Moto: „Căci, atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni.” Psalmul 11
În 15 septembrie publicam pe Contributors “Partida rusă din energie” în care scriam:
„Putem spune că Federația Rusă a devenit o amenințare la adresa securității energetice și economice a României. Istoricește, putem deduce un pattern al agresiunii Federației Ruse în zona Mării Negre care se manifestă dupa cum urmează:
- dezvoltarea unui sistem corupt – cumpărarea sau impunerea unor personaje politice controlabile de la Kremlin, sistemul fiind autocratic sau dictatură, intruziune în alegeri, crearea de forțe politice revizioniste și favorabile Kremlinului
- achiziția de active în industriile strategice, în special cea energetică
- ocuparea spațiului mediatic și al rețelelor de socializare – asaltul „fake – news” începând de la retelele de socializare și până la presa quality generat de „fabricile de troli” atașate serviciilor de informații rusești
- aparitia „omuleților verzi” pe teritorii încă „neexplorate” de aceștia.”
În privința ocupării spațiului mediatic și rețelelor de socializare, există destule analize bine făcute (cu recomandare larics.ro), iar despre capitalul rusesc amintim câteva “cazuri”: industria aluminiului, Mechel, LukOil, Gazprom, Conef cu WIEE și Wintershall, AIK cu Valahia Gas (toți, mari importatori de gaze de-a lungul timpului). Nu există documente care să dovedească acționariatul rusesc în OMV, acționarul majoritar al Petrom, dar în cartea mea Romania – Energie și Geopolitică, în capitolul “Strategiile energetice românești și grupurile de presiune din industria energetică românescă”, la pagina 168, demonstrez cum Rusia obține informații strategice despre industria energetică românească. Nu putem să nu amintim o declarație a dizidentul anticomunist rus Vladimir Bukovsky apărută pe canalul BBC: „Lukoil înseamnă Gazprom, care are 30% din compania austriacă OMV. Iar Gazpromul nu înseamnă altceva decât KGB. Aşa că lucrurile sunt clare, prin Lukoil, KGB a pus mâna pe întregul sistem energetic din România”.
Acum câteva săptămâni apreciam că “omuleții verzi” este exclus să îi vedem, fiind țară NATO, dar aceștia ar putea exista într-o formulă, ca fiind invizibili, adică făceam referire la punctul întâi: “cumpărarea sau impunerea unor personaje politice controlabile”.
În urmă cu trei ani, în timpul guvernării PSD, circula o glumă pe holurile Parlamentului, în care se spunea ca spaga pentru numirea ministrului energiei a fost dată de două ori: prima dată pentru a nu fi numita prima persoana nominalizată și a doua oară pentru a fi numită persoana agreată de OMV. Dacă instituțiile abilitate nu au comunicat nimic până azi, înseamnă că întradevăr a fost o gluma, dar suspiciunea rămâne …
Dacă Rusia poate, dacă OMV ar putea, de ce și alții să nu poată? Dacă ne uităm cu atenție la diversele personaje numite în diferite funcții care influențează industria energetică românească, am putea bănui multe. Revin la o idee lansată tot pe Hotnews – Contributors în luna iunie: “Grupurile de interese economice, având o putere din ce în ce mai mare în domeniul energiei în ultimii 10 ani, acționează din timp, corupând persoane de decizie din partide pentru ca la momentul oportun să-și impună persoane care să le servească interesele. Astfel s-a ajuns la malversațiuni savante: Au fost create entități sau chiar societăți comerciale având drept scop scurgerea de fonduri, impunerea de politici contrare intereselor naționale și mărirea aparatelor administrației de stat pentru interesele sinecuriștilor și a grupurilor de interese.”
Surprinzător că nimeni nu a mai zis ceva după ce jurnalistul Adi Moșoianu a scris, ca un adevarat avertizor de integritate, la numirea Guvenului de anul trecut despre câteva suspiciuni de ingerință a OMV.
Și mai surprinzător este că nimeni nu a scris cum niște companii, fără să dețină active în productia, transportul sau distribuția de energie să ocupe primele locuri în tranzacțiile pe piața de energie în timpul pandemiei.
Mulți ne punem speranța că în următorii patru ani Romania sa evolueze, mai ales că există un Parlament mult mai echilibrat decât cel trecut, dominat de PSD. Asteptăm o guvernare aptă de a duce țara în direcția Uniunii Europene care să fie în stare de a atrage de cele 83 de miliarde de euro. Dar acest guvern trebuie să fie invulnerabil la amenințările interne și externe și să fie populat de politicieni asupra cărora să nu existe nici un fel de suspiciune și mai ales să fie apți de a trasa un program de guvernare (de care să se țină), care să ducă România acolo unde ne dorim cei mai mulți dintre noi. Adică sa fim reprezentați de “omul potrivit la locul potrivit”, deoarece “atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni”.
Excelent! Felicitari pentru curaj.
Sper sa continuati seria de articole.
Multumesc
Este o temă rar abordată si de aceea este cu atât mai meritoriu semnalul dv. din acest articol. De fiecare dată când este investit un guvern așteptăm încordați să vedem cine răspunde de cutare sau cutare post strategic, de exemplu de energie, sau de educație, sau de serviciul de informații…
Cât privește cele semnalate de dv., de ce nu există o structură de protecție informativă a acestui sector strategic? Ce păzește, în fond, SRI-ul?
Un semnal util, dar cred ca situatia actuala se datoreza unor acorduri dubiose incheiate sub mandatul lui a Nastase cu participarea activa a lui Dan Ioan Popescu, ultimul fiind si el posesorul unei averi greu de justificat. Cand un om isi vinde tabla de pe acopersul casei nu trebuie sa se planga ca ii ploua in casa.
Eu citesc cu un oarece scepticism mai toate articolele pe teme energetice de pe Contributors pentru ca multe par scrise de lobby-isti reprezentand interese ale unor companii straine, nu neaparat OMV sau rusesti.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
@Cinicul multumesc pentru un viitor subiect de articol! „presa si energia”