sâmbătă, iulie 12, 2025

ȘTIM 2. Diferența între matematică și modele matematice pe înțelesul tuturor

Motto: Sapă suficient de adânc în orice și vei da de matematică (Go down deep enough into anything and you will find Mathematics) – Dean Schlicter, citat apocrif

Am încercat în primul articol din seria ȘTIM, acronim de la Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică, să schițez câteva caracterizări ale matematicii cu scopul de a familiariza o audiență foarte largă cu această disciplină atât de ,,inefabilă” și de a evidenția rolul central pe care matematica îl ocupă în societatea și cultura moderne. Ideea de la care am pornit în această întreprindere este că, în conglomeratul de discipline grupate în ȘTIM, și pe care am încercat să-l identific în articolul menționat, matematica joacă un rol esențial dar, din păcate, lumea matematicii și a matematicienilor este relativ închisă și de foarte multe ori neînțeleasă, ceea ce conduce la multe confuzii. Rolul central al matematicii în disciplinele care compun ȘTIM este în mare parte necunoscut, misterios, minimalizat și de multe ori chiar negat. Această atitudine față de matematică este justificată din mai multe motive. Matematica este o disciplină care cere eforturi foarte mari și capacități mentale relativ superioare, ceea ce conduce la situația că sunt puțini semeni de-ai noștri care trec dincolo de bariera unei simple familiarizări cu cunoștințele elementare de matematică necesare unei vieți normale în societatea modernă. Apoi, oamenii pot avea o diversitate foarte mare de tipuri de personalitate și este absolut natural ca foarte mulți dintre cei care excelează în anumite domenii ale cunoașterii pur și simplu să nu fie atrași de matematică din diverse motive. În plus, comunicarea dintre practicanții matematicii și societate este de multe ori îmbibată de resentimente provocate de o educație matematică inabil făcută și de multe ori traumatizantă. Mai mult, mulți utilizatori de matematică au o perspectivă utilitaristă asupra matematicii, mai precis, valorizează doar realizări concrete în timp ce matematica în sine este desconsiderată profund. În acest caz, caracterul abstract al matematicii, nelegată în niciun fel de lumea în care trăim, este ceea ce i se reproșează.

Această stare de lucruri conduce la faptul că, de multe ori, i se atribuie matematicii fapte/efecte/interpretări care nu prea au legătură cu realitatea. În acest articol încerc să lămuresc o confuzie foarte frecventă care se face între matematică și modelele matematice, cele care sunt folosite în extrem de multe activități umane și care sunt cu mult mai vizibile decât matematica. Cei mai mulți dintre noi văd doar rezultatele modelelor matematice și nu fac diferența între matematică și aceste modele. Îmi propun deci să abordez, într-o manieră discursivă și neformalizată, întrebări de genul: ce este modelarea matematică, care sunt relațiile acesteia cu celelalte discipline, și care este rolul pe care aceasta îl are în societatea modernă.

Ce este modelarea matematică?

În limbajul uzual, cuvântul model are mai multe înțelesuri. Lăsând la o parte înțelesuri de genul manechin, sau de genul pildă, exemplu, acestea merg de la a fi un obiect concret, sinonim cu calapod, tipar, șablon, până la un nivel abstract: sistem teoretic (logico-matematic) sau material cu ajutorul căruia pot fi studiate indirect proprietățile și transformările altui sistem, mai complex, cu care primul sistem prezintă o analogie, înțeles care îl acoperă și pe acela de machetă, a se vedea https://dexonline.ro/definitie/model. Trebuie spus de la bun început că niciunul dintre sensurile din DEX nu acoperă în totalitate înțelesul specific modelării matematice dar trebuie să reținem din sensurile largi ale cuvântului model faptul că, în aproape toate interpretările, este ascuns bine privirii noastre conceptul de reprezentare, în sensul de redare a unei părți din altceva mai mare. De aici, mergând mai departe pe firul acestei idei, putem trage concluzia că modelarea matematică ar trebui să fie o modalitate de reprezentare a unei părți din matematică în lumea reală. Astfel, ajungem la a intui că există două lumi, lumea reală și lumea matematicii, și că, în acest univers în care trăim și pe care îl percepem prin simțurile noastre, putem vedea doar aceste modele matematice dar nu și matematica.

În cele ce urmează voi arăta și exemplifica într-o manieră foarte lejeră că modelarea matematică este un proces circular, care este alcătuit din patru etape distincte, care trece prin și face legătura între cele două lumi, lumea reală și lumea matematicii, și care, în general, necesită colaborare în cadrul unor echipe interdisciplinare de specialiști. Acest lucru însă nu trebuie înțeles în mod foarte strict, fiindcă aceste ,,echipe” pot fi compuse la distanțe mari de spațiu și de timp. Până la proba contrarie, pentru modelare matematică este nevoie de ființe umane fiindcă acestea sunt singura interfață dintre lumea reală și lumea matematicii. Apoi, pentru modelare matematică, de multe ori este nevoie de mai mulți specialiști din diverse discipline, în funcție de întrebările la care vrem să răspundem. Din această cauză, rolul educației matematice care se face în universități pentru studenții din conglomeratul ȘTIM, dar nu numai, este exact acela de a le furniza acestora acces la aparatul matematic existent în așa fel încât, sau să poată face modelarea matematică fără a avea nevoie de altcineva, sau să poată comunica cu matematicieni în cadrul acestor echipe interdisciplinare.

Mai întâi, avem patru zone distincte:

(a) formularea problemei reale,

(b) formularea problemei în limbajul matematic,

(c) soluțiile problemei formulate în limbajul matematic, și

(d) soluțiile în contextul problemei reale.

În cele ce urmează explicăm cu mai multe detalii și câteva exemple fiecare dintre aceste zone.

(a) Formularea problemei reale. Viața noastră, nu neapărat a omului modern, este compusă din acțiuni pe care dorim să le facem într-un scop bine determinat iar pentru aceasta avem nevoie să înțelegem lumea în care trăim, fizic, chimic, biologic, social, etc. Cele mai multe activități pe care le facem sunt procese dinamice, în sensul desfășurării într-un interval bine precizat de timp, cu un început și un sfârșit. În contextul unei existențe raționale, vrem să înțelegem de unde plecăm, unde vrem să ajungem, și ce anume trebuie să facem pentru a ne atinge scopul. Mai mult, vrem să putem acționa în condiții de siguranță, atât pentru noi cât și pentru ceilalți. Astfel, avem probleme din lumea reală, care pot fi de tipuri atât de diferite încât cu siguranță că orice încercare de completitudine ar fi sortită eșecului. Păstrând un nivel de discuție cât mai elementar, aceste probleme pot fi: să înțelegem ce se întâmplă când aruncăm un obiect pe o direcție oblică, să înțelegem ce se întâmplă când amestecăm două substanțe, să înțelegem ce putem face pentru a avea o recoltă bună, sau să înțelegem de ce semeni de-ai noștri se comportă într-un anumit fel. Pot fi însă scopuri și mai concrete: vrem să construim un pod peste o apă, vrem să aflăm dacă un anumit organ din corpul nostru este sănătos sau nu, sau vrem să punem o întrebare în lumea virtuală și să primim rezultate ierarhizate pe o scară a relevanței în raport cu întrebarea noastră. La scară istorică, probleme ca cele enumerate mai înainte au condus la diferențierea științelor naturii, fizica, chimia, biologia, a disciplinelor inginerești, a medicinei, a științelor sociale, și a foarte multor altor discipline. Abordarea acestor probleme a fost făcută în maniere diferite, colectând informații din experimente și formulând legi, procesând aceste informații și formulând teorii, ceea ce a condus la coagularea și individualizarea diferitelor științe sau discipline.

(b) Formularea problemei în limbajul matematic. Oamenii au observat din vremuri imemoriale că există anumite tipare în lumea în care trăim, acestea fiind obținute prin observarea unor similarități între problemele din lumea reală pe care vrem să le rezolvăm. De exemplu, grupuri de obiecte de un  anumit tip cu alte grupuri de obiecte de un tip diferit, cea mai primitivă formă de conceptualizare a numerelor naturale. Tiparele care au fost observate au însemnat deja un pas în sensul abstractizării și n-a lipsit mult până când conceptele matematice au apărut. Odată apărute, a fost ușor să se treacă la operații din ce în ce mai complexe și oamenii au observat că acest tărâm, în care unii dintre ei s-au aventurat, era și parcă nu era real. A trebuit să treacă câteva mii de ani pentru ca oamenii să înțeleagă că există un ansamblu de concepte, operații, și structuri, care alcătuiesc o lume aparte, abstractă, care poate fi accesată doar prin mintea umană și căreia în cele din urmă i-au zis matematică. Pentru o bună perioadă de timp, matematica a conviețuit cu științele naturi și alte discipline din zona cunoașterii iar diferențierea clară a apărut doar în urmă cu câteva sute de ani. La început, matematica a fost percepută cu precădere în maniera operațională, de calcule, dar, plecând de aici, s-a ajuns la moduri de operare foarte sofisticate. Astfel, au apărut problemele formulate în limbajul matematic cu un statut independent în raport cu realitatea. Acestea pot fi exprimate prin probleme de numărare, probleme de forme și structuri geometrice, ecuații algebrice, ecuații diferențiale sau cu derivare parțiale, probleme din lumea misterioasă a proceselor aleatoare, și foarte multe alte tipuri de probleme formulate în limbajul matematic.

(c) Soluțiile problemei formulate în limbajul matematic. Abordarea cea mai simplă și convențională este că matematica, și deci matematicienii, se ocupă cu rezolvarea ecuațiilor. De multe ori, în discuții cu interlocutori care află că profesia mea este matematica, aceștia mă clasifică imediat în sertarul cu cei care rezolvă ecuații. Încercând din răsputeri să nu rănesc orgoliul interlocutorilor mei, aduc în discuție dihotomia dintre aspectul cantitativ și aspectul calitativ. Să luăm exemplul simplu al ecuațiilor algebrice, adică polinomiale. Mai toți știm că ecuațiile algebrice de ordin unu se rezolvă foarte simplu, pentru soluțiile ecuației algebrice de ordin doi cu toții am învățat o formulă iar unii dintre noi știu chiar cum să o obțină, pentru soluțiile ecuației de ordin trei unii dintre noi au auzit sau chiar au văzut că există o formulă pentru una dintre soluții după care urmează reducerea la cazul unei ecuații de ordin doi, iar pentru ecuația de ordin patru există o metodă de a reduce găsirea soluțiilor la două ecuații de ordin doi. Până acum, totul se învârte în zona formulelor cu radicali dar chiar de la acest nivel elementar apar probleme de cunoaștere care provoacă intelectul uman la un nivel de abstractizare foarte înalt. Încă de la cazul ecuațiilor polinomiale de ordin doi, oamenii au observat că există ecuații foarte simple generate de polinoame cu coeficienți reali foarte cuminți, de exemplu x2+1=0, care nu au nicio rădăcină reală (prin rădăcină a unui polinom p înțelegem o soluție x a ecuației p(x)=0). A fost nevoie de mult timp pentru ca numerele complexe, pe care de obicei le înțelegem ca având două componente, una reală și una imaginară, să fie acceptate. Spre surprinderea noastră, a omului modern trecut prin liceu, de-a lungul timpului, chiar minți luminate ale unor matematicieni celebri au respins ideea numerelor complexe ca pe o monstruozitate. În urmă cu vreo două sute de ani, matematicienii au acceptat și înțeles că fără numerele complexe, care sunt greu de imaginat atâta timp cât intuiția noastră este ancorată în universul fizic în care trăim, este imposibil să abordezi, la modul serios, probleme relativ simple de matematică, precum cea a rădăcinilor polinoamelor. În timp, numerele complexe și-au dovedit utilitatea chiar și în probleme foarte practice din epoca modernă: proiectarea amplificatoarelor electronice și controlul aparatelor zburătoare, de exemplu, ar fi imposibile fără a efectua o excursie în lumea misterioasă a numerelor complexe. Operarea în cadrul corpului numerelor complexe oferă un avantaj enorm, întrucât acesta este algebric închis (adică orice polinom cu coeficienți numere complexe are toate rădăcinile în corpul numerelor complexe) pe când corpul numerelor reale nu are această proprietate. Ca o idee care potențează în mod metaforic numerele complexe, în folclorul matematic există următoarea zicală: Viața este complexă, are atât parte reală cât și parte imaginară.

Mai departe, problema rezolvării ecuațiilor algebrice se complică și aici intervine relația subtilă dintre cantitativ, adică formule și numere, și calitativ, adică afirmații despre calități ale anumitor obiecte matematice, în cazul nostru soluțiile ecuațiilor algebrice de ordin cinci sau mai mare. A fost nevoie de munca unui șir lung de matematicieni care au pus cărămidă peste cărămidă până când un matematician genial, pe nume Évariste Galois (1811-1832), a reușit să demonstreze că, pentru ecuații polinomiale de ordin mai mare ca sau egal cu cinci, nu există formule cu radicali care să reprezinte rădăcinile polinoamelor în funcție de coeficienții acestora. În matematică, afirmații de genul că ceva nu există sunt teribil de dificil de demonstrat dar, de foarte multe ori, tehnicile necesare pentru acest tip de demonstrații produc concepte și alte rezultate care reverberează în mod neașteptat în multe alte domenii ale matematicii. Teoria lui Galois este parte din domeniul algebrei și este responsabilă pentru punerea în valoare a conceptului matematic de grup, care are o importanță covârșitoare în aproape întreaga matematică.

Revenind la discuția noastră, o primă întrebare ar fi: la ce ne ajută un rezultat negativ în sensul acesta furnizat de teoria lui Galois? Un prim răspuns ar fi: ca să nu ne mai pierdem timpul căutând ceva care nu există și prin urmare să ne ocupăm cu altă problemă cu care am avea ceva șanse de reușită. Dar, în afară de asta, extrem de importantă este și consecința că putem privi problema de găsire a soluție dintr-o perspectivă mult mai practică și folositoare. Prin urmare, dacă nu putem găsi formule pentru soluțiile ecuațiilor algebrice de ordin superior, atunci putem măcar încerca să obținem metode de aproximare a acestor soluții și care, în cele din urmă, să conducă la algoritmi pe care să-i punem la treabă cu ajutorul calculatoarelor. La urma urmei, în această lume în care trăim, mai devreme sau mai târziu cu toții înțelegem că aproape totul este aproximativ și că, cel puțin pentru scopuri practice, rareori avem nevoie de soluții exacte. Ajungând în acest punct, deja problema pe înțelesul tuturor de la care am pornit se ridică într-o zonă care aparține analizei matematice și în care conceptele și instrumentele devin cu mult mai sofisticate: continuitate, derivabilitate, șiruri, convergență, și multe altele. Nu este de mirare că una dintre cele mai eficiente metode de aproximare a rădăcinilor reale ale ecuațiilor algebrice poartă numele lui Sir Isaac Newton (1643-1727). În acest punct, cam oricine care a trecut prin liceu înțelege că, în ceea ce privește modelarea matematică, drumurile din fața noastră se pot schimba rapid în poteci de munte prin care cu greu ne strecurăm pentru a năzui să ajungem pe culmi.

Prin urmare, prin soluțiile problemei formulate în limbaj matematic înțelegem atât aspectul cantitativ cât și cel calitativ. În ceea ce privește aspectul cantitativ al matematicii, de foarte multe ori căutăm rezultate matematice care să aibă demonstrații constructive, în sensul că aceste demonstrații nu au voie să conțină decât un număr finit de operațiuni și care să poată fi transpuse în algoritmi. De aici urmează alte întrebări legate de stabilitatea metodelor pe care le obținem, de exemplu cât de solide sunt aceste metode la perturbări de diverse tipuri. Întrucât, în urmă cu mai mult de o sută de ani, un matematician celebru pe nume Henri Poincaré (1854-1912) a pus în evidență haosul determinist, ceea ce, într-o exprimare foarte lejeră, înseamnă apariția fenomenului aleator în condiții complet determinate, ne întrebăm cât de deterministă este metoda noastră de aproximare. Trecând la un nivel mai general, pentru ecuații diferențiale sau cu derivate parțiale, probleme de numărare, probleme de forme și structuri geometrice, și probleme din lumea probabilităților, soluțiile pe care le căutăm au atât caracter cantitativ cât și calitativ.

(d) Soluțiile în contextul problemei reale. Problemele din lumea reală pe care încercăm să le rezolvăm cer soluții în lumea reală și pe care să le putem folosi. Sunt relativ puțini oameni pentru care interesul este pur teoretic și general în zona cunoașterii. Cei mai mulți dintre noi dorim soluții pragmatice care să ne ajute în viața de zi cu zi în plan personal sau/și profesional și, mai general, pe termen mediu și lung, să ne aducă siguranță, sănătate, prosperitate și, de ce nu, împliniri în planul social. Dihotomia cantitativ și calitativ revine și pentru problemele din lumea reală. De foarte multe ori vrem răspunsuri pentru problemele noastre care să fie furnizate prin numere: cât timp îmi trebuie ca să ajung de acasă la piață? Dar, în afară de asta, doresc și să mă asigur că drumul pe care plănuiesc să-l fac de acasă la piață să poată fi făcut în siguranță, relativ la trafic, la criminalitate și, de ce nu, la condițiile meteorologice. Astfel, de multe ori dorim să avem nu numai soluții cantitative ci și calitative. Medicul pe care îl consult într-o problemă de sănătate îmi recomandă să fac teste medicale, de sânge sau de imagistică medicală. Testele de sânge îmi furnizează numere care trebuie transpuse calitativ de către specialiști. Testele de imagistică îmi furnizează imagini care trebuie interpretate calitativ sau transpuse cantitativ în numere: ce procent dintr-un organ este afectat de o boală? Dacă plănuiesc să fac un drum doresc să știu care sunt condițiile meteorologice care pot apărea dar, de multe ori, nu mă satisface să știu doar aspectul calitativ, va ploua sau nu va ploua, ci vreau să am o aproximare cantitivă a intensității ploii: cam la câți litrii de apă pe metru pătrat ar trebui să mă aștept? Mai mult, în contextul lumii moderne în care o bună parte dintre noi utilizăm mai mult sau mai puțin conștient calculatoarele electronice, ceea ce înțelegem prin soluții în contextul lumii reale capătă valențe neașteptate. Un exemplu simplu ar fi simulările: pentru o acțiune pe care vreau să o fac sau să o experimentez, este posibil să obțin o simulare grafică sau numerică a acesteia? Deja, prin această întrebare am atins un nivel superior, acela al realității virtuale.

Între aceste patru zone avem patru procese de tranziție:

  (i) modelare: (a) => (b),

 (ii) operare: (b) => (c),

(iii) interpretare: (c) => (d),

(iv) comparare: (d) => (a).

Mai jos aveți o diagramă PERT (un acronim englezesc pentru Program Evaluation and Review Technique / Evaluarea unui program și tehnică de revizuire) realizată prin aplicația disponibilă pe platforma Creatly, prin amabilitatea Alexandrei.

Le vom lua pe rând încercând să explicăm cât mai precis în ce constau acestea. Mai mult, pentru a da substanță descrierii acestor procese, vom folosi un exemplu concret de modelare matematică pe o problemă de interes foarte larg și care face parte din viața noastră de zi cu zi, deși cei mai mulți dintre noi nici măcar nu bănuiesc pe cât de multă matematică se fundamentează aceasta. Întrucât mi-am propus să nu utilizez formalismul matematic aproape deloc pentru a nu exclude din audiență pe cei care nu se simt confortabil în lumea formalizată a matematicii, această alegere poate produce anumite frustrări pentru cititorii care ar prefera, cel puțin într-o anumită măsură, formalismul matematic. Pentru a nu dezamăgi nici pe acești cititori care preferă formalismul matematic, voi face referințe la articolele surse, invitându-i să meargă cât de adânc doresc în interiorul aparatului matematic.

Modelare: (a) => (b). Acest proces face tranziția între problema din lumea reală către problema în limbajul matematicii. Problema de la care plecăm în lumea reală este următoarea. Sunt interesat să obțin mai multe informații pe un anumit subiect și pentru aceasta aleg să utilizez un motor de căutare dintre cele puse la dispoziție de diverse platforme din rețeaua de calculatoare numită internet (cuvânt englezesc format prin combinarea a două cuvinte, interconnected și network). O precizare, mă plasez în timp spre sfârșitul secolului trecut când internetul era într-o fază de dezvoltare net inferioară față de ceea ce avem la dispoziție în zilele noastre, pe vremea când primele motoare de căutare erau furnizate de platformele Altavista, Yahoo, și alte câteva. Secvența de text pe care o pot scrie pe interfața motorului de căutare este trimisă și primesc în timp foarte scurt o listă de adrese internet la care mă pot duce spre a afla informații despre subiectul care mă interesează. Problema este că vreau ca această listă să-mi ierarhizeze răspunsurile în funcție de relevanță, mai precis, vreau ca cele care sunt în capul listei să fie cele mai relevante, pentru a nu pierde timpul căutând acul în carul cu fân.

Privitor la această problemă, ce presupuneri putem face? În primul rând, platforma pe care doresc să o interoghez dispune de baze de date imense, colectate prin activitatea multor roboți care navighează în internet și actualizate continuu, care înregistrează legături între diverse adrese de internet pe o mulțime foarte mare de subiecte. Aceasta este ipoteza de la care pornim. Din punct de vedere matematic, dacă indexez adresele de internet cu 1, 2, …, N, pentru fiecare subiect pot să generez un tabel pătratic (asta însemnând că numărul de linii este N și acesta este egal cu numărul de coloane) de forma N x N, în care elementele tabelului sunt numere naturale sau zero care contorizează numărul de legături (links) de la o platformă corespunzătoare unei linii la o altă platformă corespunzătoare unei coloane. În termeni matematici, am deci o matrice pătratică în care elementele sunt numere întregi nenegative iar din această matrice problema matematică este cum produc o ierarhizare a paginilor de internet în ordinea relevanței pe subiectul pe care am făcut interogarea motorului de căutare. Utilizând motoarele de căutare disponibile, nu sunt mulțumit de răspunsurile lor în privința relevanței fiindcă, din experiența pe care o am, de cele mai multe ori adresele internet care sunt cele mai interesante nu sunt printre primele listate și prin urmare pierd foarte mult timp răsfoind pagini care se dovedesc în final a fi inutile.

O observație foarte importantă pentru procesul de modelare este aceea că trebuie să precizăm foarte clar și onest presupunerile pe care le facem. Una dintre greșelile cele mai mari, și care conduce la confuzii și reacții negative, este aceea că știința poate face orice și că inabilitatea noastră este singura obstrucție în calea obținerii soluțiilor universale. Sunt cunoscute în istoria științei ,,probleme celebre” precum perpetum mobile. Conștientizarea faptului că orice model matematic se obține în urma unor prespuneri este vitală iar ignorarea acestora poate avea consecințe teribile. Iluzia că poate exista un model universal, bun în orice situație, face diferența între știință și pseudo-știință. Sir Karl Raimund Popper (1902-1994) a tranșat problema diferențierii între știință și pseudo-știință prin criteriul falsificabilității: orice afirmație științifică este falsificabilă, ceea ce în contextul modelării matematice înseamnă că este adevărată atâta timp cât ipotezele în care a fost enunțată sunt valabile și devine falsă pentru cel puțin un sistem de ipoteze diferit.

Operare: (b) => (c). De îndată ce avem formulată problema în limbaj matematic, de aici încolo suntem în lumea matematicii și ceea ce facem este matematică. Unul dintre marile avantaje de a opera în interiorul matematicii este acela că suntem liberi de orice constrângeri în afară de cunoașterea matematică acceptată de comunitate și calcule și raționamente corecte din punct de vedere matematic, ceea ce se circumscrie conceptului de demonstrație matematică. Mai precis, una dintre marile constrângeri de operare în cadrul unei științe, naturale sau sociale, sau discipline inginerești constă în faptul că toate operațiile permise trebuie să aibă sens/interpretare în cadrul acelei discipline, pe când în matematică această constrângere pur și simplu nu există. Această libertate este însă relativă fiindcă condiția imperioasă este corectitudinea matematică a calculelor și a raționamentelor. Ne aflăm deci într-un sistem formal în care logica și aparatul matematic sunt singurele instrumente pe care le avem la dispoziție. Mintea umană are această capacitate extraordinară de a se detașa complet de lumea reală pentru a explora tărâmul fascinant al matematicii.

Continuând cu exemplul de mai înainte, de interogare a unui motor de căutare, avem deci o matrice pătratică în care elementele matricei sunt numere întregi nenegative, aceasta înseamnă că sunt numere naturale sau zero, iar din această matrice vreau să extrag cât de multă informație putem, având în minte scopul propus. Matricele constituie obiecte matematice din algebra liniară și analiza matricială, dezvoltate ca domenii  ale matematicii începând cu secolul al nouăsprezecelea dar continuând și în prezent să constituie subiecte active de cercetare matematică. Conceptul de matrice a apărut pentru prima oară la James Joseph Sylvester (1814-1897), iar originea lui este cuvântul latin matrix, cu înțelesul de pântec sau uter. Primele cercetări din teoria matricelor se leagă și de numele lui Arthur Cayley (1821-1893), matematician prin vocație și avocat prin profesie. Interesul pentru algebra liniară și teoria matricelor provine atât din motive pur matematice dar cu preponderență din motive practice care privesc rezolvarea sistemelor de ecuații liniare. Epoca de început a teoriei matricelor și a domeniului mai larg al algebrei liniare a fost partea a doua a secolului al nouăsprezecelea dar contribuții importante în algebra liniară au apărut în matematică cu mult mai înainte la René Decartes (1596-1650), Joseph-Louis Lagrange (1736-1815), și Carl Friedrich Gauss (1777-1850). O  contribuție extrem de importantă în algebra liniară a adus matematicianului francez Marie Ennemond Camille Jordan (1838-1922).

Matricele își datorează importanța în mare parte faptului că sunt concepte matematice care permit calcule necesare transformărilor liniare ale spațiilor liniare, numite și spații vectoriale. Noțiunea de vector este familiară cititorului din fizică dar în matematică aceasta are un înțeles mult mai larg. De îndată ce se fixează o bază, sau un reper, într-un spațiu vectorial de dimensiune finită N, un vector din acest spațiu este nici mai mult nici mai puțin decât un șir finit de numere x=(x1,x2,…,xN). Cu vectorii se pot face operații de adunare și înmulțire cu numere (scalari) pe componente, iar aceste operații corespund intuiției geometrice. Dar cel mai important este că transformările liniare, adică acele transformări care păstrează structurile liniare, între spațiile vectoriale de dimensiuni finite sunt reprezentate de matrice care acționează pe vectori din care produce alți vectori. Matricele pătratice, cum sunt cele care ne interesează pe noi prin prisma interogării motoarelor de căutare, reprezintă transformări liniare în interiorul aceluiași spațiu vectorial și transformă un vector sursă într-un vector țintă care, în general, are altă magnitudine și altă orientare (este rotit față de vectorul sursă). Pentru aceste matrice, o extrem de mare importanță o au vectorii proprii. Un vector propriu pentru o matrice pătratică este caracterizat prin faptul că este nenul și că matricea respectivă îl transformă într-un vector coliniar cu el însuși. Factorul de mărime dintre cei doi vectori, țintă și sursă, care este un număr, se numește valoare proprie. Algebra liniară ne învață că o bună parte dintre proprietățile matricelor poate fi înțeleasă dacă înțelegem structura valorilor proprii, acestea alcătuind ceea ce numim spectrul matricei, și structura vectorilor proprii subiacenți. Pe de o parte, o primă problemă care apare este dată de faptul că valorile proprii ale unei matrice pătratice sunt exact rădăcinile unui anumit polinom, numit polinomul caracteristic al matricei și, chiar dacă matricea are toate elementele numere reale și, în consecință, polinomul caracteristic are toți coeficienții reali, o parte dintre, uneori chiar toate, rădăcinile lui pot fi numere complexe care nu sunt reale. Pe de altă parte, teorema de structură spectrală a matricelor pătratice, datorată lui Camille Jordan, clarifică în întregime această problemă, la nivel teoretic, pentru matricele cu elemente complexe.

Pentru matricea pătratică de interes în acest exemplu, noi avem o proprietate suplimentară, anume că toate elementele ei sunt numere pozitive sau zero. Matricele pătratice care au toate elementele numere pozitive sau zero fac obiectul unei teoreme celebre în matematică și care poartă numele a doi matematicieni germani: Oskar Perron (1880-1975) și Ferdinand Georg Frobenius (1849-1917). Mai întâi, Perron a demonstrat în 1907 [5] că: orice matrice pătratică, ale cărei elemente sunt toate numere pozitive, are o valoare proprie număr real și dominantă, în sensul că domină în magnitudine toate celelalte valori proprii care pot fi numere complexe sau reale, iar această valoare proprie dominantă are un vector propriu, unic modulo un factor, în care toate elementele sunt numere pozitive. Câțiva ani mai târziu, în 1912, Frobenius a demonstrat că: teorema lui Perron rămâne adevărată dacă matricea are toate elementele numere pozitive sau zero dar astfel încât, ridicată la o anumită putere, produce o matrice care are toate elementele numere pozitive. O demonstrație modernă este disponibilă prin contribuția doamnei Hannah Cairns [3] însă, pentru a înțelege această demonstrație, sunt necesare noțiuni și rezultate din analiza matricială modernă, în plus față de forma canonică Jordan, cum ar fi raza spectrală și cazul matricial al teoremei lui Gelfand pentru raza spectrală. Teorema Perron-Frobenius are o foarte mare importanță în matematică prin aplicațiile din teoria probabilităților, în ergodicitate și lanțuri Markov,  în teoria sistemelor dinamice, în științele sociale, economie, demografie, rețele sociale și, după cum vom vedea imediat, în ierarhizarea paginilor de internet pentru interogări ale motoarelor de căutare. Inițial, această teoremă a fost motivată de considerente de matematică pură dar acest exemplu, și multe altele, ne arată un aspect fascinant al matematicii: matematica poate produce rezultate extrem de puternice în modelarea matematică, la mare depărtare în timp și aparent fără nicio motivare specială.

Însă etapa de modelare din interiorul matematicii pentru problema care ne interesează nu se oprește de îndată ce avem teorema Perron-Frobenius, care are un pronunțat caracter calitativ, fiindcă vom avea nevoie de calculul efectiv al valorii proprii dominante și al unui vector propriu al acesteia. Aici apare iarăși relația complicată dintre cele două aspecte ale matematicii, calitativ și cantitativ. Întrucât valorile proprii ale unei matrice pătratice sunt rădăcinile polinomului ei caracteristic și, am văzut mai sus că, pentru polinoame de ordin mai mare ca sau egal cu cinci nu există formule cu radicali pentru rădăcinile acestora, tot ceea ce putem spera este să folosim metode de aproximare a acestora, după care vom dori să calculăm vectorii proprii asociați valorii proprii dominante prin rezolvarea unui sistem de ecuații liniare, cu foarte multe ecuații și tot atâtea necunoscute. Teoria aproximării este destul de elaborată în zilele noastre și rezultate matematice care conduc la algoritmi puternici și implementări pe calculator ale acestor algoritmi există dar, vom arăta în cursul procesului de tranziție următor cum, speculând jocul complicat dintre aspectul cantitativ și calitativ, parțial vom putea ocoli această dificultate.

