sâmbătă, august 20, 2022

Un OAU! și de la critic

Excelentă ideea conducerii Teatrului Tineretului din Piatra Neamț de a-i invita pe membrii formației Fără zahăr (Bobo Burlăcianu și Bobi Dumitraș) să pună pe muzică și în versuri savuroasa și, totodată, tandra proză a Antoanetei Zaharia, Scriitorul și mașina de scris. Întru înfăptuirea spectacolului, Bobi Burlăcianu l-a invitat să-i fie co-regizor pe Cosmin Panaite, actor de nădejde al trupei tinere de la Teatrul Matei Vișniec din Suceava, în vreme ce co-partener în compunerea muzicii i-a fost atât de simpaticul și inventivul actor al Teatrului-gazdă, Paul-Ovidiu Cosovanu.

Spectacolul are drept public-țintă declarat copiii, însă premiera petrecută în aer liber, într-un canicular început de iulie și la final de stagiune a stârnit în mod evident interesul și adeziunea publicului de toate vârstele. Îndeobște, premierele de sfârșit de stagiune se consumă în nerăbdătoarea așteptare a concediillor, despre care toată lumea e de acord să susțină că ar fi binemeritate, și într-un greu de mascat lasă-mă să te las. Cum am urmărit destul de îndeaproape ceea ce s-a întâmplat la Piatra Neamț în această stagiune pot spune cu mâna pe inimă că aici creatorii chiar își binemerită vacanța, la fel și personalul tehnic, iar despre lasă-mă să te las nici nu poate fi vorbă. Nici urmă de această pecingine în Oau!

Ce au vrut să facă artiștii în Oau? Cum au izbutit ei să obțină respectiva interjecție plus greu de oprit ropote de aplauze la finalul spectacolului?

Oau este un basm modern, și, totodată, o mare glumă cu schepsis. O imensă canto-fabulă,  o moralitate modernă și un reușit amestec de parodie și auto-parodie, de ironie și auto-ironie. Totul se consumă într-un bloc, la fel ca în de neuitatul Pisici, dar și la curtea regelui Costel 2. Regele, veșnic somnoros, gata oricând să tragă un pui de somn, amuzant, cvasi-ridicol, chinuit totuși de faptul că este al doilea când nici vorbă să fi existat un al primulea, dar și de lipsa de respect a lui Attila din Vest (grea problemă politica externă !), excelent jucat de Dragoș Ionescu, sfătuit de curteni mai mult sau mai puțin înțelepți ar vrea să iasă cumva în evidență. Însă așa, ușor, fără prea mult efort. Și astfel să scape de blestemul supranumelui. Fiindcă de data asta nu prea se potrivește ceea ce susținea Shakespeare când se întreba un nume ce-i un nume ?. Cum prin Regatul său sunt tot felul de talente (și toate stau la bloc, ies la ferestre, iar blocul și ferestrele sunt aici însuși sediul Teatrului și el cu poveștile sale) lăsate să se consume în anonimat și în râncezeală – talente precum un om-televizor (Corina Grigoraș), un scriitor nepublicat până atunci de nimeni (Emanuel Becheru), o super-femeie (Maria Hibovski), o soprană (Gina Gulai), o balerină (Cătălina Eșanu), o graficiană (Cătălina Bălălau), lor alăturându-li-se încă mulți mulți alții (doar dj-ul Câinele Mâțu, jucat inspirat de Paul-Ovidiu Cosovanu,beneficiază de un plus de notorietate obținută, pesemne, grație dublei lui condiții de raisonneur și de enterteiner), cum pe aolo sunt și oameni de bine, asemenea doamnei Veghel și domnului Renț (cu un farmec aparte aduși pe scenă de Nora Covali și de Andrei Merkea Zapotoțki) Regelui i se sugerează ideea unui concurs. Poarta talentelor. Doamna Veghel și domnul Renț au favoritul lor propriu în persoana Scriitorului. Căruia îi fură un manuscris pe care îl publică și îl înscriu în concurs. Cartea astfel apărută este pe placul Regelui care pretinde că i-ar aparține. Lipsa de respect pentru proprietatea intelectuală fiind o meteahnă de când lumea și pământul. Numai că pe la curte este și un copil (Iulia-Paula Niculescu), iar copiii, cum bine se știe, nu spun doar lucruri trăsnite. Mai spun și adevăruri.

Totul se termină cu bine și cu un frumos cântec ce îndeamnă la scris. Adică la creativitate. E cântat cu mare însuflețire, în aplauzele nesfârșite ale publicului.

Ce altă dovadă mai bună că spectacolul reprezintă o reușită și că orice observație critică este de data asta de prisos. Criticului nemairămânându-i decât să exclame și el Oau! Un oau pentru idee, altul pentru text și regie, încă un oau pentru actori, unul pentru coregrafie (Réka Oláh) și, în fine, unul pentru mișcarea scenică (Andreea Belu)

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

OAU

Un spectacol- concert semnat FĂRĂ ZAHĂR după textul Antoanetei Zaharia Scriitorul și mașina de scris

Regia: Bobo Burlăcianu și Cosmin Panaite

Versuri: Bobi Dumitraș

Muzica: Bobo Burlăcianu și Paul- Ovidiu Cosovanu

Scenografia: Réka Oláh

Mișcarea scenică: Andreea Belu

Distribuția:

Paul-Ovidiu Cosovanu (Câinele Mâțu), Nora Covali (Doamna Veghel), Andrei Merchea-Zapotoțki (Domnul Renț), Dragoș Ionescu (Regele), Rareș Pîrlog (Curteanul), Corina Grigoraș (Televizorul), Emanuel Becheru (Scriitorul), Iulia-Paula Niculescu (Copilul), Maria Hibovski (Superfemeia), Gina Gulai (Soprana), Cătălina Eșanu (Balerina), Cătălina Bălălău (Graficianul)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carti noi

 

A apărut numărul special Engaging God’s Language sau Însușind limbajul lui Dumnezeu al revistei Diakrisis pe anul 2022, al 5-lea volum de la data fondării revistei academice (2022),  publicație care apare fie în format digital fie editat, la editura Eikon, București.  Citeste mai mult

 

Carti noi

La Editura Trei tocmai a ieșit din tipar, special pentru Bookfest, „Istoria Filosofiei” de A.C. Grayling. O lucrare apărută recent, scrisă de unul dintre cei mai buni specialiști în filosofie de azi. Această istorie se remarcă prin tratarea foarte clară a temelor și ideilor. Ediția românească arată foarte elegant, are peste 700 de pagini, și o puteți obține cu reducere la Bookfest.

 

Carte recomandată

 

Excelentă carte de luat în vacanță! Distractivă, delicioasă, brutală.  Tot ce a rămas ascuns, nespus și neexplicat în filmul lui Tarantino: detalii toride, crime nerezolvate, secrete din culisele industriei, anecdote sordide despre staruri care întruchipează pentru fani perfecțiunea sau momente sublime de pe platourile de filmare ale unor filme de mult uitate. Mai bună decat s-ar fi asteptat fanii regizorului sau criticii literari.

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro