pare să fi înfrânt rezistenţa partizanilor din pădurile sanitare. În 22 de ani s-au succedat la conducerea Ministerului Sănătăţii tot atâţia miniştri, fiecare cu o altă concepţie, de multe ori sublimă, dar lipsind cu desăvârşire. În aşa o devălmăşie conceptuală este de mirare că sistemul medical mai respiră. Dacă a reuşit, asta se datorează exclusiv oamenilor din sistem care au acceptat la nesfârşit oprobriul public, diseminat prin mass-media, alături de salariile de mizerie menite să menţină cultura şpăgii ca instinct de supravieţuire, dar şi ca anatemă asupra întregului corp medical întru tăcere vinovată. Când însuşi preşedintele ţării îşi permite să susţină inepţii de tipul “40% din diagnosticele medicilor români sunt eronate” sau “medicii se opun reformei”, iar preşedintele CNAS îşi numeşte confraţii “ticăloşi” pentru a-şi ascunde propria incompetenţă, devine un act de eroism sau de laşitate să nu dai curs tentaţiei de a-ţi lua câmpii? În orice ţară civilizată, un comportament ca al lui Lucian Duţă ar fi condus la demiterea imediată, numai la noi primul ministru îl mângâie pe părţile netede ale extremităţii cefalice nu numai pentru că aşa competent nu mai are unde găsi, dar şi pentru că e din ţarc de la Videanu.

Mai mult de o cincime din medicii români au plecat din ţară în ultimii ani şi decidenţilor nu li se pare nimic anormal, posturile în sănătate rămânând blocate deşi cheltuielile salariale nu sunt suportate de la buget. Şi ce dacă nu-s bugetari, ia să le radem şi lor 25%, că prea mult câştigă! Stupizenia cu rezistenţa medicilor la reformă capătă astfel şi mai multă concreteţe: normal că şi medicii doresc resuscitarea unui sistem muribund, dar asta nu înseamnă să accepte mioritic aberaţiile strecurate şmechereşte de cuplul de telecinematecă Vlădescu-Păunescu într-un proiect de lege care de altfel pornea de la principii corecte. În loc să ceară corectarea acestuia, preşedintele ţării şi-a luat jucăriile şi dezbaterea a rămas fără obiect, iar “ticăloşii” care greşesc jumătate din diagnostice fără reformă.

Cu greu poţi găsi, în acest carusel de miniştri postdecembrişti ai sănătăţii, măsuri care să fi avut efecte benefice în sistemul sanitar. Privind retrospectiv, mandatele lui Hajdu Gabor şi Eugen Nicolăescu sunt strălucitoare dacă ne vine neinspirata idee de a le compara cu pârjolul pe care l-a produs Attila Cseke. Corespunzător stării de îngheţ comatos a întregii societăţi, acum e şi mai bine, că la sănătate nu mai avem ministru deloc. În afară de faptul că că s-a făcut de râs prin numirea pentru două zile a lui Tudor Ciuhodaru în nu ştiu ce funcţie science-fiction, nu a avut nicio poziţie în scandalul Arafat, după cum nici în criza morfinei nu a articulat nicio silabă. Practic, nu există. De această pauză compensatorie după extrasistola Cseke profită domnul Lucian Duţă ca să se plângă cum îl hărţuiesc şi-l şantajează firmele de medicamente, anihilându-i ultimele urme de bun simţ şi competenţă.

Iată de unde provine disperarea: medicii se simt ai nimănui. Nici măcar fermitatea deciziilor ministeriale proaste nu mai există, accentuându-ţi astfel sentimentul de nesiguranţă. Numiri, demiteri onorifice, proiecte geniale ulterior retrase, şefi împovăraţi de ticăloşia celor pe care-i păstoresc, toate astea chiar îţi pot stârni nebuneasca idee că nu mai ai ce aştepta de la “ăştia” şi trebuie să te descurci singur. De asta anticipez o mişcare de amploare a lumii medicale în lunile care urmează. Poţi accepta să-ţi închidă spitalele, poţi accepta să-ţi taie din salariu 25% deşi nu eşti bugetar, poţi accepta să fii înjurat la televizor, dar nu mai poţi fi pasiv când vezi că ministrul doarme în loc să-şi susţină sistemul. Când lupul se apropie prea mult, până şi cea mai umilă oaie dă din copite. Morfina durerii de a fi medic în România era senzaţia pe care o dădeau guvernanţii că se zbat să facă ceva pentru sistem. Iar, de ceva vreme, ministerul a uitat s-o achiziţioneze.