Intrepretare: (c) => (d). Din moment ce avem un rezultat al problemei în limbaj matematic, fie acesta cantitativ, calitativ, sau o combinație a celor două, urmează să facem tranziția către rezultatul problemei din lumea reală de la care procesul de modelare matematică a început. Practic, acest proces este invers procesului de modelare întrucât facem tranziția dintre lumea matematicii către lumea reală. În contextul problemei de ierarhizare a adreselor paginilor de internet în care apare informația cerută de interogarea unui motor de căutare, vom explica pe scurt și la modul discursiv, cum putem aplica teorema Perron-Frobenius. Adresele paginilor de internet sunt indexate prin numerele 1, 2, 3, …, N, unde N poate fi foarte mare, de ordinul miilor. Ne imaginăm o rețea, o pânză de păianjen, după cum sugerează și termenul consacrat în limba engleză, web, în care adresele paginilor de internet (websites) sunt noduri și între aceste noduri sunt săgeți etichetate care modelează legăturile (links). Din această rețea se poate produce o matrice de adiacență în diverse moduri și este de o reală importanță să găsim o modalitate care să fie optimă. O posibilă abordare, și aceasta este descrisă în articolul lui K. Bryan și T. Leise [2] cu amănunte și exemple numerice, este de a contoriza legăturile dintre două noduri diferite cu ajutorul legăturilor care vin și respectiv care pleacă dintr-un nod către celălalt. Aceste valori, denumite scorul importanței, sunt apoi distribuite pe coloane și ponderate în așa fel încât pe fiecare coloană suma elementelor ei este egală cu 1. O matrice pătratică cu toate elementele numerele reale pozitive sau zero și astfel încât suma elementelor din fiecare coloană este egală cu 1 se numește stocastică. Abordarea matricelor de incidență asociate unei rețele de internet prin matrice stocastice are importanța ei fiindcă, aceste matrice au întotdeauna valoarea proprie 1 și, ca o aplicație a teoremei Perron-Frobenius, aceasta este valoarea proprie dominantă. Dar, în aplicarea teoremei Perron-Frobenius pentru matrice stocastice apare o dificultate datorită condiției lui Perron: toate elementele matricei trebuie să fie pozitive ceea ce pentru cazul nostru nu se verifică întrucât matricele de adiacență au valoarea 0 pe diagonală (autolegăturile nu se contorizează). Nici condiția lui Frobenius nu ne ajută prea mult întrucât matricele sunt foarte mari iar verificarea acestei condiții este tehnic imposibilă întrucât implică calculul puterilor acestor matrice imense. Scăparea vine din perturbarea aditivă a matricei de adiacență cu o matrice de tipul 0,15 înmulțit cu o matrice cu toate intrările egale cu 1, urmată de o scalare pentru a nu pierde calitatea de a fi matrice stocastică, metodă prin care se obține o matrice stocastică în care toate elementele sunt pozitive și deci condiția lui Perron este îndeplinită. De ce acest 0,15, adică 15%, pentru perturbare? Alte valori între 0 și 1 sunt posibile dar această valoare a fost aleasă după efectuarea mai multor teste de eficiență. În felul acesta scăpăm de dificultatea calculării valorii proprii dominante (rădăcină a unui polinom caracteristic de un ordin foarte mare) dar nu putem evita calculul unui vector propriu pentru valoarea proprie 1. Aceasta nu este însă o problemă imposibilă întrucât există algoritmul Gauss-Jordan (acest Jordan nu este matematicianul francez Camille Jordan ci Wilhelm Jordan (1842-1899), un geodez german) care este foarte eficient din punct de vedere al complexității de calcul pentru rezolvarea sistemelor de sisteme de ecuații liniare.

De îndată ce avem un vector propriu al valorii proprii 1 pentru matricea de adiacență, acesta poate fi obținut cu toate elementele numere pozitive (din nou, din teorema Perron-Frobenius) ceea ce ne furnizează criteriul prin care ierarhizăm adresele de internet relevante pentru interogarea noastră. Cum? Ierarhia este dată exact de elementele acestui vector propriu, ordonate prin magnitudinea lor. Prezint un exemplu simplu pentru a evita scrierea unei fraze care poate fi ambiguă. Să presupunem că avem șapte adrese relevante pentru interogarea noastră, indexate 1, 2, …, 7, pentru care obținem matricea, cu 7 linii și 7 coloane, de adiacență perturbată explicată mai sus și calculăm vectorul propriu asociat valorii proprii 1 care este (0,234 0,135 0,420 0,012 0,025 0,075 0,099). Vă rog să observați că acest vector a fost scalat pentru ca suma elementelor lui să fie egală cu 1, ceea ce nu afectează rezultatul nostru (calitatea în raport cu cantitatea) dar are avantajul că îl face unic. Ideea de interpretare pe care o folosim este următoarea: o valoare mai mare pentru componenta vectorului propriu corespunzătoare adresei j (unul dintre numerele 1, 2, …, 7) înseamnă o relevanță mai mare. Prin urmare, întrucât ordinea elementelor vectorului propriu este 0,420 > 0,234 > 0,135 > 0,099 > 0,075 > 0,025 > 0,012, ierarhizarea celor șapte adrese de internet va fi 3 > 1 > 2 > 7 > 6 > 5 > 4, în care ,,mai mare” înseamnă ,,mai relevant pentru întrebarea noastră” și, prin urmare, lista pe care o vom primi ca răspuns va avea adresele, în ordinea descrescătoarea a importanței: 3, 1, 2, 7, 6, 5, 4. Să observăm că nu valorile precise ale elementelor vectorului propriu sunt importante (aspectul cantitativ) ci ordonarea lor (aspectul calitativ).

Bineînțeles că abordarea prezentată mai sus nu este scutită de întrebări pertinente: de ce ordonarea obținută este într-adevăr corespunzătoare importanței, de ce perturbarea nu afectează ordonarea sau, dacă o afectează în ce mod, se pot imagina alte metode de generare a matricei de adiacență, și multe altele. Pentru fiecare întrebare se pot furniza răspunsuri care vin din alte rezultate de matematică sau se pot genera alte probleme de matematică pe care le putem sau nu le putem rezolva. Exemplul prezentat aici este o schiță foarte aproximativă pentru algoritmul de ierarhizare a adreselor de internet (page ranking) utilizat de către compania Google. La vremea respectivă, sfârșitul secolului trecut, acesta a fost un salt calitative uriaș în lumea virtuală, motiv pentru care compania fondată de S. Brin și L. Page, a se vedea articolul lor [1], a devenit în scurt timp o afacere de multe miliarde de dolari. O descriere mai precisă din punct de vedere matematic se poate găsi în articolul  K. Bryan, T. Leise [2].

Comparare: (d) => (a). Ultimul proces de tranziție face legătura între rezultatul problemei din lumea reală și problema din lumea reală care a generat tot procesul de modelare matematică. În general, în această ultimă etapă se compară rezultatele obținute prin modelarea matematică cu măsurătorile și/sau observațiile pe care le avem la dispoziție sau le facem în mod direct asupra fenomenului care a generat problema din lumea reală. Această comparare poate fi făcută pentru aspectele cantitative cu alte metode matematice (statistica este de foarte multe ori folosită pentru asta) sau, în cazul focalizării pe aspectele calitative, compararea se face din această perspectivă: sunt rezultatele obținute din  modelul nostru matematic compatibile cu măsurătorile, observațiile, legile, sau teoriile pe care le-am folosit în modelare? Dacă da, în ce măsură? Dacă această măsură de compatibilitate este suficient de mare, pot merge înainte cu modelul obținut, dacă nu, mă întorc și reiau tot ciclul de modelare. Oricum, ideea mare care trebuie reținută de aici este că orice model matematic este o reprezentare a matematicii în lumea reală și deci o aproximare care poate avea diverse grade de acuratețe. Modelul matematic este valabil în anumite condiții pe care sunt obligat să le clarific și să le fac cunoscute. În cazul matricei de adiacență din algoritmul motorului de căutare Google, a fost nevoie să perturbăm această matrice pentru a ne situa în presupunerile teoremei Perron-Frobenius, cea care îmi garantează funcționarea algoritmului. Realitatea în care trăim este atât de complexă iar nivelul nostru de cunoaștere a acestei realități este atât de limitat încât orice model matematic suferă în mod intrinsec de imperfecțiune. Numai matematica, în lumea ei, este perfectă, pe când în lumea reală nu putem utiliza decât aproximări imperfecte ale acesteia. Una dintre distincțiile cele mai importante pe care trebuie să o facem între matematică și modele matematice este că, în matematică, orice afirmație este de forma: în cazul în care ipotezele A au loc atunci consecințele B se întâmplă, ceea ce implică limitarea funcționării modelelor matematice la cazul în care ipotezele pot fi verificate. Din păcate, sunt foarte mulți algoritmi inginerești care sunt utilizați în practică deși, sau ipotezele din modelele matematice nu sunt îndeplinite sau, pur și simplu, acești algoritmi nu au la bază niște modele matematice bine înțelese. Într-o discuție cu un informatician, acesta a mărturisit candid că dacă o aplicație pe care o proiectează funcționează în 80% dintre cazuri aceasta este considerată foarte bună și vandabilă. În schimb, dacă eu am o teoremă pe care o pot demonstra în proporție de 80%, nimeni nu mă va lua în serios cu această demonstrație până când nu am o demonstrație completă.

Printre celelalte procese de tranziție, care fiecare poate avea multe puncte critice, acest ultim proces de comparare, momentul adevărului, am putea spune, poate conduce la concluzia că toată această muncă a fost un succes, un eșec, sau câte puțin din fiecare. Foarte binele este dușmanul binelui și chiar dacă, pentru moment, un model matematic este considerat satisfăcător, asta nu înseamnă că trebuie să mă mulțumesc cu el. Iar dacă un model matematic este nesatisfăcător atunci tot circuitul modelării trebuie reluat o dată, și încă o dată, până când obținem rezultate sensibil comparabile cu observațiile directe.

Succes sau eșec. Revenind la algoritmul Google pentru ierarhizarea paginilor de internet, gradul de succes poate fi evaluat din mai multe puncte de vedere. Compararea cu rezultatele produse de algoritmii utilizați de către celelalte companii furnizoare de motoare de căutare a fost hotărâtoare. Ca succes de afacere a fost și continuă să fie considerat de un ordin de mărime foarte mare. Articolul lui Bryan și Leise [2] este intitulat foar glumeț: Vectorul propriu care valorează douăzeci și cinci de miliarde de dolari, algebra liniară din spatele Google. Trebuie să subliniem că saltul a fost produs în mod esențial de utilizarea matematicii de foarte bună calitate, în cazul nostru teorema Perron-Frobenius. Dar este acesta singurul punct de vedere pe care ar trebui să-l luăm în considerare pentru a cuantifica succesul? Ce putem spune despre punctul de vedere al utilizatorilor? Numai din descrierea foarte sumară de mai sus se poate observa că anumite date de intrare în matricea de adiacență pot fi manipulate și că, în mod artificial, anumite platforme de internet pot fi favorizate sau defavorizate de către compania Google. Mai mult, procedura de obținere a matricei adiacente poate fi făcută într-o altă manieră care să favorizeze anumite adrese și să defavorizeze altele. Mediul virtual de afaceri, de o diversitate extrem de mare, în care materia primă este informația, a explodat pur și simplu în ultimii ani și, ca în orice mediu de afaceri, sunt diverse grade de onestitate. Lumea virtuală care cucerește încet dar sigur societatea umană este o junglă, cu bune și cu rele. Dar dezinformarea, informațiile false și reclamele care ne copleșesc au făcut ca această lume virtuală  să devină într-o anumită măsură inutilizabilă. Noi am prezentat aici, ca un exemplu de algoritm de căutare pentru a explica procesul de modelare matematică, doar exemplul Google, dar acesta reprezintă doar o mică parte dintre algoritmii care stau în spatele altor platforme de rețele sociale. În necunoștință de cauză, o primă reacție, pe care am văzut-o de multe ori, este că ,,matematica este vinovată pentru toate astea”. Eu sper ca cititorii acestui articol să poată face diferența de acum înainte între matematică și modelele matematice. Ceea ce trebuie spus foarte răspicat este că lipsa de onestitate în utilizarea aparatului matematic nu poate fi imputată matematicii, care funcționează independent de voința oamenilor, ci a modului în care modelele matematice sunt utilizate. O replică dintr-un film celebru (Indecent Proposal, 1993) este cam așa: la întrebarea unui profesor de arhitectură în timpul unei lecții la un colegiu comunitar, ,,Cum poate fi folosită o cărămidă?”, acesta primește două răspunsuri, ,,O cărămidă poate fi folosită ca să construiești o casă.” și ,,O cărămidă poate fi folosită ca să omori un om.” Decizia este a celui care o folosește, nu a celui care a produs-o. 

Între complexitate și fezabilitate

Procesul de modelare matematică prezentat și explicat succint mai sus trăiește între două cerințe contradictorii. Pe de o parte, avem nevoie de un model matematic care să cuprindă cât mai precis caracteristicile fenomenului/problemei pe care dorim să îl/o înțelegem, ceea ce conduce la un grad de complexitate foarte mare. Pe de altă parte, avem nevoie ca modelul matematic să fie fezabil în sensul că matematica să aibă deja formulate rezultate bine stabilite și verificate pentru acest model matematic iar, dacă nu le are, cel puțin ca rezultatele necesare să poată fi obținute într-un timp suficient de scurt pentru a le putea utiliza. Viața practicanților matematicii aplicate și a multora dintre utilizatorii ei se petrece între nicovala fezabilității și ciocanul complexității modelelor matematice. De multe ori, primele încercări de modelare conduc la modele cu mult prea complexe pentru a fi fezabile, după care urmează procese de ajustare pentru a le face fezabile dar fără a periclita esența fenomenului studiat. Modelarea matematică este un exemplu de activitate în care optimul este greu de obținut și multe încercări sunt necesare pentru a ne apropia de un rezultat care să fie suficient de complex dar și fezabil în același timp.

În mod poate paradoxal, complexitatea extremă a unor probleme de matematică poate fi utilizată în avantajul nostru. În urmă cu câțiva ani, la un congres al matematicienilor români ținut la Galați, am asistat la o conferință a unui informatician, reprezentant al unei companii de informatică, care a vorbit despre utilizarea geometriei algebrice în criptografie. Geometria algebrică este un domeniu al matematicii pure care cu greu ar fi putut fi alăturat matematicilor aplicate. Interesul informaticienilor pentru geometria algebrică se datorează faptului că, în perspectiva creșterii puterii de calcul și a calculatoarelor cuantice, algoritmii utilizați în prezent în criptografie și bazați pe teoria numerelor, factorizarea numerelor mari prin numere prime, sunt amenințați în mod dramatic. Geometria algebrică furnizează algoritmi bazați pe probleme a căror complexitate transcende chiar și puterii calculatoarelor cuantice. https://mindcraftstories.ro/stiinta/criptografie-2-securitatea-si-geometria/

În general, rezultatele de matematică sunt de multe ori obținute cu mult timp mai înainte de a-și demonstra utilitatea în cadrul modelelor matematice iar, uneori, nici măcar nu ajung să-și demonstreze utilitatea, lăsând această perspectivă deschisă viitorului. Pe de o parte, foarte multe rezultate puternice din matematică sunt obținute din pură curiozitate științifică iar, pe de altă parte, alte rezultate puternice din matematică sunt produse abia după ce sunt generate de modelarea matematică și de cerințele imperioase de a furniza soluții. Dar influența funcționează și în sens opus: foarte multe dintre problemele de interes curent în matematică sunt generate de modele matematice care cer soluții. Din această cauză, adepții utilitarismului matematicii sunt nemulțumiți de faptul că matematicienii nu se ocupă numai de problemele ale căror soluții sunt cerute în prezent. Matematicienii care practică doar matematica pură au o anumită independență din acest punct de vedere și, de cele mai multe ori, nu-și câștigă existența din asta ci doar din predarea matematicii contemporane generațiilor de tineri care se pregătesc pentru o profesie în care matematica este necesară, vezi cazul prezentat mai sus al lui Oskar Perron și Georg Frobenius. Unul dintre aforismele lui Grigore Mosil spune așa: ,,Azi facem matematica ce va fi folosită mâine şi mai ales poimâine. Că dacă n-am face-o azi, poimâine ar trebui s-o importăm.”. https://leviathan.ro/aforisme-de-grigore-moisil/

Epoca modernă folosește matematica în mod esențial, din ce în ce mai mult și de foarte bună calitate, dar, pe aceasta, cei mai mulți dintre noi nu o vedem. Ceea ce cei mai mulți dintre noi vedem este doar consecința utilizării matematicii, pe când matematica folosită, motorul cunoștințelor și tehnologiilor moderne, este undeva, în adâncuri, bine ascunsă ochilor noștri. Sapă suficient de adânc în orice și vei da de matematică, citat apocrif Dean Schlicter.

Referințe

[1] S. Brin, L. Page, The anatomy of a large-scale hypertextual Web search engine, Computer Networks and ISDN Systems 30(1998), 107- 117. http://ilpubs.stanford.edu:8090/361/1/1998-8.pdf

[2] K. Bryan, T. Leise, The 25,000,000,000 $ eigenvector, the linear algebra behind Google, SIAM Rev., 48(3)(2006), 569-581. https://www.rose-hulman.edu/~bryan/googleFinalVersionFixed.pdf

[3] H. Cairns, A short proof of Perrons theorem, Cornell University, April 2014. http://www. math.cornell.edu/~web6720/Perron-Frobenius_Hannah%20Cairns.pdf

[4] G. Frobenius, Über Matrizen aus nicht negativen Elementen, Sitzungsberichte der Königlich Prüssischen Akademie der Wissenschaften, (May 1912), 456477. http://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-18865

[5] O. Perron, Zur Theorie der Matrizen., Mathematische Annalen 64(1907), 248-263. http://eudml.org/doc/158317

Distribuie acest articol

45 COMENTARII

  1. Imi plac mult articolele cu acest subiect.
    Da, matematica e fascinanta, dar as vrea sa fac o completare. Matematica nu e facuta sa rezolve niste probleme practice, de altfel o spune si autorul ” foarte multe rezultate puternice din matematică sunt obținute din pură curiozitate științifică”. Deci matematica intra mai degraba la capitolul arta si mai putin la stiinta pragmatica.
    Si al doilea aspect e ca matematica si-a atins propria limita cind a definit probleme, fara sa le gaseasca rezolvarea!

    Se spunea cindva ca ar fi necesar anasterea unui copil genial care sa nu-nvete nimic din mate si sa-si imagineze o alta matematica pe alte baze!

    • Hai, hi, hi!
      1. A existat un geniu numit Godel care a demonstrat că orice sistem logic formalizat este contradictoriu( în sensul că în interiorul acelui sistem pot exista probleme care nu se pot rezolva cu formalismele sistemului)
      2. În legătură cu o nouă matematică, de ce nu? Iată, nu din cauza căldurii, eu am ceva cu „mulțimea numerelor naturale” care produc monștrii numiți numerele prime…

      • Folosiți greșit termenul de contradictoriu: Gödel a demonstrat că sistemele formale pot avea afirmații indecidabile, adică nu pot fi nici demonstrate nici infirmate.

      • Neah, Godel n-a aratat asa ceva. Sistemele alea trebuie sa indeplineasca anumite criterii. Autorul articolului a evitat elegant problematica spunand ca sistemele formale pot avea…
        E mai interesant decat crezi, imho, chiar daca a pierdut din universalitate.

    • @NT
      daca din curiozitate incerci sa construiesti modelul care sa prezica urmatoarea combinatie de zaruri, esecul e garantat, dar matematica pragmatica te-ar putea sfatui sa dublezi mereu miza pana castigi :)
      sau te-ar indemna sa crezi intr-o conspiratie probabilistica antieco precum distributia Boltzmann, 3/2kT, care e un model valid si in termodinamica si in fizica cuantica ;
      ce nu pricep eu este de ce nu apare in text notiunea de lege de conservare pe care se bazeaza modelul matematic, ca daca se rezuma doar la tipare, transformari si analogii, se califica si predictiile astrologice;
      chiar si banalul tabel excel e o matrice in care liniile si coloanele sunt vectori multidimensionali; chiar si inteligentului artificial i-ar lua prea mult timp sa efectueze un „search” incepand din prima celula de la stanga la dreapta si de sus in jos, motiv pentru care a fost nevoie de matematicieni sa configureze mecanisme de stocare sortata a datelor si algoritmi de optimizare a sanselor de a gasi mai rapid elementul cautat; in realitate elementul nu e memorat in celula respectiva, care contine doar o adresa si un indice catre vectorul care efectiv stocheaza datele in forma sortata, inca din momentul inserarii;

      • În exemplul pe care l-am folosit, utilizarea teoremei Perron-Frobenius în motorul de căutare Google, legile de conservare nu joacă niciun rol. Eu am încercat să exemplific pe un caz cât mai simplu fiindcă tehnicalitățile nu merg într-un articol pe această platformă, și am indicat ceva referințe pentru cei care vor să sape mai adânc. Legile conservării din sistemele fizice corespund simetriilor sistemelor, conform unei teoreme celebre ale lui Emmy Noether. Este un lucru absolut minunat că cele două teoreme ale lui Emmy Noether, obținute la începutul secolului al douăzecilea în contextul teoriei relativității generalizate și în urma unei probleme pusă de David Hilbert, au fost înțelese de către fizicieni de-abia după mai bine de șaptezeci de ani. Matematica avea răspunsul de atâta amar de vreme dar fizicienii se uitau în altă parte.

        • cu respect, multumesc pentru raspunsul acordat, desi (previzibil) este cu mult peste nivelul meu de cunostinte, in conditiile in care titlul articolului se adreseaza „pe înțelesul tuturor”;
          Tin sa subliniez ca nu am intentionat deloc sa fiu carcotas, ci doar sa revendic un echivalent mai intuitiv, din lumea reala, pentru ceea ce in matematica s-ar putea exprima printr-o ecuatie polinomiala sau diferentiala, dar pentru intelesul tuturor muritorilor de rand (ca mine) ar ramane o exprimare inca prea abstracta.

        • cu toată aprecierea, dar a fost invers… Noether s-a apucat de matematizarea teoriei lui Einstein, sub tutela lui Hilbert și a lui Klein… btw, Hilbert nu a avut intuiția conceptuală a lui Einstein (faimosul hole-argument)… tot respectul, orice formă de calcul variațional ține cont de simetrii, dar, se ajunge la ruperi de simetrii… realitatea nu e formalism matematic, doar e explicată prin limbajul matematic, aproximativ, desigur

          • N-am spus altceva, doar că mai din scurt. Știu povestea și mai mult, dar nu are rost să povestim aici fiindcă sunt unele lucruri din istoria teoriei relativității generalizate care sunt foarte obscure. Oricum, fizicienii s-au trezit vreo șaizeci de ani mai târziu că matematicienii au înțeles un fapt esențial din alcătuirea acestui univers.

            • „fizicienii s-au trezit vreo șaizeci de ani mai târziu…” la ce vă referiți?
              Mulțumesc

          • Treaba asta cu ruperile de simetrie mie imi da mari batai de cap. Sint familiarizat desigur cu simetriile din Cristalografie, mi s-au parut din prima frumoase, interesante si usor de inteles. Cind insa vine vorba despre forte/cimpuri care apar in natura urmare a unor ruperi de simetrie parca ma lovesc de un zid. Care din pacate e real, e cel al propriei necunoasteri, aici, a lipsei unei pregatiri reale in Matematica, nu mecanicitatea lui „asa se face” si o anume dexteritate in a rezolva niste subiecte la mate, kestie cu care am iesit din liceu: or aia nu e matematica, aia e un soi de mestesugarie, o lacatuserie cu simboluri, ceva mai sus de matematica de manutanta, nu mersi.
            Dincolo de asta insa problema cea mare chiar e cea formulata de Eugene Wigner in articolul: The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences. Cum se intimpla asta, cum de asculta Universul de (o parte din) matematica noastra? Si de ce Matematica are legi mai cuprinzatoare decit Universul, asta e in orice caz nerezonabil. Caci Matematica e o inventie umana, a unei specii aparute accidental printr-o succesiune de concidente incredibil de norocoase, sansele au fost covirsitor mai mari ca noi sa nu aparem. Sau sa disparem pe parcurs. Va sa zica n-ar fi existat Matematica? Bizar, caci Universul exista!

            • păi sunt simetrii la transformări discrete (cristalografie) și la cele continue… e cum e trecerea de la Galois la Lie…
              pe celălalt aspect, matematica (μάθημα ce învățăm, cunoaștem) are un sens epistemic, uman… iar fizica (φύσις natura) ar fi obiectul cunoașterii, care este dincolo de existența și înțelegerea umană…
              PS matematica e formată din multiple modele și la nivel abstract, deci nu văd sensul distincției din titlu, câteva exemple:
              +într-o geometrie sferică nu există paralele la o dreaptă, într-una hiperbolică sunt multiple, doar în plan există axioma paralelelor
              +de la Georg Cantor, trecând prin problemele lui Hilbert ale construcției axiomatice ale matematicii, Zermelo, Godel, Banach, Tarski, Lebesgue, Cohen… matematica axiomatică este demonstrat dependentă formal de axioma alegerii, iar, formalismele (modelele) sunt ori incomplete, ori incosistente, ori ambele în context axiomatic numărabil finit (algebre Peano…)
              …e mai bine să înțelegi, decât nu… de acord cu Dl Profesor

  2. Pe căldurile astea, deși sunt doar o literă din acronimul ȘTIM, citind articolul era să-mi pleznească capul(!…).
    Mda, voit sau nevoit, matematicienii au devenit toreadorii/luptătorii/ gladiatorii Lumii moderne. (Aici fac un comentariu malițios și anume că Nicușor Dan, Bolojan și Grindeanu sunt matematicieni…deci suntem salvați… găsesc ei o soluție…). Autorul dă chiar un exemplu înfricoșător, chestia cum că nu știu ce algoritm Google ne manipulează în draci. Ehe, este deja depășit acest pericol, unul și mai mare apare la orizont, anume INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ.
    Așa că sărmanul de mine n-am decât să-mi pun problema: oare matematicienii cu matematica lor au responsabilitate și morală? Sau preferă să stea în spatele unui Server Uriaș pe post de Dumnezei și să ne controleze de-acolo?…
    Ca unul care am cochetat cândva cu Zeița Matematicii parcă îmi vine să cred că aceasta nu are nici inimă nici morală…. fiindcă nu are nevoie de ele…
    Dar poate ne salvează matematicienii Nicușor Dan, Bolojan, Grindeanu și alții… deși mă îndoiesc că ne mai poate salva cineva…

    • Matematicienii au responsabilitatea morală la fel cum o au și cei care produc cărămizi. Modul în care utilizăm obiectele sau cunoștințele noastre ține de discernământul fiecăruia dintre noi. În cazul matematicii, mai este un motiv de tulburare, pe care unii dintre noi îl avem: oare cum vor fi folosite în viitor rezultatele noastre? Pitagora și școala lui au tranșat problema asta declarând cunoașterea periculoasă și atunci au impus restricții severe asupra diseminării acesteia. Însă asta nu prea funcționează: ceea ce a putut face un om va putea face și un altul, mai devreme sau mai târziu.

    • Lucifer, exemplele pe care le dai sunt ca nuca in perete. Nicusor Dan e singurul dintre cei 3 care ar putea fi catalogat „matematician”, sau mai bine zis fost matematician, pt ca nu mai face demult matematica, desi a pastrat gandirea organizata matematica. Bolojan doar a facut in facultate matematica din cate stiu, dar nu oricine termina (sau face partial) fac. de matematica se poate numi „matematician”. E necesar mult mai mult pt asta. Foarte multi termina o facultate de matematica si apoi fac cu totul altceva (parca si mircea badea a facut matematica). Sau multi termina degeaba matematica, tot asa ar putea termina inginerie sau litere.
      De grindeanu ce sa mai vorbim… din nou nu oricine a facut matematica in facultate se poate numi matematician; a avut si un scandal cu o asa-zisa carte de matematica, care insa nu exista concret….

      Apropo de ce zici ca „zeita matematica nu are nici inima nici morala”, asta e absurd, de multe ori cei care clameaza ca sunt moralisti buni, sunt de fapt niste impostori care incearca sa impresioneze lumea.
      Morala si „inima” fara adevar si ratiune sunt egale cu zero, doar subiect de telenovele. Evident ideal este ca cineva sa combine ratiunea cu morala, ambele sunt importante. Comparativ cu restul populatiei, in general matematicienii si oamenii de stiinta adevarati sunt statistic mai de incredere (desi exista si contraexemple).

      • Domnule, în legătură cu cei trei muschetari matematicieni, luați -o ca o glumă. Pe de altă parte, politica este irațională nu rațională așa că îi suspectez pe matematicienii cei raționali ca inadecvați pentru politica irațională. Și asta nu mai e o glumă…

        • @Lucifer. Repet, e total fals sa il catalogati pe grindeanu ca matematician, iar ca gluma nu e haioasa… Ca politica e irationala, e discutabil…. Nu e nici perfect rationala, dar ca multe alte fenomene, nu e nici irationala. Daca un politician (sau partid) face repetat lucruri irationale, va pierde pana la urma.
          Din contra, problemele statului roman se datoreaza impostorilor, irationalilor si habarnistilor care au ocupat functii inalte 35 ani. Statul roman are mare nevoie de matematicieni sau de persoane rationale si corecte la conducere. Administratia si politica romaneasca au fost prea mult timp infestate de impostura, prostie si irational.

          • Nu vreau să polemizez, dar ce Raționalitate vedeți Dvs în Istoria Lumii? Iar de matematicieni mi-e frică cum îmi este frică de mine….

            • Clar ca nu sunteti deici-decolo, dar cum puteti spune ce ati spus?
              Pai hai sa ne intoarcem la stadiul de vanator-culegator.

            • Lucifer istoria lumii NU e total irationala, exista destula rationalitate.
              Iar azi in epoca stiintei si tehnologiei, cu atat mai mult. A-ti fie frica de matematica si de stiinta, e ridicol (de exp georgilienii au oroare de stiinta).
              Romania ar fi avansat mai mult cu niste oameni destepti cu gandire matematica la conducere (in loc de politrucii sfertodocti pe care i-am avut).

      • duomnu Kepller, „desi a pastrat gandirea organizata matematica.”

        Faceti o mare confuzie, gindirea matematica nu e organizata, aia e contabilitate, gindirea matematica e fantezie, imaginatie, logica, muzica, cum spuneam, arta.

        • Duomnu Tiganu, bine ca exista si „cunoscatori” ca matale, sa ne zica cum e cu gandirea matematica…! Vorba aia, „cunoscatorul” pana nu-i fudul, parca nu-i „cunoscator” destul…!
          Ar fi normal insa sa ne zici si noua care e cultura aia matematica „vasta” pe care o posezi, si din care scoti „perlele” de mai sus.
          Cica „gindirea matematica nu e organizata, gindirea matematica e fantezie, muzica, arta…” Serios ?! Ai vreun articol de matematica avansata publicat in vreun jurnal serios, sau vorbesti sa te afli in treaba ? Fac pariu ca nu stii nici matematica de liceu bine.

          Tocmai ca gandirea matematica e organizata si rationala, plus creativa si imaginativa de la un nivel in sus.
          Dar pe problemele de administratie a statului de care discutam, creativitatea matematica nu are legatura. Aici e vorba de o gandire organizata, corecta, logica, pt functionarea statului. Nu e vorba de „matematica e muzica, arta, fantezii” si alte chestii pe care le-ai auzit si tu si le repeti aiurea fara legatura cu subiectul…

          • domnu Kepler, m-ati prins, nu am articole matematice si, intr-adevar nici cu mate din fac nu mai stiu mare lucru

            Mi-am exprimat doar cum imi imaginez eu cs ar fi matematica, cum spuneam un amestec de arta, filozofie, logica, fantezie etc.
            Am impresia ca matale esti matematician serios, toata stima, dar mi-arcplacevsa fii asa cum imi imaginez eu!

  3. Sunteti un drag de om stimate Domnule Gheondea. Ieri era cat pe ce va mentionez intr-un comentariu postat la articolul Domnului Gabriel Cercel.
    Stiu ca aveti simtul umorului.
    Am un boomerang vechi si demodat dar nu pot scapa de el.
    Ce ma fac?😁

  4. Domnule Gheondea,

    Am găsit o întrebare de matematică (sort of) – Știu câinii calculul diferențial și integral?

    De fapt nu e întrebarea mea. Profesorul Timothy J. Pennings care și-a pus această întrebare crede că da. Și ca să se convingă a testat-o pe câinele lui pe care îl chemă Elvis. Rezultatele cercetării domniei sale au fost publicate de Mathematical Association of America în The College Mathematics Journal cu titlul Do Dogs Know Calculus? (vedeți aici https://www.csun.edu/~dgray/BE528/Pennigs2003Dogs_Calculus.pdf)

    Profesorul Pennings spune că această ipoteză poate fi testată pe… „copii de șase ani, elevi de gimnaziu sau studenți.” , dar ne previne că „For the sake of their pride, it might be best not to include professors in the study.”

    Dumneavoastră ce credeți?

    • Mulțumesc pentru articol. Este un exemplu frumos de modelare cu ajutorul analizei matematice a unei probleme de optimizare și un exercițiu de calcul diferențial. Întrebarea pe care mi-o puneți dumneavoastră iese din zona mea și cred că se duce în zona de circuite analogice în ființe. Creierul, uman sau animal, este încă o mare necunoscută pentru noi. Ceea ce noi numim intuiție poate fi rezultatul unor procese cognitive complexe ale creierului pe care nu le conștientizăm. Rezultatul unei probleme practice, la care are de răspuns Elvis, este livrat în mod organic de către creier și pare ceva miraculos. Bineînțeles că speculez, deși există cercetări pe acest domeniu. Prin urmare, Elvis a dezvoltat mecanisme cognitive de optimizare în mod analogic, probabil. Cum anume s-a întâmplat asta, este iarăși o mică parte din minunățiile naturii care ne delectează. Poziția mea este că, dacă am avea modele suficient de precise, cu siguranță că am înțelege în mod natural ce se întâmplă în creierul lui Elvis. Sunt multe exemple de acest fel: zborul coordonat al păsărilor în zbor, migrația păsărilor pe traiectorii optime, rotația pisicii în cădere pentru o aterizare perfectă, și multe altele. Ca experiență personală, mulți dintre noi au avut parte de soluții optime la probleme de viață care ne-au venit în minte fără conștientizare. Drept este că de multe ori mai și greșim, dar asta face parte din regula că nimic nu este perfect.

      • Brr! Păi dacă formalizăm prin mijloace matematice funcționarea creierului uman plus intervențiile în structura de funcționare a genomului uman, am pus-o! Imediat Omul poate fi transformat în Cyborg, controlat de un Server cu un matematician stăpânul inelelor, adică a sistemelor de programare.
        Vedeți de ce mi-e mie frică de ce ne pot face informaticienii/matematicienii?

        • Eu n-aș pune totul în aceeași oală. Plus că intrăm în scenarii distopice care ne face să ne piară cheful de viață. Suntem departe de modelarea matematică a creierului uman. Rețelele neuronale care sunt în vogă nu sunt modele matematice și, oricum, ceea ce funcționează nu are suport matematic înțeles.

      • Domnule Gheondea,

        Mulțumesc pentru răspuns. Pentru că ați pomenit de păsări, și pentru că, dacă îmi aduc bine aminte, într-o discuție mai veche ați folosit (parțial și incomplet ce-i drept) teorema lui Bayes să-mi sugerați că sunteți pasăre ;-), aș vrea să vorbim puțin despre… gâsca de mare. Ați auzit de ea? Se pare că, la fel ca cățelul Elvis, gâsca respectivă știe să facă calcule sofisticate fără să aibă habar de algebră.

        Gâștele de mare sunt păsări asemănătoare cormoranilor, cu penaj predominant alb și brun-închis sau negru, cu un cioc mare și conic care nu este curbat la vârf și cu aripi mari și ascuțite, ce se hrănesc cu pești, pe care îi prind aruncându-se în mare de la o înălțime considerabilă. Spre deosebire de alte păsări marine, gâștele de mare pot prinde pești la adâncimi mult mai mari, chiar și să-i urmărească sub apă, deoarece plonjează în apă de la o înălțime de aproximativ 30 de metri și ating viteze de până la 100 de kilometri pe oră. O astfel de scufundare reprezintă o problemă extraordinară de coordonare. Gâștele de mare care plonjează trebuie să își țină aripile desfăcute cât mai mult timp posibil pentru a-și menține și ajusta direcția spre un pește vizat în condiții de vânt. Dar dacă ar lovi apa cu aripile desfăcute ar fi catastrofal, la 100 de kilometri pe oră, oasele aripilor s-ar rupe la contactul cu apa.

        Întrebarea care se pune este cum reușesc gâștele de mare să își retragă aripile în ultimul moment posibil, astfel încât să izbească apa în locul potrivit și să evite frângerea aripilor. Una dintre posibilități este că gâștele de mare efectuează un calcul. Adică calculează distanța de la suprafața apei; apoi calculează timpul până la contactul cu suprafața de la această distanță, folosind legile mișcării (masa, accelerația gravitațională și frecarea sunt constante). Totuși se pare că gâștele de mare nu știu nici legile lui Newton și nici nu știu să facă calcule. Gâștele de mare se pare că se bazează pe o singură variabilă care o percep direct la nivelul ochilor numită fluxul optic. Această variabilă e de fapt disponibilă oricărui observator în mișcare, iar toate animalele, inclusiv oamenii, o percep în mod direct.

        Cel mai simplu mod de a înțelege fluxul optic este să ne amintim ce se întâmplă atunci când jucăm un joc video. Mișcarea personajului în mediul virtual provoacă un pattern schimbător pe monitor care, dacă jocul este bine conceput, vă dă senzația că vă deplasați efectiv în mediul respectiv. Acest pattern ce derulează pe ecran în timp este o simulare a fluxului optic.

        Să zicem că într-un joc video conduceți o mașină și mașina dvs. virtuală se îndreaptă spre o coliziune fatală cu, să zicem, un zid de cărămidă. Pe măsură ce mașina dvs. se apropie de zid, imaginea zidului de pe monitorul dvs. se extinde. Când vă apropiați suficient de mult, cărămizile individuale devin vizibile. Pe măsură ce continuați să vă apropiați de momentul impactului virtual, imaginea zidului va acoperi întregul monitor, iar imaginile cărămizilor individuale se vor extinde. Când vă apropiați mai mult de perete, imaginile cărămizilor se vor extinde, astfel încât doar câteva dintre ele vor putea încăpea pe monitor și vor apărea texturate. Dacă vă apropiați și mai mult, imaginile elementelor de textură de pe cărămizi se vor extinde și ele; Apoi … bum!! , se aude în căști zgomotul puternic al impactului și vedeți pe ecran parbrizul virtual crăpat.

        În lumea reală și mai puțin dramatic, același fenomen se întâmplă în mod constant. În engleză are un nume precis – looming, pentru care nu am găsit un termen potrivit în limba română. Pentru orice animal ce se deplasează în mediul său, imaginile obiectelor sau ale elementelor de textură spre care se îndreaptă animalul se vor extinde la nivelul ochilor acestuia. Acest lucru este adesea descris spunând că fluxul optic este centrifugal în direcția de locomoție: elementele de textură radiază din centrul câmpului vizual pe măsură ce vă deplasați spre un obiect.

        David Lee și Paul Reddish de la universitatea din Edinburgh au filmat gâște de mare (în engleză gâștele astea se chemă gannets) care se scufundă și au arătat că momentul retragerii aripilor este mai bine prezis de ipoteza că proprietățile fluxului optic centrifugal sunt suficiente pentru a ghida comportamentul prin definirea variabilei optice cu litera grecească tau, ce e raportul dintre dimensiunea unei imagini proiectate și rata de schimbare a dimensiunii imaginii. Lee a demonstrat că tau este folosit de porumbei și păsări colibri la aterizare, precum și de oameni care lovesc mingi, fac salturi, sărituri în lungime, aruncă mingi de golf și conduc. (Dacă vă interesează vedeți Plummeting gannets: A paradigm of ecological optics. Nature, 293, 293–294).

        Ce vreau să vă spun cu această poveste lungă despre gâște, e că nu numai animalele, dar și majoritatea oamenilor, în majoritatea situațiilor, au trăit și pot trăi bine merci fără modele și calcule matematice. Dezvoltarea matematicii a fost un proces lent de dezvoltare (în primul rând conceptuală) și formalizare (în notații și simboluri specifice).

        Întâmplarea face că citesc acum o carte minunată despre … vectori (Vector: A surprising story of space, time, and mathematical transformation de Robyn Arianrhod.

        E mai mult de istoria matematicii (mostly 19 century), și pe drumul de la quaternioni lui Hamilton la tensorii care au stat la baza teoriei lui Einstein, te întâlnești cu o grămadă de nume celebre (multe le-ați pomenit și dvs.). Cartea e absolut fascinantă, dacă nu ați citit-o v-o recomand cu căldură. Câteva citate scurte:

        (…the moving power of mathematical invention is not reasoning, but imagination.”

        (“It is worth noting,” Leibniz said, “that notation facilitates discovery. This, in a most wonderful way, reduces the mind’s labors.”

        (The great power of mathematics lies in its visual symbolism, but to think about what you see you also need to be able to say it in your head.

        Și cu … ( “să fi în stare să o spui în capul tău” din ultimul citat ajungem la vechea noastră discuție despre limbă. Și, mai ales, pe ce limbă o spui în capul tău (Română? Engleză?, both?, other?). Poate despre asta cu altă ocazie că acum m-am întins nepermis de mult. Îmi cer scuze și vă doresc numai bine.

        • Am și eu un exemplu cu animale: Pisica lui Schrodinger, dar nu intru în detalii.
          NB. Vedeți de ce mi-e frică de matematicieni? Ei se joacă, dar jocurile pot fi periculoase…dar lor nu le pasă…

        • Bună ziua,

          Scuze pentru răspunsul întârziat, am fost pe drum în ultimele zile. Dacă înțeleg eu bine spusele dumneavoastră de la sfârșitul mesajului, pare că înclinați către afirmația că există viață și fără matematică și modelele ei. Absolut de acord, dar pentru cine? Mai sunt unii, e drept că nu majoritari, care vor să înțeleagă realitatea în mod rațional și nu se mulțumesc doar cu a trăi. Pentru mine și alții ca mine, raționalitatea înseamnă matematică. În afară de exemplele pe care le-ați menționat, fiecare dintre noi poate produce foarte multe altele. Calea modelării matematice este calea dificilă pe când calea trăirii pur și simplu este calea facilă fiindcă lasă responsabilitatea în seama evoluției naturale. Unii chiar zic că raționalitatea ucide farmecul trăirii. Știu despre ce vorbiți, spectacolul lumii este fascinant dar pentru unii nu este suficient să-l trăim pur și simplu. După cum am încercat să spun în text: suntem diferiți, avem personalități diferite, gusturi și valori diferite, așa că eu nu afirm că cei care preferă calea rațională sunt ceva mai … decât ceilalți. Aș spune chiar că poate fi și un handicap: de multe ori am fost ridiculizat cu pretențiile mele de a înțelege ce anume se întâmplă, dar asta a funcționat ca un vaccin pentru mine. Dar, din modul în care comunicați pe acest subiect, impresia mea este că sunteți printre cei care aleg calea dificilă a raționalității. Poate că reacția vine din adâncimea la care sunteți dispusă să vă scufundați în raționalitate și vă înțeleg perfect: și eu sunt de multe ori înspăimântat de faptul că nu văd capătul.

          Mă bucur că lecturile dumneavoastră vă duc spre cărți precum cea a lui Arianhord. Eu trăiesc de foarte mult timp în matematica vectorială și nu contenesc să fiu surprins de cât de multe alte lucruri mi-au rămas încă neînțelese. Este însă puțin probabil să o pun în lista mea de lecturi viitoare: în ultimul timp am senzația de imperios, am atât de multe proiecte începute și neterminate iar întâmplările din ultimi doi ani din viața mea m-au pus foarte serios pe gânduri. Printre altele, acest ciclu ȘTIM are deja șapte episoade schițate dar care cer multă muncă și, în final, dacă voi ajunge, sper să fie nucleul unei cărți. Nu scriu ușor, schimb multe pe parcurs, refac, merg pe căi multiple simultan și la sfârșit tot nu sunt pe deplin mulțumit.

          Cu salutări cordiale,

          Aurelian Gheondea

          P.S. Sunt impresionat de modul în care scrieți în limba română, o schimbare majoră față de trecutul nu prea îndepărtat și vreau să vă transmit sincera mea recunoștință.

          • Domnule Gheondea,

            Mulțumesc de răspuns. Nu contează câtuși de puțin că nu e un răspuns dat „pe loc”. De când cu internetul am ajuns cumva să trăim sub „teroarea imediatului”. Eu una cel puțin prefer răspunsurile „întârziate” și bine gândite decât cele date în grabă și – inevitabil – superficiale. Așa că nu aveți de ce să vă scuzați.

            Apreciez că sunteți „impresionat de modul în care scriu în limba română”, dar nu înțeleg la ce „schimbare majoră față de trecutul nu prea îndepărtat” vă referiți. Ați putea vă rog să explicați?

            Cele bune, RR

            • Era un omagiu, nu o critică. Iar schimbarea majoră în bine vine din lungimea și consistența comentariilor. Dacă îmi spuneți unde (dacă) scrieți, vă voi citi cu mare plăcere și interes. Vă datorez scuze dacă spusele mele au avut o conotație negativă. Mais qui s’excuse s’accuse: adevărul este că sufăr enorm atunci când văd maltratarea limbii române și mă bucur enorm atunci când văd texte în limba română atât de elegante precum ale dumneavoastră.

            • Well, depinde ce înțelegem prin „maltratarea limbii române”. Sunt destule exemple când în limba română lipsesc termeni corespondenți din engleză. Am menționat looming mai sus. În alte situații limba română pur și simplu nu face distincții care engleza le face. Să vă dau alt exemplu, că tot am pomenit de vectori. În engleză sunt două cuvinte, cu sensuri diferite – speed și velocity se traduc în română prin același cuvânt… „viteză”. Dar speed și velocity se referă la concepte diferite. În termeni simpli, speed este cât de repede se mișcă ceva (adică viteză) iar velocity este viteză…cu direcție. Adică, Speed este o mărime scalară (are numai magnitudine), în timp ce Velocity este o mărime vectorială (are magnitudine și direcție). Cu alte cuvinte nu numai sunt concepte diferite, dar dacă, în modelarea realității prin cuvinte și concepte, lumea s-ar fi oprit numai la conceptul de Speed, calculul și algebra vectorială nu ar fi fost inventate.

              V-am dat mai sus un citat din cartea despre vectori a lui Arianrhod în referință la William Rowan Hamilton. Citatul complet sună așa:

              “Hamilton had an ear for poetry. As De Morgan would later recall, “Hamilton himself said, ‘I live by mathematics, but I am a poet.’ Such an aphorism may surprise our readers, but they should remember that the moving power of mathematical invention is not reasoning, but imagination.” Hamilton’s friend Wordsworth, however, felt that Hamilton’s imagination was better directed toward mathematics than poetry. And he was indeed wonderfully inventive, pioneering both vector analysis and, according to no less an authority than quantum pioneer Erwin Schrödinger, the maths at the heart of quantum mechanics.”
              Arianrhod, Robyn . Vector: A surprising story of space, time, and mathematical transformation (p. 127). (Function). Kindle Edition.

              Pe vremuri, când deplângeați evoluția limbii române către romgleză vă spuneam că:

              …și poezia și matematica, nu sunt decât instanțieri, în forme și ipostaze diferite, ale gândurilor noastre. Adică gândim cu (și în) cuvinte (sau alte semne), fie că facem poezie cu lupi și oi, fie că demonstram teoreme și rezolvam ecuații.

              În multe situații limba română se bazează pe categorii filosofice și lingvistice învechite care, de fapt, nu identifică ceva real și nu reușesc să facă distincții reale în lumea înconjurătoare.

              Că limba engleză e mai „puternică” decât româna e un fapt, dar, atâta timp cât ne înțelegem, nu cred că e un păcat capital să mai strecuram un cuvânt în engleză când contextul o cere.

          • @Mma Ramotswe

            >acum m-am întins nepermis de mult

            Mersi pentru comentariul dv. extrem de interesant. Suntem privilegiați să avem oameni ca dv. (sau ca Dl. Aurelian Gheondea)
            printre comentatori aici la contributors.ro

  5. Universitatea din Bielefeld, Germania a introdus un curs de Egalitatea Genurilor in Matematica, cu catedra cu tot. Nu-i o gluma proasta ca aia cu boomerangul.

    Bielefeld University, including its mathematics department, is committed to equality and diversity, actively implementing measures to foster an inclusive environment. This commitment is evident in the university’s organizational and personnel structures, with over 400 measures implemented across all academic career stages. Bielefeld University has been recognized for its success in implementing gender equality, including the TOTAL E-QUALITY award and recognition from the German Research Foundation (DFG).

    Mare-i gradina asta….

  6. @Charlie Root

    ,,„fizicienii s-au trezit vreo șaizeci de ani mai târziu…” la ce vă referiți?
    Mulțumesc”

    Cele două teoreme Noether despre relațiile dintre legile conservării și simetrii au fost ignorate de fizicienii până prin anii 1960. De-abia după ce a fost înțeleasă profunzimea lor de către fizicieni, ideile au explodat pur și simplu.

    • da și nu: a pornit de la en.wikipedia.org/wiki/General_covariance și a ajutat la acceptarea unor formalisme (pe care mă strădui să le disting de modele)
      cu mulțumiri și speranță pt următoarele ȘTIM

  7. @Aurelian Gheondea

    Felicitări pentru articolul dv. Sunt un (mai degrabă, deși nu în totalitate) novice în ale matematicii.
    Articolul dv. mi-a fost de folos, mi-a lămurit nişte dileme. Mulțumiri!

    • Cu mare plăcere. Sunt încântat când cititori, care în mod obișnuit nu sunt interesați de matematică, descoperă o mică părticică din această lume minunată în care trăiesc de ceva timp. Înțeleg foarte bine dificultățile de comunicare și efortul meu este de a depăși barierele printr-o expunere neformalizată, ceea ce îmi pune mari provocări în față. Un cititor, ceva mai înainte, spunea că n-a înțeles nimic din partea tehnică (bănuiesc că despre modelul matematic din spatele algoritmului de ierarhizare Google era vorba) și că ChatGPT l-a lămurit în douăzeci de minute. Da, dar nu asta este ideea!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Aurelian Gheondea
Aurelian Gheondea
Aurelian Gheondea este matematician, cercetător la Institutul de Matematică Simion Stoilow al Academiei Române din București și profesor emerit (Professor Emeritus) la Universitatea Bilkent din Ankara.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro