În urmă cu doi ani dinspre Moldova se solicita asumarea de către autoritățile centrale a construirii autostrăzii A8, Iași-Târgu Mureș. Se pregătea votarea unei legi (viitoarea 291/29 noiembrie 2018) și mulți parlamentari declarau că o susțin. Mai puțin cei de la PSD.
Confruntați cu criticile tot mai extinse din partea oamenilor regiunii, pesediștii s-au dus la Liviu Dragnea și au solicitat insistent să poată vota legea. Așa s-au regăsit alături peneliști, useriști, pesediști, pemepști, udemeriști etc.
Tot atunci, în diverse discuții, li s-a spus celor care erau în opoziție că testul lor va veni atunci când vor ajunge la putere. Iar noi, militanții în favoarea autăstrăzilor Moldovei, în favoarea dezvoltării regiunii îi vom trata fără menajamente în cazul în care nu-și respectă promisiunile.
Acel timp a venit pentru PNL!
Veștile în legătură cu neglijarea de către Guvern/PNL a autostrăzii A8 sunt alarmante. În mediile guvernamentale se discută despre renunțarea la tronsonul montan, Târgu Neamț-Târgu Mureș, despre schimbarea priorităților, despre favorizarea altor proiecte pentru care există înțelegeri subterane.
Știm prea bine că nu poți face mari proiecte cu o instituție profund coruptă, așa cum este Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Însă guvernul actual – din acest punct de vedere în continuitate cu cele dinainte – nu face nimic pentru pentru reformarea acestei structuri, loc de sinecuri politice, trafic de influență și afaceri dubioase. Și totul în defavoarea dezvoltării. Inclusiv – chiar în primul rând – în dauna dezvoltării Moldovei.
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei a adresat o scrisoare candidaților PNL din județele Moldovei la Senat și Camera Deputaților. Li s-a cerut acestora să răspundă la mai multe întrebări cu privire la implicarea lor în susținerea autostrăzii A8, în reformarea CNAIR, în susținerea proiectelor de interes regional, ce vor face pentru a obține împărțirea echitabilă a bugetului și a fondurilor structurale pentru investiții între regiunile țării etc. Oamenii aflați pe acele liste să se ducă in corpore la Ludovic Orban să-i ceară să țină cont de interesele Moldova. Altfel…
Candidații au fost informați că în funcție de răspunsul și seriozitatea lor în chestiunea autostrăzii A8, vom adresa o scrisoare deschisă societății civile din Moldova. Iar asta se va întâmpla înainte de alegerile din 6 decembrie 2020. Și vom face un apel și recomandări de vot electoratului pentru a da sau nu credit promisiunilor unei viitoare guvernări în jurul PNL.
Avem în vedere inclusiv organizarea de proteste publice. Pandemia nu va fi un adăpost perpetuu pentru politicienii indiferenți, amatori și/sau iresponsabili.
Textul scrisorii care a ajuns astăzi la candidații partidului aflat la guvernare poate fi citit mai jos.
___________
Scrisoare adresată candidaților PNL din județele Moldovei la Senat și CameraDeputaților
Doamnă/Domnule candidat,
Am luat la cunoștință cu revoltă de faptul că autostrada A8, Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș nu se află inclusă pe lista de investiții a programului NextGenerationEU, în valoare de 30,4 miliarde de euro, propusă de Guvernul PNL Ludovic Orban.
Am aflat cu stupoare că în mediile guvernamentale se vorbește despre renunțarea pe tăcute la tronsonul Târgu Neamț-Târgu Mureș din A8 (de care poate beneficia întreaga Moldovă) și înlocuirea cu A13, Bacău-Brașov de care pot profita doar județele din sudul regiunii, pentru traversarea Carpaților Orientali.
Constatatăm cu indignare că Guvernul Orban nu face nimic pentru reformarea CNAIR, o instituție incapabilă să gestioneze construcția proiectelor de infrastructură în România,
Luând în considerație toate acestea, solicităm ca în termen de o săptămână să precizați public care vor fi reacțiile dumneavoastră, care vor fi pozițiile politice la care vă gândiți și modalitatea concretă de acțiune pentru a resuscita proiectul autostrăzii A8, pe care guvernarea liberală și l-a asumat și s-a lăudat de-a lungul ultimilor ani, prin declarații publice, prin afișaj electoral etc. că-l va finaliza.
În mod cât se poate de clar, vă întrebăm:
01. Ce ați făcut până în momentul de față pentru susținerea proiectului A8?
02. Aveți vreo reacție față de neglijarea autostrăzii A8 de către autoritățile centrale?
03. Ce discuții aveți cu membrii guvernului în această privință?
04. Cum vă gândiți să vă implicați în reformarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere?
05. Cum îi veți reprezenta pe alegătorii din județul dvs. dacă acum asistați pasiv la trecerea pe linie moartă a acestui proiect vital pentru dezvoltarea regiunii?
06. Ce acțiuni aveți în vedere pentru a obține împărțirea echitabilă a bugetului și a fondurilor structurale pentru investiții între regiunile țării?
Vă informăm că, în funcție de răspunsul și seriozitatea dumneavoastră în chestiunea autostrăzii A8, vom adresa o scrisoare deschisă societății civile din regiunea Moldovei înainte de 6 decembrie 2020, în care vom face un apel și recomandări de vot electoratului pentru a da sau nu credit promisiunilor unei viitoare guvernări în jurul PNL.
Semnează:
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei
14 noiembrie 2020
*Această scrisoare a fost trimisă candidaților PNL aflați pe listele din județele Moldovei.
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei (www.miscareamoldova.ro) este o organizație non-guvernamentală regională, cu filiale în județele Bacău, Botoșani, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui și Vrancea, care militează pentru introducerea problemelor Moldovei pe agenda națională, pentru deblocarea investițiilor majore în infrastructură, pentru echitate în alocarea resurselor din bugetul central, pentru eficientizare administrativă şi fiscală prin descentralizare şi regionalizare.
Eeee, daca nu au pus-o pe lista si pe tecuceanca Alina Gorghiu… carte promite in Timis constructia de spitale; e pe locul intii la Senat
In calitate de istoric, dl. Dobrincu ar trebui sa fie constient de faptul ca nu coruptia si nereformarea CNAIR sunt de vina pentru faptul ca nu se va face niciodata, dar niciodata, autostrada care ar lega direct Moldova de Transilvania si, apoi, de Vestul Europei. Poate ca specimenele pe care le-am avut la conducerea tarisoarei, inca de cind aparu ea pe harta, acum mai bine de 160 de ani, nu s-au distins niciodata prin vreo gandire strategica sau viziune, dar macar atata lucru au stiut mereu: nu lasa niciodata provincia sa scape din mana Centrului de la Bucuresti, ca altfel se darama toata sandramaua. Iar teoretica si niciodata realizabila A8 tocmai asta ameninta sa faca. Ar crea o legatura directa intre Moldova si Vest, fara intermedierea Bucurestiului. Or, asta nu se poate. Daca Moldova vrea autostrada, poate va avea, in varianta spre sud, care ajunge la Bucuresti si apoi, cu foarte multa bunavointa, poate va trece Carpatii, spre Transilvania si apoi Ungaria samd. In cat timp se va intampla asta? 10, 20, 30 de ani, cati or fi, poate niciodata, dar nu-i paguba, atata timp cat legaturile Moldovei cu restul lumii se vor efectua prin intermediul Bucurestiului. Direct, insa, niciodata. Asta este pretul care trebuie platit de Moldova, pentru unirea de acum mai bine de 160 de ani, si conducerea tarisoarei noastre n-o va lasa niciodata sa uite ca trebuie sa-si plateasca datoria. In caz ca are nemultumiri, va agita spectrul amenintarii dinspre Rasarit si va rezolva rapid problema, pentru ca metoda asta functioneaza de fiecare data. Asa ca Moldova vrea autostrada? Sa se uite spre Bacau si poate, poate, va vedea ceva venind, la un moment dat, dar sa-si ia gandul de la Targu Mures, ca nu este de ea.
Știu că ești sarcastic. Și… și cu banii luați. Moldova a plătit prețul suprem. În 1859 avea nu doar propriul destin în mâini, dar și Herța, Cahul, Ismail și Bolgrad. Cedate în beneficiul Bucureștiului care și-a tras la schimb provincie la mare. O fi scris el Alecsandri despre eroismul vasluienilor la Plevna, s-o fi predat Osman Pașa unui vasluian, dar provincia bucureșteană Moldova a rămas și mai mică.
Cine cunoaște istoria necontrafăcută știe ce catastrofă a fost așa-zisa unire.
Dar acum n-a mai rămas nimic, e mult prea târziu. Intră la cuțit cât de curând și moldovenii de peste Prut, sau mai bine zis, mai nou, românii basarabeni.
Haideți domnule că suntem in anii 2020! Și în UE! Lumea a mai ieșit pe afara, a mai văzut și alte țări, a mai fost și pe la Cluj, a mai mers la un Târg de Crăciun la Sibiu, mai ia avionul de la Bacău sau Suceava de când Iașul și-a tras obloanele! Asta cu „istoria”, cu „datoriile”, cu „răsăritul”, cu „prețul platit” e pentru prostii care mai cred povesti cu „dacii” și „tunelurile energetice”. Chiar mai crede cineva astfel de scuze!?
E vorba strict de acțiune și de potenta.
E adevărat că moldovenii/ieșenii sunt mai mămăligari și mai „topitori”, dar toate județele care chiar și-au dorit să facă ceva, si-au făcut! Clujul, Oradea, Alba Iulia, Sibiul, Timisoara. Doar Iașul se plânge ca „baciul moldovean”! Bacăul își face centura și pleacă către Brașov, Suceava a dat drumul la „autostrada nordului” către Baia Mare, Vasluiul vrea sa se lipească la Albița și Focșani, Botosaniul cu Suceava drum rapid. Numai Iașul se scarpină la c..ie.
Haideți să trecem peste scuzele mioritice, cu istoria și trecutul și bau-bau-ul estic! Sunt prea jalnice! Toate județele din jur lupta pentru conexiuni rapide și au reușite, numai Iașul se plânge ca un copil mic!
Oamenii care lucrează în mod activ știu că orice proiect de aceasta avengura presupune niste etape in care niste birocrați trebuie să facă cate o bucățică. Atât și nimic mai mult. Nu e tunelul pe sub apa Franta-Anglia, nu e tunelul prin Alpi dintre Elveția și Italia. E un kkt de proiect care trebuie depus, cu toate avizele si hârtiile necesare în regula. Fix cum a fost si la podul de la Brăila: când au avut toate hârtiile necesare, a fost aprobat și s-a început munca la el. Atât și nimic mai mult: toate hârtiile birocratice in regula!
Niste kkturi de foraje pe care trebuie sa le facă niște birocrați care oricum își iau salariile. Atât și nimic mai mult. Ce povesti cu „datorii” și „istorii”?
Politicienii sunt cei care ii numesc pe cei de la DRDP și îi pun la treabă să facă aceste hârtii birocratice. Sau nu. Nu e filosofie, nu e istorie, nu e „tunelul dacic”. Strict, daca politicienilor „li se rupe”, birocraților din instituții „li se va rupe” și asta este tot. Punct. Fara povesti și fără scuze „răsăritene”.
O firmă mare din Bacău putea de n ori să realizeze autostrada, și apoi taxă (plus scutiri de taxe către stat). Idem o firmă mare din Argeș pentru Pitești-Sibiu. Că nu se-ntâmplă înseamnă că piața nu cere.
Meritorie aceasta initiativa a societatii civile. Din pacate, Guv. Actual, dar si PNL nu dau semne ca vor mari schimbari pentru ca isi submineaza propria existenta. PNl a facut prea multe jocuri de culise, nestiute, de unde si primirea de prea multi membrii din PSD. Nu avem inca o dreapta unita si credibila, ce doreste sa reformeze ceva din temelie. Interesul national nu a ajuns sa domine interesele proprii ale partidelor si oamenilor lor. Si dupa alegeri nu vor avea o majoritate confortabila ci pe muchie de cutit.
Cred ca este bine de păstrat textul acestei scrisori, veți avea nevoie de el la alegerile de peste 4 si 8 ani.
Nu înțeleg ce așteptări aveți de la guvernul ăsta. Programul lor este simplu, adică înlocuirea leprelor lui Dragnea cu lichelele noastre astfel încît cash flow-ul să curgă spre PNL, cotizăm la armament, ne mai împrumutăm pînă la o cifră rotundă (să zicem vreo 30 de miliarde), aplicăm o politică de ridicare a nivelului de trai prin care ne asigurăm că sclaveții vor pleca în continuare la sparanghel și căpșuni , după care ne predăm și vine FMI-ul să ne facă ordine cu austeritatea și să termine transferurile de active pe nimic către ”investitorii străini”. Toate astea se vor întîmpla din cauza ciumei roșii și a rușilor care vin în valuri peste noi de la revoluție încoace. E un proiect de țară simplu pe care pînă și capabilul Iohannis îl poate duce la capăt fără eforturi prea mari, ca_cum ar mai pune un rînd de faianță la baie. Aoleu, era să uit! Mărirea bugetelor serviciilor cu cel puțin 100% pen’că mă-nțelegi, teroriștii, conflicte asimetrice, atentate la drumu’ mare, amenințări cyber, șpioni care ne fură laseru’, securitate, interesul național, vin rușii, șcl…
Domnule Dobrincu, de ce să nu le spunem cu nume și prenume?
https://www.agerpres.ro/politic/2020/10/10/pnl-iasi-a-validat-lista-candidatilor-pentru-alegerile-parlamentare-din-6-decembrie–588663
La fel, referitor la drumuri și poduri Iași:
http://drdpiasi.ro/conducere/
Oamenii fac partidele și tot oamenii acționează sau doar vorbesc.
(Personal îmi sunt indiferenți, am ales deja sa nu mai pun stampila pe PNL/PSD. Nu am nevoie de noi minciuni ale lor, înainte de alegeri. Se vede din fapte.
Cat despre DRDP, 1 pod la Letcani și 10m de trotuar langa Metro spun totul despre neputinta/impotenta).
Domnule istoric, v-ați aruncat vreodată ochii pe harta drumurilor din România? Nu ați văzut nimic ciudat? Cum toate drumurile din Banat duc la capitala Banatului, cele din Oltenia la capitala Olteniei, cele din Dobrogea la capitala Dobrogei etc. Deși nici unele dintre aceste orașe nu au fost capitale de stat în ultimele 300 de ani sau vreodată. Și apoi uitați-vă la Iași. Uitați-vă la drumurile „Moldovei”. Două bucăți de drum (DN2, cu afluentul DN24) care evident au fost construite cândva pentru ca Bucureștiul să exploateze noile achiziții Basarabia (Chișinău) și Bucovina (Cernăuți). Atât are „Moldova”: două bucăți de drum construite în interesul Bucureștiului și nici măcar pentru legătură cu „Moldova”, ci cu alte provincii ale sale. Nu mai pomenesc de interesul unei pretinse capitale regionale care să fie conectată la toate orașele regiunii, dar nu există un singur drum care să fie în interesul provinciei bucureștene „Moldova”. Ca afluenții unui fluviu, râuri și pârâuri, drumuri europene, naționale, județene și poteci, toate se unesc pentru a duce la București. Și în aceste condiții, ce dezvoltare economică visați? E doar o fundătură a Bucureștiului, de unde-și ia ce-i trebuie.
Și dacă „Moldova” după 160 de ani de hori ale unirii nu are o rețea de drumuri normale care să fie în folosul regiunii, să lege orașele principale ale „Moldovei” între ele, unii visează la autostrăzi peste Carpați? Se va face probabil una pe valea Siretului pentru ca ultimele resurse, cele umane, să ajungă la București. Și gata. Petrolul din Bacău ajunge la Ploiești și pe calea ferată. Cândva, era exploatat și vândut de moldoveni, încă de pe vremea lui Ștefan ar fi documente despre asta, dar acum am dat mână cu mână, pentru că trotuarele și plantațiile Bucureștiului și Occidentului au și ele nevoie de lucrătoare și lucrători.
Naivitatea românilor din provincia nord-estică a Bcureștiului este deja ridicolă.
1.Din lipsa unei STIINTE TEORETICE a dezvoltarii economice si industrial-agricole rapide, s-a ,,impamintenit” in Romania ,,credinta” (economica) potrivit careia constructia de autostrazi este determinanta pentru atragerea/localizarea investitorilor nationali si straini industriali, care sa asigure locurile de munca pierdute dupa 89, adica 4- 5 milioane ca numar!
Rog respectuos politicienii, economistii si ,,formatorii” de ,,ideologie economica a dezvoltarii” sa studieze inegalabila lucrare/curs universitar ,,Economie Institutionala” a prof. dr. Cosmin Marinescu (ASE Bucuresti) care cuprinde convingerile unanime ale cercetatorilor mondiali in domeniul dezvoltarii economice, cu faptul ca INSTITUTIILE au rolul fundamental in acest proces difcil si complicat!La fel afirma D.Daianu in 2000 in lucrarea ,,Incotro se indreapta tarile postcomuniste?”.
Nu asezarea geografica, nu realizarile tehnologice, nu vecinatatile geografice si alte criterii invocate drept factori principali ai dezvoltarii economice, si cu atit mai putin nu CONSTRUCTIA DE AUTOSTRAZI este generatoare de dezvoltare economica si industriala!
2.Intre o cerere politica si lipsa de justificare economica datorata costurilor financiare care nu se justifica (deoarece NU are ce sa se transporte in conditiile subdezvoltarii zonei moldave) si intretinerea ei este nesustenabila, pare fireasca renuntarea la tronsonul respectiv.
In mod logic, zona n-are decit sa se dezvolte sub toate aspectele pentru a justifica apoi cheltuiala estimata, iar pina atunci ocolul pina in Ardeal sta la indemina Moldovei!
3.Zona Moldovei este subdezvoltata dupa dezintegrarea industriala postdecembrista, deoarece indicele national de competitivitate dezastruos 74 (subafrican) alunga de 30 de ani investitorii industriali straini, iar Romania nu dispune nici macar de banii pentru sustinerea existentei fizice a jumatate din populatie.De unde atunci bani pentru strazi rapide ori autostrazi?
Se vorbeste despre dezvoltarea industriala a Ardealului, fara sa se recunoasca industria de ,,prima revolutie industriala”, a montajului si pieselor de mica tehnicitate, cu valoare adaugata slaba!
Aceasta dezvoltare vine in zonele si tarile in care exista conditiile generale minimale pentru aceste investitii MINORE SI RAPIDE, unde starea drumurilor conteaza prea putin!
Dezvoltarea industriala majora, intreprinderi industriale complexe, tip Mercedes sau BMV, cu valoare adaugata mare (ca la Dacia Mioveni) care se construiesc in ani de zile nu mai vin la indicele roman 74, ci in UNGARIA, Slovacia, cu indicii 50 sau 42 de competitivitate!
4.Nu ma consider in masura sa dau ,,lectii” de ,,economie aplicata” Miscarii pentru Dezvoltarea Moldovei, care are cu siguranta intelectuali si specialisti mai pregatiti teoretic ca mine.
Pot insa sa le pun la dispozitie, pentru a sustine POLITIC un ,,Proiect de Tara”, cu tehnicile si instrumentarul unei dezvoltari industriale si agricole rapide (pe modelul Coreiii de Sud), capabil de a aduce COMPETITIVITATEA ECONOMICA nationala catre indicii care sa faca Romania (si Moldova) preferabila altor tari din Est pentru investitii industriale majore.
Odata cu ele, Miscarea p. Dezvoltarea Moldovei n-ar mai avea nevoie de astfel de interventii – esuante din motive (vadit) economice, iar autostrada ar deveni un obiectiv prioritar, de conexare cu industria din Ardeal (care ar deveni majora) iar in prima faza Moldova ar prelua acea productie de ,,prima revolutie industriala”.
Dupa aceea, dezvoltarea economica si industriala a Moldovei devine de neoprit, iar constructia unui sistem rutier si CF este absolut fireasca…
5.In caz contrar, inclin sa-i dau dreptate d-lul Satanae, fiindca autostrada Moldovei ramine de asteptat pentru 10, 20 sau cine stie citi ani…
prof. Caliman I. Eugen
constructor ,,proiect de tara” si ,,schita” unei ,,stiinte teoretice” a ,,dezvoltarii rapide in epoca globalizarii” (prin teoretizarea factorilor, metodelor, tehnicilor si instrumentelor dezvoltarii rapide in epoca globalizarii.)
Cred ca exagerări cu justificările costurilor prohibitive ale acestei autostrăzi. Ar fi bine dacă ar exista un studiu serios de costuri vs beneficii. Un proiect de tara nu este doar unul economic, ci si unul politic. Dacă Helmut Kohl făcea o analiză a costurilor integrării RDG ar fi putut ajunge la concluzia ca unificarea nu merita abordată.
In proiectul dvs de tara ati calculat care sunt pe termen lung costurile subdezvoltarii? Sunt țări în care nu se gasesc bani pentru ridicarea unor zone sărace dar se cheltuiesc mukt mai multi pentru pușcării.
In Romania se gasesc bani pentru Bucuresti dar niciodată pentru cei din Neamt sau Vaslui.
După 4 zile, se vede clar că idealismele sunt specifice moldovenilor. Nici măcar nu au făcut efortul angajării unui comunicator care să spună ceva, o poveste cu „vom face și vom drege”. E mai simplu sa se ignore lucrurile stânjenitoare. O problema despre care nu se vorbește, nu exista.
Mai nou, vineri se va scuza municipalitatea că renunță la ceva proiecte de dezvoltare. Ea o face puțin mai elegant, prin niste „asociații civile”. Nu întrebând întreaga populație a Iașului, ci permițând unor pagini de Facebook, cu imagini din orașe ultra-dezvoltate și cu 84 de urmăritori, să decidă pentru noi.
Nu istoria, nu esticii, nu miticii sudici. Ci fix ai noștri, din Iași. Care își doresc să rămânem la nivel de sat moldovenesc, cu biciclete liniștite de străzi, zgâriind in colbul porumbului uscat. Ieșenii sunt ținuți la nivel de copiii idealisti cu trotinete, nu cumva să își dorească ceva mai mult! Dezvoltarea și metroul e după munti, aici rămânem la mers pe jos, biciclete, trotinete și căruțe. Liniște și pace! :|
Am mai ramas doar o mana de get-begeti. Restul au venit de unde au venit. Unii s’au integrat in oras, restul doar se folosesc de el si i’au deturnat complet si spiritul si valorile. Nu au niciun interes in propasirea orasului.
Guvernul de la Bucuresti nu doreste reapropierea Iasului de Targu Mures, candva locuri aflate tot intr’o aceeasi tzara dar alta, intr’o regiune de granita care nu stim cum se numea inainte de 1241. Daca mai multi ieseni ar ajunge mai frecvent si mai rapid la Targu Mures, atunci ar vedea cu alti ochi secuimea, n’ar mai demoniza’o atata.
Guvernul de la Bucuresti doreste sa intretina ura interetnica, interregionala si chiar intraregionala (in bucata aceasta de Moldova – prin traseele ridicole de autostrada propuse) fiindca numai astfel poate stapani aceste teritorii. Nu am reusit sa gasesc un document al actului de la 24 ianuarie 1859 dar cel putin stiu sigur ca un punct de acolo spune ca suntem parteneri egali. Nu am conostinta sa se mai fi intamplat asta de atunci incoace.
Domnule Antoniu, și dumneavoastră mai credeți în povești cu „guvernul de la București” și scuze de alcov?
Fapt: candidații de pe listele din Iași au fost întrebați public ce poziție au EI relativ la autostrada Iasi-Tg.Mureș. Nu a fost întrebat guvernul de la București, nu a fost întrebat ministrul transporturilor. Ci niste oameni (nu toți din Iași!) care ar trebui sa se „bata” pentru Iași în viitoarea legislatura.
Acești oameni nici măcar nu s-au deranjat sa răspundă la problema ridicata a autostrăzii A8, foarte importanta pentru ieșeni și, după actualele alegeri, și pentru Moldova pro-Europeana. Ceva formal, macar un bla, bla clasic.
Realist vorbind, daca reprezentanții Iașului nu s-au deranjat pentru autostrada A8, de ce avem pretenții de la niste străini de Iași, în speță de la niste oameni numiți de acești „aleși” și plătiți mai puțin decât acești „aleși”? Ierarhia de putere în politică o știți foarte bine și dumneavoastră: influența este de la „ales” către birocrat, nu de la birocrat către ales.
O mana de ajutor da si ambasadorul american. A se vedea autostrada Via Carpathia din Lituania pana in Grecia trecand prin Romania
https://adevarul.ro/locale/iasi/planul-americanilor-cea-mai-saracaregiune-tara-sosea-cale-ferata-moderne-legemoldova-autostrada-via-carpathia-1_5fb3d65c5163ec4271.f58b0d/index.html
Deci avem sprijin american. Cat costa si cand se face vom vedea. Sper sa nu fie Bechtel II.
Adica, de ce sa nu Beneficieze, daca e vorba de dezv?
Nu stiu cum ar beneficia cumva cei din Galati ori Vrancea si de ce ar si interesați cei din bacau de hautostrada voastra prosteasca care n-are nicio legatura cu Moldova! nu doar cu vreo dezv a cuiva candva, vreodata propagandistule.