P.S. Arătaţi-i domnului Ritli lista asta când se trezeşte, dar aveţi grijă să nu se sperie:
1. Alocarea pentru sănătate a unui procent din PIB măcar cât minimul european de 6%.
2. Transparenţă în colectarea şi gestionarea fondurilor CNAS şi auditarea acesteia.
3. Aplicarea standardelor europene pentru achiziţiile publice în domeniul sanitar, stabilirea standardelor de cost şi a preţurilor manoperelor medicale, precum şi a pachetului de bază de servicii medicale.
4. Reformarea medicinei primare înaintea celei spitaliceşti.
5. Deblocarea posturilor din sistemul sanitar şi eliminarea statutului de bugetar pentru angajaţii din sănătate.

Distribuie acest articol

37 COMENTARII

  1. E frumos ce scrieti dar suna fals. De ce? pentru ca dv veniti dintr-o institutie incapabila sa-si puna ordine in propriile probleme, condusa de Vasile Astarastoae, exemplu de parvenire intelectuala, un personaj ce-si bate joc de legi.
    Atata timp cat un asemenea personaj a fost ales de membrii UMF-ul Iasi cu saptezeci la suta si de cei din Colegiul Medicilor tot cu un scor imbatabil nu puteti avea pretentii de la sistem, indiferent cum e el condus. Atata timp cat mediocritatea a patruns adanc in sistemul medical nu puteti avea pretentii de reforma. Ce reforma, cu cine?
    Sistemul medical e in colaps dar este si datorita medicilor ce fac compromisuri doar pentru propriul confort.
    Faceti intai ordine in propria ograda inainte sa va dati cu parerea despre situatia nationala.

    • Dacă m-aș fi simțit culpabil în vreun fel, n-aș fi descris atât de plastic situația. Îmi permit să vă contrazic: domnul profesor Astărăstoae este printre puținii care au avut atitudine, de-a lungul anilor, împotriva jafului instituționalizat din sistemul medical românesc și împotriva ostracizării medicilor; de aici și furia cu care instrumente de șantaj și culpabilizare, cum sunt DNA și ANI, care lucrează cu două măsuri, în funcție de subiectul dosarelor, și-au asmuțit haitele să sfâșie demnitatea unei vieți fără pată, fără nicio urmă a prezumției de nevinovăție. Citiți rechizitoriul DNA în cazul UMF-ului din Iași și veți avea măsura incompetenței arogante, chiar dacă nu sunteți jurist. Spre deosebire de anii din urmă (vă amintiți de ”scandalul diplomelor false” ale cuplului de rectori Burlui-Stanciu?), acum sunt mândru că aparțin Universității de Medicină din Iași care, sub mandatul Rectorului Astărăstoae, a urcat de pe locul 21 între toate universitățile din țară pe locul 4, prima dintre cele de medicină. Iată motive pentru procentele uriașe cu care a fost reales atât ca Rector, cât și ca Președinte al CMR, în ciuda presiunilor grotești ale instituțiilor statului polițienesc. Or fi cadrele didactice ieșene sau medicii din România incapabili de a sancționa prin vot mârșăvia clamată la comanda generalului Gabriel Oprea?

      • Domnule Constantinescu,
        Nu trebuie sa fii jurist ca sa intelegi ca seful dv, rectorul UMF-ului Iasi este in incompatibilitate cu cele nu stiu cate functii pe care le-a avut si le are.
        Trebuie doar sa ai bun simt si sa accepti ca aceasta situatie este intolerabila. Asa cum nu trebuie sa ai studii de specialitate ca sa intelegi ca acelasi rector si-a batut joc de acel proiect european prin angajarea sa, a fiicei sale si a unor cunoscuti ( sper ca nu va numarati printre acestia).
        Cat priveste nivelul stiintific al universitatii unde activati este suficient sa te uiti pe CV-urile cadrelor didactice ca sa intelegi ca excelenta universitara este doar un termen de dictionar.
        Sau poate vreti sa va dau exemple incepand cu Cv-ul rectorului, o mostra de impostura universitara? Sunt lucruri cunoscute, presa a scris deja despre ele ( ati auzit de clasamentul Ad-astra si de unica citare din cariera rectorului dv, ce ne da masura nivelului sau universitar?). Vreti poate sa facem o statistica si sa vedem cate din cadrele universitare, colegi de-ai dv ce sunt de ani de zile profesori si conducatori de doctorat s-ar califica astazi pentru aceste pozitii universitare? sau cati au reusit sa intruneasca punctajul pentru a putea depune proiecte in cadrul competitiei Idei si altele de acelasi nivel?
        O sa spuneti ca subiectul nu este nivelul universitatii de medicina. Nu, la prima vedere nu, dar daca tinem cont ca aceiasi oameni sunt si medici in spitale de stat, vazand mediocritatea in care se complac este usor sa realizezi de ce nu se poate face reforma.
        Poate sunteti dv mandru ca lucrati in acea universitate dar asta se datoreaza doar faptului ca nu puteti judeca obiectiv situatia de acolo, implicit pe dv si seful dv.
        Lasati reforma nationala si faceti-va reforma in propria ograda, cum v-am sugerat deja.

        • @Gruia, ati uitat un lucru: aceste cadre universitare sunt cele care formeaza studentii de azi, medicii de maine, in facultati si in spitale!!!!!!! Cum s-ar putea da o educatie sanatoasa si de calitate daca profesorii sunt slabi? Deci situatia mi se pare mult mai dezastruoasa decat faptul ca acesti universitari sunt si medici, cum argumentati dumneavoastra: din pacate ei sunt si cei care formeaza noile generatii de medici si ne putem da seama ce se ofera in universitati de acest nivel.

        • Nr. Instituţie Localitate SRII Contribuţia procentuală SRI Număr articole Lista articolelor
          1 Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila Bucureşti 29.341 25.60% 97.356 114 Articole
          2 Universitatea de Medicină şi Farmacie Iuliu Haţieganu Cluj-Napoca Cluj Napoca 18.678 16.30% 42.670 96 Articole
          3 Universitatea de Medicină şi Farmacie Grigore T. Popa din Iaşi Iaşi 15.528 13.55% 37.122 80 Articole

          • Deci UMF iasi nu e pe primul loc printre universitatile de medicina, asa cum pretinde domnul Constantinescu si sigur nu e pe locul 4 printre toate universitatile!
            Multumim pentru lamuriri.

          • 80 de articole publicate intr-un an de TOATA universitatea de medicina din iasi, cand aceasta are sute de cadre didactice si alte sute si sute de studenti inscrisi in doctorat ce ar trebui sa publice si ei, macar cei din anii terminali?
            Si mai vorbim de clasamente si ne dam mari ce buni suntem!

      • Domnule Constantinescu,
        Unde putem vedea CV-ul dvs? Ca profesor universitar ar trebui ca acesta, CV-ul, sa fie public pe site-ul universitatii unde activati.
        Va multumesc.

      • 1)Vasile Astarastoae a fost reales presedinte al CM dintr-un motic foarte simplu: pt el nu exista medici vinovati, vinovat e sistemul. Citi medici au fost condamnati pentru malpraxis?
        2) Nu aveti dreptul moral sa aruncati cu pietre in conducerea trecuta a umf-ului: este urata povestea cu diplomele cumparate dar ce se intampla acum cu studentii straini ce vin la studii la noi nu e foarte departe. Este o afacere foarte profitabila din care se scot bani grei: studentii ce nu reusesc examenul de intrare la medicina in tara lor de origine vin aici si culmea, nu au probleme, nu au restante, sint extraordinari. Bineinteles, taxele sint de citeva mii de euroi pe an, ajung pina la 5 mii. Si asta sub obladuirea rectorilor ce vor reforma. Sint ecouri negative in Europa despre afacerea cu diplomele de medicina romanesti, si povestea are sanse sa se termine urit. Deci, despre ce reforma vorbim?

      • Calitatea si abilitatea de a fi un medic bun – practician bun – nu au nicio legatura cu calitatea de cercetator! Numai cine stie ce inseamna cele doua, separat, intelege cu adevarat aceasta diferenta. Din cele scrise de dvs. mai sus, rezulta ca nu aveti habar ori sunteti doar un cercetator bun, dar, in niciun caz, un medic bun. Or, articolul de mai sus se referea la MEDICI, nu la cercetatori.

        • @Alma,
          Nu inteleg exact ce vreti sa spuneti, dar am impresia ca vi se pare normal ca un medic bun sa fie acceptat ca cercetator prost! Poate daca am avea mai multi medici buni decat medici buni ce sunt in acelasi timp cercetatori prosti, reforma ar veni de la sine. Nu vad nici un motiv pentru care un cercetator prost sa-si piarda timpul cu asa zisa cercetare si sa fie platit pentru ceea ce nu face, chiar platit foarte bine ( apropo, stiti ce salariu au profesorii universitari din UMEFEURI si cam ce fac ei pentru aceste salarii?). ar putea sa fie un medic bun in acest timp si toata lumea ar avea de castigat. Din pacate regulile pt medici sunt stabilite de asa zisi universitari ca Astarastoae. Poate ca ar trebui ca medicii sa fie reprezentati de un medic bun si atat, nu credeti? O ideea foarte buna de altfel.

  2. Vad ca incurcati destul de rau borcanele.
    1. Medicii sunt bugetari. Toate veniturile din „asigurarile” de sanatate sunt taxe identice ca functionalitate cu celelalte taxe colectate din venituri, faptul ca sunt puse in alt cos nu le transforma in altceva. Sunt bani care se colecteaza la buget si se redistribuie de stat.
    2. Vreti procent de 6% din PIB – doar bugetul si cheltuielile de stat se raporteaza la PIB. Mergeti la orice companie particulara, in domeniul medical sau altul si nu o sa vedeti nicaieri raportare la PIB, nici macar la PIB-ul regiunii deservite. Companiile au notiunea de „piata” si nu stabilesc planuri, strategii si preturi in functie de PIB-ul pietei, ci de puterea de cumparare, caracteristicile si valoarea serviciilor sau produselor pe care le ofera, concurenta si alti factori. Medicii vor procent din PIB, de parca PIB-ul ar fi un tort care trebuie impartit si fiecare are dreptul la o felie, mai mica sau mai mare. Nu, medicii ofera servicii, sa se raporteze doar la costul si calitatea acelor servicii, sa militeze pentru un pachet de asigurari clar, precis, in care se stie ce se ofera (nu „totul, dar de fapt mai nimic”), cat costa si cine plateste.
    3. Oriunde e o oportunitate de a profita o sa existe profitori, iar statul e cea mai mare oportunitate de a profita. In sistemul medical privat nu exista atatea probleme, poate pentru ca nu e nimeni mana sparta ca statul? Militati pentru privatizarea serviciilor medicale si o sa scapam de probleme. O asigurare medicala privata obligatorie (pe o piata cu mai multi asiguratori) si cu rolul statului doar de a crea si a impune regulile e suficient.

    • Nu ştiu ce meserie aveţi, dar nu pot fi de acord cu niciunul din punctele enumerate:
      1. Medicii nu sunt bugetari deoarece salariile lor nu sunt plătite de la buget, ci din decontările de la CAS, chiar dacă – în mod aberant – FNUASS este integrat în buget;. Aceste decontări nu depind de numărul de salariaţi sau de nivelul salarial, ci numai de numărul şi complexitatea cazurilor rezolvate de către unitatea spitalicească respectivă. Cu alte cuvinte, reducerea cu 25% a salariilor personalului medical nu a provocat o economie la bugetul de stat atât timp cât numărul bolnavilor spitalizaţi a fost acelaşi.
      2. „Vreti procent de 6% din PIB – doar bugetul si cheltuielile de stat se raporteaza la PIB” – sugeraţi că medicii nu fac parte din categoriile respective, adică nu sunt bugetari, contrazicând ce aţi afirmat la punctul 1. Şi aveţi dreptate: medicii sunt prestatori de servicii. Companiile private nu au nicio legătură în acest context, la fel cum şi sintagma „PIB-ul pieţei” nu are nicio noimă (PIB = produsul intern brut). Medicii nu „vor procent din PIB”, ceea ce solicitam eu era o alocare similară statelor civilizate, în Europa procentul minim de alocare pentru sănătate din PIB fiind 6%, nu am îndrăznit să cer 13% ca în Franta, 12,5% ca în Irlanda, 12% ca în Marea Britanie sau 10% ca în Germania.
      3. Oportunitatea de a profita este cauzată de lacunele legislative, în mare parte deliberate. Privatizarea serviciilor medicale la grămadă ar fi un dezastru. Cancerele, tuberculoza, cirozele şi alte afecţiuni cronice, fiind „neprofitabile” nu ar mai fi tratate nicăieri. Sistemul medical privat trebuie să fie o alternativă, nu o opţiune exclusivă.

      • „…Sistemul medical privat trebuie să fie o alternativă, nu o opţiune exclusivă….”.
        La punctul 3 trebuie sa va contrazic eu. Sunt de acord ca nu trebuie sa fie o optiune exclusiva dar, si este un mare dar, sistemul medical de stat ar trebui sa fie in concurenta cu sistemul medical privat iar asiguratul (cel care da banul) sa poate alege unde doreste sa fie asigurat si tratat. Si cred ca exagerati, bolile cronice (cancerele, tuberculoza, cirozele) in toate tarile sunt acoperite prin programe medicale gratuite separate de asigurare. Sa nu amestecam lucrurile de dragul argumentelor. Dar atunci cand cel care canta face si muzica si te obliga si sa joci dupa cum vrea el, nu putem discuta niciodata de pretentii. Pentru ca nu exista alternativa pentru a avea pretentii. Privatul trebuie sa fie in paralel cu statul si in competitie. Iar cel care da banul sa poata alege. Este treaba fiecarui spital sa fie performant (indiferent ca este de stat sau particular). De asemenea, ar trebui descentralizat complet sistemul. Adica, eu din Timisoara, daca platesc la asigurarea de sanatate aici, atunci ma astept ca banii respectivi sa fie utilizati aici de catre comunitatea locala, nu sa fie virati intr-o galeata comuna de unde se impart discretionar (asa cum este acuma), fara nici o posibilitate de control.

  3. @Razvan Constantinescu
    Fiti cinstit si recunoasteti: astarastoae a fost votat in UMF pentru ca cei 70% care l-au votat sunt de aceeasi valoare cu el. Daca venea unul bun avea alte pretentii de la cadrele didactice; asa unul ca rectorul actual nu poate pretinde calitate cand el nu indeplineste aceasta conditie de calitate. Ca sa nu mai vorbim de toate increngaturile si nepotismul prezente in acea umf, tinute in brate de rector de ani de zile, ca doar a fost reales.
    Daca e sa astepti ceva bun in sistemul medical, asta nu se va intampla de la oameni ca rectorul UMF-ului Iasi, preocupat de bunastarea proprie si nu de reformarea sistemului medical.
    iar dv, domnule Constantinescu v-ati bagat intr-o discutie care va depaseste s-a facut prea multa publicitate cazului de la Iasi, s-au spus multe lucruri adevarate despre competentele si mai ales incompetentele de acolo, ca sa veniti dumneavoastra si sa va plangeti de sistem.
    Sistemul e facut de oameni si nu o sa-l reformeze medici ca Astarastaoe si studentul dansului Ciuhodaru. Avem nevoie de oameni corecti si competenti.

    • Cine stabileşte gradul de competenţă dacă nu punctajele de evaluare? Dacă 73% din votanţi au fost de valoare îndoielnică, atunci cum se explică ascensiunea spectaculoasă a UMF „Gr.T.Popa” în clasamentele naţionale (vezi mai sus)? Sunt toate universităţile româneşti populate de incompetenţi în proporţie de peste 73%? Şi cum am fi putut aprecia dacă un potenţial contracandidat ar fi făcut parte din categoria celor 27% „de valoare”? Pe lângă asta, calităţile unui Rector nu se măsoară raportat performanţelor ştiinţifice, ci celor manageriale. Dacă un om a scos universitatea din marasm în doar trei ani, cum să nu-l fi votat? Nepotismul de care vorbiţi este o consecinţă a activităţii rectorilor anteriori şi, în ultimii ani, s-a reuşit diminuarea fenomenului, deşi principala pârghie ar trebui să fie cea legislativă. În privinţa aberaţiilor din dosarul DNA, vă invit să citiţi singură, o să vă lămuriţi de calitatea probatorie şi de caracterul tendenţios. În tot cazul, în democraţie nu putem nega voinţa majorităţii pe motiv că o minoritate consideră fără criterii că anumiţi cetăţeni sunt incompetenţi.

      • Se explica in acelasi mod in care ASE-ul a ajuns in prima categorie valorica a universitatilor romanesti: politica dusa de sefi si punctajele facute in asa fel incat ” sa intre” universitatea unde trebuie. nici o legatura cu calitatea stiintifica. Nu va mai imbatati cu apa rece, AnaBela are dreptate.

  4. Cred ca ne uitam in directia gresita. Nu veniturile sunt esentiale pentru sistemul de sanatate, ci buna lui organizare.

    Buna organizare include 25% venitul medicilor si 75%… restul!

    Buna organizare nu inseamana sa ai mai multi bani, ci sa-i folosesti bine pe aia de ii ai.

    Buna organizare nu exista in sistemul medical romanesc = > toata lumea e nemultumitia.

    Chiar daca ati ridica de 10 x salariul medicilor sau de 100 x tot nu ar fi eficient.

    De ce?

    Pai pentru ca:

    a) consumul de medicamente in Ro e unul din cel mai ridicat din UE, desi starea de sanatate este printre cele mai precare… De ce? Lipsa cvasitotala a medicinei preventive, lipsa medicinei muncii, spitale supraaglomerate si insalubre etc.

    b) este imposibil pentru un pacient sa urmeze intreaga cale de la diagnostic pana la recenirea la starea de sanatate fara sa se blocheze pe undeva. Din cauza medicilor si a salraiilor lor? Nu! Din cauza… bulibashelii din sistem (nu am gasit alt cuvant, ma scuzati!).

    c) Avem de 10 ori mai multe farmacii decat librarii. Ce inseamna asta? Ca oamenii inghit mai multe pastile decat cate pagini citesc! Rezultatul? Incultura sanitara! De ce se vorbeste mai mult la TV despre f… lui …XXX (stiti la ce ma refer!) decat despre igiena?

    d) Sa zicem ca un medic ar avea 5000 de eur salariu. S-ar duce el in Ro in concediu pe Valea Prahovei? S-o vad si pe asta!!! Ar cumpara Dacia Logan? Nu prea as crede… S-ar duce la restaurantul din colt sa manance eterna fripturica cu cartofei? Asta s-o credeti Dvs.

    Acest punct d) pune de fapt punctul pe i (;-): nu salariul conteaza, ci daca il poti cheltui cum vrei tu. Altfel spus, degeaba ai salariu mare intr-o tara in care, vorba premierului „e obositor sa traiesti”!

    • Consider că trebuie să vă răspund doar prin două elemente:
      – Unul tehnic, şi anume că deţineţi date eronate. Romania este țara din UE cu cel mai mic consum de medicamente (a crescut în ultimii ani, dar tot pe ultimul loc în Europa am rămas, doar decalajul față de penultimul loc reducându-se): 70-80 de euro pe cap de locuitor, adică un nivel de 4 ori mai scăzut decât media europeană! Pentru medicamentele compensate se consumă circa 7-8% din bugetul sănătății. Valoarea cheltuielilor cu sănătatea și medicamentele pe cap de locuitor în România a scăzut de la 280 de euro in 2008, la 203 euro in 2011, ultima din Europa! Comparabil, dar inferior Bulgariei (237 de euro), ce să mai vorbim de Austria (3200 de euro) sau Islanda (4000 de euro). Să aloci un buget proporțional situat la o treime din bugetele țărilor civilizate (al nostru este cu puțin inferior celui al statului Puerto Rico, dar nu suportă comparație în Europa) înseamnă să fii nebun.
      – Unul imaginativ: gândiţi-vă că aţi învăţat încă 11 ani după terminarea liceului (în timp ce alţii vindeau calculatoare de colo-colo), aveţi 29 de ani, familie şi un copil şi trebuie să vă descurcaţi cu un salariu de 10 milioane. Cam cât ar dura până să puneţi mâna pe furcă într-o zi mai sensibilă în care vine un bişniţar şi vă face incompetent?

      • Acele date le am, dar este adevarat ca nu sunt verificate. Dar cum nici Dvs. nu ati dat sursa, probabil ca ar trebui totusi verificat direct la statistica.

        Oricum, usurinta cu care se prescriu antibiotice si tot felul de medicamente, va este probabil cunoscuta. In cele mai multe ocazii in care am fost consultat, discutia s-a invartit in jurul medicatiei, mult mai putin in jurul cauzelor sau alte ingrijirii in general.

        Cat priveste argumentul cu diferenta dintre un bisnitar si un medic, cred totusi ca nu este potrivit sa comparati numai veniturile celor doua pozitii sociale. Este foarte important cum anume te integrezi intr-o societate si asta nu depinde doar de venituri, ci si de nivelul general de dezvoltare al societatii. Cu unele (notabile) exceptii, nimeni nu este tinut cu forta in Romania.

        De ce nu pleaca totusi mult mai multi in strainatate, unde ar avea in mod clar salarii mai mari?

        Sa stiti ca raspunsul la acesta intrebare este mult mai dificil decat cel care iti vine (sterotip) in minte…

  5. ///
    Mostra de politizare gratuita, fara nici un argument:
    „retrospectiv, mandatele lui Hajdu Gabor şi Eugen Nicolăescu sunt strălucitoare dacă ne vine neinspirata idee de a le compara cu pârjolul pe care l-a produs Attila Cseke”

    De ce oare sa fie asa? pai, ca asa are impresia estetica dr Constantinescu, colaborator Astarastoaie, ca alt motiv nu se ofera.
    Stralucitor sa fie si cele 180 mil euro aruncate pe fereastra de Nicolaescu in acel program nefinalizat de evaluare, si nefinaliszabil vreodata?
    Si decizia populist mortala luata cu 2 luni inainte de alegeri de a elimina plafoanele la medicamente compensate, fara o reforma a sistemului sau un alt control pe costuri – practic invitatie la liber, cheltuiti baieti oricat, ca statul plateste.
    In ce tari mai vedeti atata stralucire cata vede dl doctor-metaforel Constantinescu?

  6. Am postat de 2 ori un comentariu ce nu a aparut, nu stiu de ce pentru ca nu continea nimic jignitor ci doar niste adevaruri deranjante. Mai incerc o data.
    Constat ca domnul Constantinescu este un aparator al presedintelui CM, printre nenumaratele functii pe care le are domnul Vasile Astarastoae, subiect despre care s-a scris mult. De asemenea acelasi domn Constantinescu arunca cu pietre in fost conducere a UMF-ului Iasi; pe buna dreptate s-ar spune, scandalul diplomelor false este bine cunoscut si o pata in istoria acestei univ. Ce uita autorul articolului sa mentioneze sunt doua lucruri f. importante.
    1) V. A. a fost ales detasat presedintele CM dintr-un motiv cunoscut: este extrem de laxist cu medici ce fac greseli, medicii nu gresesc nicioadata, sistemul e de vina. la cate cazuri de malpraxis exista in tara asta, cati medici au fost trasi la raspundere? aparator al medicilor, cum spune autorul articolului, nu inseamna sa le acopei greselile ci sa fii corect.
    2) diplomele false amintite de domnul Constantinescu. corect, o bataie de joc. dar are dansul caderea morala sa discute despre aceasta cand de cativa ani, facultatile de medicina, inclusiv cea de la Iasi s-au transformat in fabrici de diplome pentru studentii straini? Sunt sute, mii de studenti ce vin aici sa faca medicina pt ca in tara lor NU iau examenul de admitere. Si culmea, aici nu au nici o problema, isi iau examenele foarte bine, toti fara exceptie.
    Se aud voci in Europa ce critica aceasta industrie, mai ales ca se stie nivelul medicinii romanesti ( nu va imbatati cu apa rece, cu mici exceptii, scoala romaneasca de medicina este extraordinara dar lipseste cu desavarsire in afara tarii).
    Nu ar mai bine ca domnul Constantinescu sa se ocupe intai de anumite probleme locale ce nu fac cinste UMF-ului iasi si pe urma sa vada cum ar ajuta la schimbarea in bine a sistemului medical romanesc?

  7. Domnule Razvan Constantinescu,
    La UMF-ul unde sunteti sef de lucrari, a fost un caz celebru de plagiat, despre care s-a scris mult in presa. E vorba de un conferentiar sau prof univ, Paduraru. Plagiatul a fost dovedit, nu era doar o acuzatie; ce masuri a luat rectorul caruia vad ca-i tineti partea?
    Nu este si asta important? cum lasam ca studentii sa aiba cadre didactice ce plagiaza?Cum raamne cu etica profesionala? Ce exemplu e acesta?
    Multumesc anticipat pentru raspuns.

  8. PS. Referitor la articolul d-lui dr.Razvan Constantinescu eu il consider de mare bun simt.
    Ar fi putut fi mult mai dur.Ii doresc mult aucces.

  9. Revin cu comentariul pe care l-am trimis dar nu a aparut….
    Nu fac parte din sistemul medical dar ca „simplu cetatean” ce observ….
    Spitale in faliment, sali de operatie inchise, medici descurajati, pacienti obligati sa-si cumpere medicamente cumplit de scumpe. In Romania, sistemul sanitar e in colaps. Ar fi total eronat sa dai vina pe criza.Este totala incompetenta la cel mai inalt nivel.Chiar nu se vede cum non-valorile au pretuat toate sistemele de conducere din Romania? Si daca tinerii merituosi si cu mai mult curaj vor sa faca ceva pentru a indrepta cat de cat situatia, vin acei “ gaunosi” care “ le da in cap”, scormonind in toate haznalele, poate poate gasesc ceva sa-i compromita.Ei nu sant in stare sa faca nimic ci numai sa demoleze….
    Fii consecvent si continua tot asa d-le Dr.Razvan Constantinescu .

    • @ionius
      Dumneata consideri ca domnul sef de lucrari Razvan Constantinescu este un tanar merituos si cu mult curaj ce vrea sa faca ” ceva” a-laturi de alti merituosi? Si vin acei gaunosi care ” le da in cap”? Amuzant!
      I-ati vazut CV-ul?
      Ii cunoasteti relatiile cu rectorul Astarastaoe?

      • ––poate „dumneavoastra”…….
        Limbajul cu „dumneata” il folosesc cei din piata care vand zarzavaturi,,,,,,,
        Nu am ce sa mai comentez.
        Cat despre dl dr.Razvan Constantinescu raman la parerea mea.

        • @ionius,
          Comentariul dv nu imi este destinat, dar imi permit o remarca: tunci cand o persoana se adreseaza la per-tu „Fii consecvent si continua tot asa” scrieti in ultima fraza, este ridicol sa cereti cuiva sa vi se adreseze cu dumneavoastra. De altfel, dumneata este o formula de politete intalnita curent, oricum infinit mai politicoasa decat tutuirea.
          Mai bine ati raspunde intrebarilor ce vi s-au pus, sau tactica aceasta este doar o incercare demna de mila de a evita raspunsuri la intrebari incomode?
          Deci, repet si eu intrebarea ( si cum ma adresez cu dv sper sa aveti politetea sa-mi raspundeti): cu ce s-a remarcat „tanarul” sef de lucrari Razvan Constantinescu ca sa vina aici si sa discute despre reforma?

  10. Popor roman fudul si prost, buimacit de manipularea unei dictaturi a nulitatilor, va scoateti ochii doar pentru a va crea iluzia ca negru-i negru si albu-i alb. Spumegati indoctrinati de aparenta cale a unei ideologii pe care nici n-o stapiniti, nici n-o aplicati, nici macar nu stiti ce vreti. Eliberati-va mai intii de gindirea partizana, fiti observatorii cinici si pragmatici a intregului mecanism pentru a gasi elementele gripate, chiar si cele ascunse vederii.
    Spun aceste cuvinte cu multa mihnire generata de incapabilitatea voastra de a deschide ochii. Vasile Astarastoae nu e inger, nu e usa de biserica, nici macar nu are cum sa fie integru, curat si cum mai vreti voi sa fie. Zina sau sfintul pe care il cautati nu exista. Nici macar DalaiLama nu este asa cum vi-l imaginati. E adevarat, VA este victima politicului, e victima lui Oprea prin cei doi ieseni care-l sapa, Cepoi si Ciuhodaru, aici Constantinescu are dreptate si dosarul este fabricat la comanda. Tot comandata este si presa, va garantez ca Mos Craciun, Zina Maseluta si presa libera nu exista. Dictatura nulitatilor va lucreaza psihicul in fiecare zi, va invrajbeste si va indeparteaza de intelectualii tot mai putin la numar si tot mai lasi, din pacate. Elitele sint izolate, minjite si marginalizate pina la eliminare. Chiar si aici, o parte dintre postacii de serviciu fac acest lucru, nu obosesc niciodata. Acolo unde isi baga coada politicul lucrurile merg prost, ratiunea inceteaza sa mai functioneze, dicteaza doar interesele. Alungati politicul din sistemul sanitar si din oricare sistem capusat de politic si lucrurile isi vor reveni. Altfel ne pierdem vremea mintindu-ne, insultindu-ne si raminind pe topoganul bine lustruit de altii – nu cistigam nimic din asta si timpul nu iarta…

    • Domnule, hipocrate ar trebui sa aveti putin bun simt si sa nu luati cititorii drept niste imbecili.
      Despre ce dosar fabricat la comanda vorbiti? Dv va bateti joc de noi?
      Ce este fabricat? Poate incompatibilitatile dintre cele 6 functii de raspundere ale lui Astarastoae? sau poate sunt fabricate platile pe care acelasi domn Astarastoae si le-a facut lui, fiicei sale si cunoscutilor din proiecte europene? Dv stiti cu cat era platita fiica dansului, o obscura economista? cu aproape doua mii de euro pt 4 ore de munca pe zi. Nu vi se pare si indecent si ilegal? Iar medicii tineri manifestau in Iasi nu de mult ca sunt prost platiti.
      Ce vedeti fabricat aici, ca incep sa ma enervez de atata minciuna?
      Ce-i tot trageti cu Ciohodaru? este fostul student al lui astarastoae, si-a sustinut doctoratul cu acesta in 2010. Ca el e slab si incompetent nu arata decat nivelul unui conducator de doctorat ce accepta asemenea studenti.
      Sau poate o fi fabricat CV-ul aceluiasi rector, nul intre nuli, de i s-a dus faima ( cititi si Romania Libera de azi) ca rectorul maculatura?
      Deci, repet, ce e fabricat in toata povestea asta? Aveti curajul si raspundeti, daca nu, trag concluzia ca nu sunteti decat unul din nenumaratii tovarasi de afaceri necurate ale lui Astarastoae, speriat ca s-a terminat cu traiul bun si fara munca pe banii statului.
      Nu o sa vina cineva ca Astarastoae sa faca ordine si curatenie in sistem; el sa-si vada de propria mizerie morala si intelectuala.

  11. Si pentru sistemul de educatie sunt prevaziti 6% din PIB si in 2011 s-au alocat undeva pe la 3.75%. O tara cu oameni prosti si bolnavi este mult mai usor de controlat decat una cu oameni educati si sanatosi. Asa gandesc cei din afara care ne conduc cu adevarat. Restul e cancan !

  12. L-am cunoscut ca și medic, rar am întâlnit un om căruia să-i pese mai puțin de semenii lui.
    Își făcea vizitele zilnice prin saloanele cu bolnavi vorbind încontinuu la telefon, fără să adreseze un singur cuvânt nefericiților bolnavi.
    Erau în saloane oameni veniți de o săptămână și nu schimbaseră un cuvânt cu medicul responsabil iar rezidenții dădeau din umeri și se uitau și ei jenați fiindu-le teamă să zică ceva.
    Mama trăiește și azi doar pentru că am reușit să o scot la timp din mâinile acestei jigodii, răpind-o efectiv în pijamale din saloanele morții și mutând-o în grija unui medic din clinica de alături care a reușit să o salveze.
    Îl vedeți ce zâmbet are în toate pozele? Așa zâmbește și trecând pe lângă tine și uitându-se cum mori fără să miște un deget.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Constantinescu
Razvan Constantinescu
Medic primar gastroenterolog, Sef de lucrari la UMF "Grigore T. Popa" Iasi.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro