joi, decembrie 2, 2021

Vrăjeli și vrăjitoare online, live, par avion

Ziarele și programele de știri au dat în vileag ”lista prostiei” (așa o numea Evenimentul zilei), a celor dispuși să plătească zeci și sute de mii de Euro pentru servicii de vrăjitorie, listă cu nume de notorietate din show-biz și sport ca Oana Zăvoranu, Amalia, ex-soția tenismanului Ilie Năstase, Mutu, Mihaela Borcea, Bănel Nicoliţă, Moni şi Irinel Columbeanu, Corina Chiriac ș.a. care ar fi apelat la vrăjitoare pentru succes în carieră și, uneori, în dragoste. Publicul României mereu surprinzătoare a avut parte de o nouă serie de divertisment cu Oana Zăvoranu care a lăsat aproape jumătate de milion de Euro la vrăjitoarele Vanesa și Melisa, iar acum se poartă reciproc prin tribunale. Industria de vrăjeli a folosit momentul pentru un reviriment nesperat iar Internetul a început să duduie de oferte înnoite. Un portal specializat promite ”cele mai eficiente vrăjitoare, tămăduitoare, ghicitoare, clarvăzătoare și prezicătoare online”. Pentru a-și pecetlui credibilitatea, portalul se autodefinește ca ”singurul oficializat în domeniu”, fără să precizeze ce autoritate l-a oficializat. Deci, tot o vrăjeală.

Ca și când n-ar fi fost suficientă abundența de publicitate online, a apărut recent în IPTV un canal de televiziune cu titlul neaoș Witch TV (witch înseamnă vrăjitoare în engleză), luând caimacul OTV-ului care a ”oficializat” bolboroseala în direct a țigăncilor cu ghioc, ghicitul în cafea și datul în bobi și în stambă. Pentru căutarea Elodiei au fost aduse tot felul de magiciene care n-au rezolvat cazul, cum nici poliția și procurorii nu l-au dezlegat. Witch TV ambiționează să eficientizeze businessul magiei introducând ghicitul la distanță, vindecarea live a bolilor incurabile, aducerea acasă par avion a iubitului sau soțului rătăcit, garantând victorie în alegeri, doborârea adversarilor politici sau profesionali ș.a.m.d. Evident numai după ce s-a făcut plata online. Un interviu cu Morgana, experta magiei negre, șterge diferențele dintre magia albă și cea neagră, răspândind o ceață necesară.

Tentativele de legiferare a vrăjitoriei au eșuat: nici proiectul de lege al deputatului Alin Popoviciu, care prevedea impozitarea afacerii, nici cel inițiat de deputatul Nicolae Păun care vizează latura ilegală – înșelătorie, șantaj, escrocherie, n-au fost întâmpinate cu entuziasm de colegii parlamentari, unii dintre ei clienți ai clarvăzătoarelor. Cu toate că probele despre felul cum sunt prostiți oamenii și lăsați fără bani circulă și pe Youtube: ex-ghicitoarea Ortanța mărturisește că atât ea cât și surorile și mama ei mințeau și jucau teatru făcând pe vindecătoarele ca să câștige ușor banul. Intersecțiile dintre politică și vrăjitorie se păstrează viu în memoria televiziunii. ”Flacăra violet” incriminată de Geoană și de soția sa pentru pierderea alegerilor prezidențiale, prezența unui personaj ocult în suita președintelui ales, hora vrăjitoarelor la ultimul Congres PSD, publicarea de ”prognoze” clarvăzătoare despre destinul omenirii la fiecare final sau început de an, contribuie la încetățenirea ideii că practicile vrăjitorești pot rezolva ce nu poate nici politica, nici indivizii. Calea a fost deschisă imediat după 1989 când ziarele românești au inventat, prin imitarea unor modele occidentale, o rubrică de horoscop, urmate de televiziuni care au impus și câte o figură vizionară (cu minime excepții, au fost alese femei) pentru a prezice zilnic destinul după criteriul zodiacului. Cu periuța între dinți și prosopul după cap, telespectatorul ascultă zilnic îndemnurile optimiste ale simpaticei Neti de la PRO TV sau, după-amiază,  explicațiile astrale sofisticate ale Uraniei la Pasul Fortunei, o emisiune longevivă de pe canalul B1TV. Rătăcit în univers și pe Internet, publicul aflat în căutarea unei busole care să-l călăuzească într-o lume de neînțeles, ajunge să consume din greu junk-food mediatic. Apariția benignă a lui Moș Crăciun – și el un produs al comerțului cu mitologii de sezon – salvează ceva din candoarea pierdută.

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. De fapt, ceea ce au patit aceste „vedete”, care acum se considera victimele trase pe sfoara de „vrahjitoare” poarta numnele de impozit pe prostie. Vrajitoarele, desi analfabete si simple la minte au totusi o viclenie naturala, ele fiind produsul unei populatii semi-nomade legate direct de natura. Iar victimele sunt toate fiinte naive, stupide si fara cultura generala. Sa fim seriosi….Oana Zăvoranu, Amalia, Mutu, Mihaela Borcea, Bănel Nicoliţă, Moni şi Irinel Columbeanu, cu totii sunt niste persoane neintruite, cu o spoiala de cultura generala, oameni dominati de superstitii. Asa ca nu e rau ca au platit impozitul pe prostie, poate data viitoare invata cate ceva! Mai rau e ca „vrajitoarele” sunt evazioniste fiscale si ar merita puscarie macar din cauza asta. Dar cu justitia de la noi….

  2. Articolul precizează că mass media şi internetul au dat in vileag escrocheriile vrajitoarelor,evidenţiind o listă cu neme de notorietetate din showbiz înşelate de ecestea.
    Argumentul Empiric constă în faptul că vrajitoria este abundent difuzată avându se chiar şi site-uri de publicitate online ‚în acest sens.
    Sunt de părere că nu media este vinovată pentru difuzarea abundentă,ci publicul care încurajeazează acest lucru.
    Argumentul Normativ se referă la faptul că oamenii sunt prostiţi şi lăsaţi fără bunuri de acestea,deoarece au apelat la vrajitoare pentru succes în carieră sau în dragoste..
    Eu cred că în primul rînd,cei care apelează la vrăjitoare sunt si ei vinovaţi de ce li se întîmplă,se înşeală singuri crezînd că printr-o vrajă li se vor rezolva problemele.Este normal să plăteşti pentru un serviciu,dar trebuie să fii raţional în ceea ce faci.
    Părerea mea este că toată această mediatizare are şi un lucru bun,acela de a-i face pe oameni conştienţi de faptul că a merge la vrăjitoare nu este un lucru bun.
    Consider că cei acre apelează la vrăjitorie sunt conştienţi de ceea ce fac şi nu ar trebui sa se mai plîngă după aceea că au pierdut o sumă de bani,că au fost înşelaţi.

  3. Prostia se plateste, mai ales cind e multa si ai cu ce… Astia sint, cica, vedete in Romania, se considera „cineva”. Of!

  4. Schizofrenia sociala in care se zbate Romania are puternice radacini in comunsm si tulpini extrem de solide crescute in cei 22 de ani de post-comunism.

    O societate zdruncinata din temelii, incapabila sa-si gaseasca rostul. Oameni debusolati pentru care reusita personala/sociala n-are nici o legatura cu munca, studiul temeinic, cercetarea, calitatile morale. Si asta pentru ca puterea exemplului de urmat a fost inlocuita cu puterea prostilor, marlanilor, incultilor si smenarilor CE BENEFICIAZA DE IMUNITATE TOTALA!

    Drama Romaniei actuale, plina ochi de indivizi goi de orice continut valorizant, superstitiosi si alienati pana la granitele ultime ale psihopatologiei pare un cosmar SF desenat de forte malefice prin definitie.

    Si, cu toate astea, „omul e masura tuturor lucrurilor”. Asa ca romanii sunt masura Romaniei actuale.

    Nu UE e vinovata de manelizarea tarii. Nu UE e vinovata de jaful generalizat care i-a imbogatit pe unii (minoritari) si i-a adus la marasm pe majoritari. Nu UE e vinovata de fetisizarea masinilor, de exacerbarea grobianismului hipermediatizat de tembeliziuni, de ridiculizarea si marginalizarea valorilor autentice!

    Asta e Romania sfersitului de an 2011, o tara de alienati care se lasa jefuiti de tiganci analfabete pentru ca ei sunt niste „addicted monkeys” care n-au avut niciodata contact cu rationea!
    Si toate astea…pentru ca „la poalele Carpatilor mersul lumii trece pe langa om si Soarele se ineaca in balegar si vulgaritate”.

  5. Sesizez argumentul dumneavoastra ca mass media creeaza „personaje” si cu ajutorul internetului se depaseste orice granita . Dar mediatizarea puternica a unor practici oculte precum vrajitoria creeaza din acestea un adevarat fenomen, care adus in sfera persoanelor publice devine un subiect si mai interesant pentru opinia publica. In momentul in care o persoana se afla in impas,sau doreste sa -si atinga un scop, este libera sa aleaga modalitatea prin care poate face acest lucru.
    In al doilea rand sustineti ca se acorda atentie prea mare „vrajitoarelor ” si magiei practicate de acestea, asa incat pe langa media online care posteaza stiri frecvent, apar si posturi TV precum Which TV, care se lupta pentru audienta cu OTV -ul . E drept ca toate acestea au la baza publicul, mergand pe ideea : „cere si ti se va da”. Daca publicul nu ar fi interesat de asemenea subiecte, grila de programe TV ar fi umpluta de alt gen de emisiuni .
    Totodata subliniati interesul acordat de partea politica , mai exact incercarea (esuata) de a legaliza magia si de a percepe impozite . Nu trebuia insa omis faptul ca magia (fie ea alba sau neagra) a fost practicata inca din cele mai vechi timpuri si ca orice fenomen are si parti bune si parti rele.
    Din punctul de vedere al mass mediei ne confruntam cu un subiect de actualitate care face raiting mai ales ca sunt implicate( sau nu) nume din showbizz-ul romanesc . Nu este exclus ca din perspectiva lor situatia sa stea cu totul altfel : la urma urmei publicitatea fie ea si negativa, vinde. Din punct de vedere moral insa , vorbim de inselatorie .
    Nu incerc sa apar vrajitoria, dar consider ca daca cineva alege sa apeleze la asemenea practici, o face pe propria credinta si in mod constient . Altfel spus, cineva care plateste o suma de bani in schimbul unor servicii de genul acesta, isi asuma si riscul ca ce prezic vrajitoarele sa nu se implineasca.
    In alta ordine de idei din punct de vedere legal se plateste pentru niste servicii, deci ar fi corect sa se perceapa taxe si impozite .
    In concluzie, articolul nu face decat sa evidentieze unele aspecte negative existente la ora actuala in Romania .

  6. În ultima ultima perioadă de timp un subiect intens dezbătut în presă şi la posturile T.V, se referă la faptul că tot mai multe persoane merg la vrăjitore şi plătesc sume mari de bani.
    „Lista prostiei” de care amintiţi subliniază că incultura şi incapacitatea de a-şi planifica viitorul apare şi în rândul persoanelor cunoscute din şhow-biz, aşa cum nu ne-am fi aşteptat.
    Pe de altă parte, se cunoaşte faptul că oamenii recţionează diferit în faţa situaţiilor limită iar curiozitatea şi nerabdarea îi determină pe o parte din aceştia să găsească în vrăjitorie soluţia care să îi scoate din impas. Întrucât în ziua de azi vrăjitoarele încearcă să pară cât mai aproape de Dumnezeu, cei care apelează la acestea nu mai ştiu dacă fac lucruri împotriva credinţei sau nu. În lipsa unor norme religioase clare poate apărea confuzia.
    Deasemenea, susţineţi că presa face publicitate iar opinia publică este de-a dreptul „bombardată” cu diferite „progneze” clarvăzătoare şi previziuni cu privire la ce urmează să se întâmple în vitorul apropiat sau îndepărtat , fapt ce determină publicul să creadă că practicile vrăjitoreşti îi poate călăuzi în viaţă.
    Dl. Călin Ştefănescu (2011) în Dilema Veche susţine ideea că emisiunile T.V. în care apar vrăjitoarele oferă acestora spaţiu publicitar de care profită din plin. Ceea ce se pierde din vedere, este că nu presa a determinat lumea „ bună” să meargă la vrăjitoare ci falsitatea acesteia şi „mentalitatea sătească din bezna timpului” care o defineşte.
    Eu cred că cei care apelează la vrăjitoare cunosc faptul că serviciile acestora sunt scumpe şi sunt dispuşi să plătească sume mari de bani pentru rezolvări miraculoase.Dar ce îi determină să continuue când îşi dau seama că sunt înşelate, îmi este greu să înţeleg. În acest caz nu recunoaştera greşelilor este o problemă ci puterea de a schimba lucrurile.

    *Ştefănescu, Cătălin. (2011) Să triumfe România, pacea şi vrăjitoria! Dilema Veche, [Online] 410, Disponibil la adresa: http://dilemaveche.ro/sectiune/tilc-show/articol/sa-triumfe-romania-pacea-vrajitoria [accesat în data de 27 decembrie 2011]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

De ce majoritatea modelelor climatice sunt „fierbinți”?

O bună parte din articolele mele publicate pe această platformă discută modele (simulări) ale variațiilor unor parametri climatici precum concentrația de CO2,...

Metroul la Otopeni – marele eșec al unor politicieni mărunți

Eșecul magistralei de metrou M6: 1 Mai – Aeroportul Otopeni este eșecul politicienilor preocupați să dovedească faptul că nu se poate, în...

Despre felonie si sperjur

Domnule Klaus Iohannis, Cand Marius Manole si Radu Paraschivescu v-au returnat decoratiile, a fost vorba de o despartire lipsita de orice ambiguitate....

Cât costă viața ta? Ar trebui statul să plătească despăgubiri pentru decedații de Covid?

După ce mor 4-500 de oameni pe zi în timp de pace, iar România este astăzi pe locul 10 la număr de...

Lașități românești, profituri maghiare (2)

LEGENDA, MITUL ȘI CULTUL LUI DRACULA Să fim serioși, legenda, mitul și mai ales cultul lui Dracula nu au...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro