luni, mai 20, 2024

Sancționarea sectorului nuclear rusesc: există soluții, chiar dacă nu simple

Traducere din limba ucraineană a raportului realizat de Dixi Group Ucraina

Rezumat

Miza sancțiunilor împotriva industriei energetice nucleare ruse nu e legată doar de reducerea resurselor din care Rusia își finanțează agresiunea militară împotriva Ucrainei. Prezența semnificativă a Rusiei în lanțurile energetice ale multor țări ale lumii este deja o problemă de securitate nucleară globală. Acțiunile Federației Ruse în sectoarele de petrol și gaze arată fără îndoială că pentru Kremlin orice cooperare în sectorul energetic este un instrument de șantaj politic. Confiscarea și destabilizarea centralei nucleare de la Zaporojie, cu implicarea reprezentanților companiei controlate de stat Rosatom, arată și componenta de terorism de stat a agresiunii rusești.

Grupul „Rosatom” are în structura sa peste 300 de companii, dintre care unele cooperează strâns cu complexul militar-industrial și furnizează materiale și tehnologii pentru producția de armament. Aceste companii, care în prezent nu fac obiectul vreunor sancțiuni, pot importa și bunuri cu dublă utilizare (dual-use) care pot fi deturnate pentru a satisface nevoile militare ale Kremlinului.

Soluția optimă ar trebui să includă măsuri de contracarare a industriei nucleare rusești în toate cele trei dimensiuni: activități de cercetare și participarea la organizații internaționale, contracte pentru centrale nucleare existente, proiecte noi în străinătate.

Adăugarea pe lista de sancțiuni a acelor organizații ale Rosatom care nu sunt direct implicate în exploatarea centralelor nucleare sau în asigurarea ciclului combustibilului nuclear ar trebui să devină o prioritate pentru aliații Ucrainei, pentru a evita amenințările privind securitatea nucleară a instalațiilor în care sunt implicați reprezentanți ai industriei nucleare ruse.

Un alt pas important este elaborarea și aprobarea planurilor de abandonare a combustibilului nuclear rusesc și a uraniului îmbogățit, care va permite rezolvarea problemei dependenței de Federația Rusă, ținând cont de specificul fiecărei instalații, de piața actuală și de condițiile politice. Aprobarea și acceptarea unui astfel de program sunt necesare în special la nivelul UE, ca o completare a REPowerEU.

Următorii pași importanți pe calea respingerii bunurilor și serviciilor rusești la scară globală ar trebui să fie controlul strict al exporturilor, cu extinderea listei de bunuri cu dublă utilizare pentru a bloca furnizarea de echipamente occidentale și tehnologii moderne către instalațiile construite și/ sau operate de „Rosatom” în Rusia și în străinătate.

Trei dimensiuni ale problemei nucleare rusești

O caracteristică importantă a dependenței multor țări de cooperarea cu Rosatom este faptul că activitățile companiei acoperă întregul ciclu de producție de combustibil nuclear, proiectare, construcție și exploatare a centralelor nucleare în multe țări ale lumii. De asemenea, compania de stat rusă desfășoară activități de cercetare științifică foarte active și își extinde agresiv prezența globală: pe piața mondială de proiectare nucleară, Rusia ocupă primul loc, iar la sfârșitul anului 2022 portofoliul de proiecte în străinătate include 34 de centrale în 11 țări. Acest lucru este ilustrat calitativ de studiul DiXi Group de anul trecut, care a analizat cele mai importante direcții pe care încearcă să le acopere „tentaculele” gigantului rus.

Prima dimensiune: activitatea de cercetare și participarea la organizații internaționale

Una dintre direcțiile de activitate internațională a Rosatom este cercetarea științifică. Proiectele sale cheie sunt dezvoltarea de reactoare cu neutroni rapizi și implementarea unui ciclu nuclear închis pe baza acestora. Rosatom a dezvoltat un program de dezvoltare a echipamentelor, tehnologiilor și cercetării științifice în domeniul utilizării energiei nucleare, care include implementarea mai multor proiecte:

  • Dezvoltarea tehnologiilor pentru energia nucleară cu două componente cu ciclu închis de combustibil nuclear (”Energie nucleară cu două componente”)
  • Crearea unei baze experimentale moderne pentru dezvoltarea tehnologiilor energetice nucleare cu două componente cu ciclu închis al combustibilului nuclear (”Bază experimentală”)
  • Dezvoltarea tehnologiilor de fuziune termonucleară controlată și tehnologii inovatoare cu plasmă (”Tehnologii termonucleare și cu plasmă”)
  • Dezvoltarea de noi materiale și tehnologii pentru sisteme energetice avansate („Noi materiale și tehnologii”)
  • Proiectarea și construcția de unități de referință ale centralelor nucleare, inclusiv centrale nucleare de mică putere.

Principala direcție a cooperării internaționale în domeniul științific este participarea rușilor la proiectul internațional ITER de creare a unui reactor termonuclear experimental. Potrivit lui Rosatom, aprovizionarea cu echipamente și sisteme principale de reactoare de partea rusă reprezintă 9,09% din costul total al proiectului. Alte inițiative internaționale în care Rosatom încă are reprezentanți sunt proiectul INPRO al țărilor membre AIEA (dedicat reactoarelor nucleare inovatoare și ciclurilor de combustibil), Forumul Internațional Generația a IV-a și proiectul SNETP (platforma tehnologică pentru energie nucleară durabilă).

Activitățile multor organizații științifice și de cercetare care fac parte din structura companiei de stat Rosatom sunt strâns legate de complexul militaro-industrial rus. Aceste organizații sunt implicate în dezvoltarea, testarea și producția de muniție nucleară a țării, reparații majore, modernizarea și extinderea flotei civile de spărgătoare de gheață și submarine cu motoare nucleare.

Un alt aspect al „problemei ruse” este apartenența țării agresoare la organizațiile internaționale. Astfel, Federația Rusă face parte din Consiliul guvernatorilor AIEA, care este unul dintre cele două organisme de conducere ale agenției și are autoritatea de a revizui informațiile financiare, programul de activitate și bugetul AIEA, de a admite noi membri și de a aproba acorduri de garanție. În plus, țările membre AIEA au acces la software-ul și bazele de date unice ale Agenției pentru Energie Nucleară (NEA/OECP), la care calitatea de membru al Federației Ruse a fost suspendată din 11 mai anul trecut. Baza de date NEA/OECP este un set de modelare, analiză și seturi de date într-o gamă largă de discipline pentru efectuarea cercetării în industria nucleară.

A doua dimensiune: contracte legate de exploatarea centralelor nucleare

Țările Uniunii Europene sunt foarte dependente de Rusia pentru contractele existente în industria nucleară. În primul rând, prin furnizarea de combustibil nuclear sau de uraniu îmbogățit pentru producerea acestuia (Bulgaria, Cehia, Ungaria, Slovacia, Spania, Finlanda). În al doilea rând, prin construcția de noi unități nucleare (centrala Paks-2 în Ungaria).

Este de remarcat faptul că o serie de țări europene au făcut deja primii pași pentru a-și reduce dependența de Rusia în domeniul energiei nucleare. Astfel, în urmă cu mai bine de un an, compania suedeză Vattenfall și-a anunțat refuzul de a achiziționa un nou tip de combustibil pentru CNE Ringhals (centrala a testat funcționarea ansamblurilor TVS-K), iar conglomeratul CEZ (Republica Cehă) a semnat un contract cu Westinghouse Electric Company (SUA) și Framatome (Franța) pentru furnizarea de combustibil pentru CNE Temelin. De asemenea, la începutul lunii aprilie a acestui an, au apărut informații privind încheierea unui acord între CEZ și Westinghouse privind furnizarea de combustibil pentru unitățile electrice VVER-440 ale CNE Dukovany.

Pași similari în direcția diversificării aprovizionării cu combustibil nuclear au fost întreprinși de Bulgaria și Finlanda. Aceasta din urmă a oprit implementarea proiectului de construcție a CNE Khanhikivi-1 după invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia. Bulgaria, la rândul ei, a semnat un contract cu Framatome pentru înlocuirea combustibilului rusesc în reactorul VVER-1000 al unității 5 a CNE Kozloduy în perioada 2025-2034 și un contract pe 10 ani cu Westinghouse Electric Suedia pentru trecerea unității 6 la combustibil american. Intențiile de a scăpa de dependența de un singur furnizor sunt anunțate în Slovacia și chiar în Ungaria.

Acordurile actuale cu Rosatom nu se limitează la construcția și exploatarea centralelor nucleare. Compania de stat deține peste 40% din piața mondială a serviciilor de îmbogățire a uraniului și 17% din piața combustibilului nuclear, cu planuri de a ajunge la 20%.

Capacitate primară de conversie (purificare și prelucrare chimică înainte de îmbogățirea propriu-zisă)

ȚaraCapacitate nominală, tone UCapacitate utilizată, tone U
Franța15 0002 600
China15 0008 000
Canada12 5009 000
Federația Rusă12 50012 000
SUA7 0000

Sursa: World Nuclear Association 

Potențialul mondial de îmbogățire a uraniului

ȚaraCompaniaCapacitate tU/an, 2020
FranțaAreva7 500
Germania – Olanda – Marea BritanieUrenco13 700
SUAUrenco4 900
Federația RusăTenex27 700
ChinaCNNC6 300
Altele
66
Total
60 166

Sursa: World Nuclear Association

Un studiu amplu despre expansiunea Rusiei în sectorul nuclear, publicat de revista Nature Energy, oferă o evaluare cantitativă a nivelului de cooperare cu Rusia. Conform concluziilor autorilor, două țări europene au fost incluse în lista țărilor cu un nivel ridicat de dependență: Ungaria și Spania. Iran, Belarus, India, China, Egipt și Turcia sunt în topul celor mai dependente țări.

A treia dimensiune: noi proiecte, acorduri de cooperare și memorandumuri de înțelegere

Expansiunea externă a Rosatom se bazează pe extinderea cadrului juridic internațional, care constă în încheierea de acorduri interguvernamentale și acorduri inter-departamentale. Pentru a consolida astfel de activități, compania de stat rusă își deschide propriile reprezentanțe străine, care iau forma unor centre regionale, birouri naționale și reprezentanțe comerciale. Responsabilă de această direcție în structura Rosatom este compania ”Rosatom – divizia internațională”, ale cărei activități vizează promovarea serviciilor și produselor Rosatom în străinătate, cercetarea piețelor, formarea unei imagini pozitive a companiei.

Rosatom continuă să se extindă chiar și după ce Federația Rusă a început ostilități la scară largă pe continentul european: de exemplu, în perioada 26-30 septembrie 2022, reprezentanții săi au participat la cea de-a 66-a sesiune anuală a Conferinței Generale a AIEA, care a avut loc la Viena. Reprezentanții Rosatom nu numai că au participat activ la evenimentele planificate, ci au semnat și noi documente internaționale: pe 27 septembrie 2022 a fost semnat un memorandum de înțelegere cu compania braziliană ENBPar, care este responsabilă de funcționarea unităților din centrala nucleară Angra.

Potrivit datelor Rosatom însăși, portofoliul de proiecte străine este de 34 de reactoare, iar estimarea financiară a comenzilor pentru următorii 10 ani este de 130-140 de miliarde USD. Construcția CNE Akkuyu în Turcia, cu o capacitate totală de 4800 MW, care va putea asigura o producție anuală de 35 TWh, adică 10% din consumul de energie electrică al Turciei, pare cea mai ambițioasă și mai periculoasă din această listă. Conform acordului interguvernamental semnat, proiectul ar urma să fie construit pe modelul BOO (build-own-operate), care prevede că partea rusă nu va realiza doar proiectarea și construcția centralei și întreținerea și exploatarea acesteia, ci ar deveni și proprietarul capacității în sine. Pentru aceasta, Rosatom a înființat o întreprindere separată JSC Akkuyu Nuclear în Turcia, care cooperează direct cu autoritățile de stat din Turcia, acționând ca investitor și client al proiectului.

Toate riscurile unei astfel de cooperări sunt descrise în studiul Centrului pentru Economie și Politică Externă (EDAM) încă din 2016, inclusiv problema schimbului de informații secrete între o țară membră NATO și Federația Rusă, care este necesar pentru a preveni posibilele amenințări teroriste și criminale. Continuarea proiectului după 24 februarie 2022 pare și mai riscantă, având în vedere faptul că pe 21 noiembrie 2022 Adunarea Parlamentară a NATO a recunoscut Federația Rusă ca stat terorist. În ciuda acestui fapt, proiectul CNE Akkuyu progresează rapid: Rosatom a anunțat că s-a ajuns la un acord cu ministrul turc al Energiei privind finalizarea construcției încă din trimestrul trei al anului 2023. Livrarea combustibilului nuclear pentru centrală va avea loc pe 27 aprilie 2023.

Compania își dezvoltă și alte domenii de activitate la nivel internațional. De exemplu, pe 21 februarie 2023, divizia de energie eoliană a Rosatom – JSC NovaWind – și Ministerul Energiei din Kârgâzstan au semnat un memorandum de înțelegere care prevede dezvoltarea cooperării în domeniul proiectelor de energie eoliană. Pentru mai multe informații despre activitățile secundare non-nucleare ale Rosatom, în special interesul său pentru litiu, a se vedea studiul DiXi Group.

Rezolvarea celor trei dimensiuni ale problemei nucleare rusești necesită o abordare pe mai multe fronturi. Cea mai eficientă e abordarea fiecăreia dintre aceste dimensiuni în mod separat. Direcția activității de cercetare este de așa natură încât ar trebui să însemne în primul rând decuplarea țării agresoare de accesul la evoluțiile tehnologiilor moderne. Cel mai dificil din punct de vedere al mecanismelor de sancțiuni este oprirea construcției de noi centrale, care nu numai că aduc venituri bugetului rus, ci reprezintă și o amenințare politică directă și chiar teroristă.

Problemă complexă – soluții complexe

Faptul că Rosatom a fost scutită până acum de sancțiuni îi permite să fie deosebit de activă pe plan internațional: să construiască și să opereze capacități energetice, să dezvolte proiecte comune de cercetare și să participe la lucrările AIEA ca membru cu drepturi depline. Multe companii din cadrul structurii Rosatom (co-)operează cu sectorul apărării și/sau sunt capabile să importe bunuri cu dublă utilizare care pot fi redirecționate pentru efortul de război.

Acțiunile armatei ruse la Cernobîl în primăvara anului 2022, ocuparea centralei nucleare Zaporojie cu participarea reprezentanților Rosatom, bombardarea teritoriilor adiacente centralei, care au dus la pierderea alimentării cu energie și la riscuri crescute de accident nuclear, atacurile regulate cu rachete asupra infrastructurii energetice a Ucrainei indică în mod clar că Rusia și companiile rusești nu sunt partenere demne de încredere și orice cooperare cu acestea trebuie evitată. Acțiunile Rosatom la centrala Zaporojie după ocupare sunt interpretate de experți ca participare directă la războiul împotriva Ucrainei. Angajații companiei ruse nu numai că intervin în funcționarea centralei, ci și coordonează acțiunile armatei, autorizează plasarea echipamentelor militare direct în spațiile de producție și obstrucționează activitatea misiunii AIEA.

Scopul nostru este să găsim o soluție optimă pentru a limita influența unui stat agresor asupra energiei nucleare la nivel global, fără a încălca siguranța exploatării centralelor nucleare și a provoca o penurie semnificativă de energie electrică în țările dependente de livrările sau serviciile rusești de combustibil nuclear. Conducerea Federației Ruse și oficialii companiei Rosatom trebuie să primească semnale clare că lumea civilizată este hotărâtă să refuze cooperarea cu statul agresor, ceea ce necesită un plan de acțiune consecvent pentru a reduce prezența Rusiei în industria nucleară globală.

Complexitatea structurii companiei de stat „Rosatom”, poziția sa de monopol în multe segmente ale industriei, imposibilitatea diversificării rapide a ofertei de resurse și servicii obligă la introducerea unei abordări selective a sancțiunilor. Pentru aceasta, este necesară clasificarea entităților afiliate Rosatom, evidențiind structurile care sunt încă indispensabile pentru funcționarea instalațiilor de energie nucleară în Occident.

Această abordare implică:

  1. Sancțiuni personale și restricții asupra structurilor individuale Rosatom. Creșterea pas cu pas a presiunii și introducerea de sancțiuni depinde de măsura în care anumite companii și organizații au legătură cu operarea centralelor nucleare în afara Federației Ruse, participă sau cooperează cu industria de apărare a Federației Ruse, au posibilitatea să importe bunuri cu utilizare dublă care pot fi redirecționate în continuare către industria militară. Clasificarea acestor entități în vederea introducerii de sancțiuni specifice ar trebui să includă astfel de criterii.
  2. Suplimentarea REPowerEU cu un plan de acțiune în etape pentru reducerea dependenței UE de compania Rosatom, cu definirea unor condiții specifice pentru interzicerea serviciilor, materiilor prime sau echipamentelor rusești în exploatarea centralelor nucleare, cu o interdicție a cooperării ulterioare cu companiile rusești.
  3. Blocarea proiectelor Rosatom în străinătate pentru a preveni răspândirea influenței țării agresoare. Pentru aceasta, în primul rând, este necesar să se introducă publicarea listei de parteneri (în special companii occidentale) din contractele actuale ale Rosatom legate de exploatarea și întreținerea centralelor nucleare, proiecte de cercetare, eliminarea combustibilului nuclear uzat, aprovizionarea cu uraniu, serviciile pentru îmbogățirea acestuia etc. În al doilea rând, trebuie întărit controlul exporturilor la nivelul fiecărei țări, trebuie extinsă lista de bunuri cu dublă utilizare care interzise la export către Federația Rusă, precum și să se creeze un organism paneuropean pentru a controla aplicarea acestor sancțiuni.

Sancțiuni preventive

Primul pas în direcția limitării sectorului nuclear civil rusesc a fost impunerea de sancțiuni personale de către Marea Britanie și parțial de către SUA asupra managerilor de top ai Rosatom. Următorul pas logic este excluderea companiei care reprezintă statul agresor și participă la acțiunile sale ilegale de la accesul la tehnologiile occidentale moderne și includerea în lista de sancțiuni a tuturor companiilor din grupul Rosatom care sunt angajate în cercetare științifică în domeniul nuclear.

Un număr mare de entități care fac parte din structura Rosatom nu participă direct la operarea instalațiilor de exploatare sau la asigurarea ciclului de producție, furnizare și eliminare a combustibilului nuclear uzat. În același timp, absența acestor companii de pe listele de sancțiuni occidentale e o amenințare pentru că permite aprovizionarea industriei militare rusești cu materii prime și echipamente electronice.

Pe baza datelor din surse deschise, DiXi Group a întocmit o listă de 37 de organizații care fac parte din structura Rosatom și lucrează în domeniul cercetării științifice (vezi Anexa). În căutarea informațiilor din surse deschise, am acordat o atenție deosebită rapoartelor privind legăturile unei anumite persoane juridice cu complexul militar-industrial al Federației Ruse (în prezent sau în trecut) și implicarea în exploatarea sau construcția de centrale nucleare. Entitățile juridice din această listă ar trebui să facă obiectul unor sancțiuni pentru a reduce riscul ca acestea să furnizeze bunuri în scopuri militare și să excludă Rusia de la acces la tehnologiile moderne în sfera nucleară și energetică.

Chiar dacă este imposibil să se introducă simultan sancțiuni semnificative împotriva industriei nucleare ruse din cauza riscurilor semnificative pentru producția de energie din UE și țările G7, aliații Ucrainei ar trebui să introducă restricții preventive împotriva companiilor și organizațiilor care fac parte din structura Rosatom și nu sunt direct legate de funcționarea instalațiilor existente. Acest lucru va continua să îngreuneze expansiunea internațională a Rusiei și va contribui la întărirea izolării țării agresoare, în special în cooperarea științifică și de cercetare.

Declinul rolului Federației Ruse și al sateliților săi în AIEA merită o atenție specială. UE a refuzat să finanțeze proiecte AIEA de care beneficiază direct Rusia sau Belarus, precum și să trimită experți la reuniunile AIEA care vor avea loc în aceste țări; o decizie similară, conform informațiilor noastre, a fost adoptată de SUA. Următorii pași includ îndepărtarea reprezentanților Federației Ruse și ai Belarusului din funcțiile de conducere în AIEA, privarea acestora de accesul la date legate de energia nucleară ucraineană și de dreptul de vot în luarea deciziilor relevante, refuzul de a mai trimite invitații la evenimente organizate de către AIEA, precum și refuzul AIEA să organizeze evenimente în Federația Rusă sau în Belarus.

Un alt pas important este închiderea reprezentanțelor regionale ale Rosatom, care contribuie și ele la expansiunea activă în multe țări la nivel global.

„Protocolul nuclear” la Planul de acțiune REPowerEU

Pentru a elimina riscul deficitului de energie după începerea agresiunii pe scară largă a Rusiei împotriva Ucrainei, UE a elaborat planul RePowerEU – un set de măsuri și politici pentru eficiență energetică, reducerea cererii de energie, accelerarea tranziției verzi și diversificarea aprovizionării cu energie. Planul de acțiune s-a aplicat prin introducerea prevederilor din REPowerEU în planurile de redresare și reziliență (PNRR) ale statelor membre UE.

Acum este momentul introducerii în acest plan a unui „protocol nuclear”, care să prevadă o scădere treptată a dependenței țărilor europene de serviciile și bunurile rusești din acest sector. Un astfel de document ar trebui să conțină o listă cu următorii pași posibili:

  • Refuzul de a coopera cu Rosatom în proiectele existente de construcție a CNE, favorizând alți furnizori.

Un exemplu este decizia Poloniei cu privire la proiectele primelor sale două centrale nucleare, care ar trebui să crească securitatea energetică a Europei de Est și să contribuie la reducerea nivelului de emisii de gaze cu efect de seră. Conform acordurilor semnate la sfârșitul anului 2022, construcția centralelor va fi realizată de furnizori din SUA și Coreea de Sud.

  • Căutarea de soluții alternative pentru întreținerea instalațiilor și înlocuirea echipamentelor de fabricație rusă.

Un exemplu este tranziția completă a Ucrainei la combustibilul furnizat de Westinghouse, precum și întreținerea independentă a reactoarelor de tip VVER-1000, cu sprijinul Departamentului de Energie al SUA (DOE) și al Laboratorului Național Argonne.

  • Interdicția de a achiziționa uraniu din Federația Rusă, care poate fi introdusă acum fără o amenințare semnificativă de penurie și fluctuații de preț.

Producția mondială de uraniu (exploatare și resurse disponibile)

ȚaraExtracție minieră în 2020, tone de UResurse exploatabile economic începând cu 2020, tone
Kazahstan19 477907 000
Australia6 2031 693 000
Namibia5 413448 000
Canada3 885565 000
Uzbekistan3 500132 000
Niger2 991276 000
Federația Rusă2 846486 000
China1 885249 000
SUA648 000
Alții1 5251 344 000

Sursa: Center on Global Energy Policy

  • Diversificarea serviciilor de conversie și îmbogățire

Două exemple în acest sens sunt extinderea capacităților actuale de producție ale companiei franceze de îmbogățire a uraniului George Besse II (Orano) și redeschiderea capacității de conversie – uzina Metropolis Works de la Honeywell (SUA).

  • Înlocuirea furnizorului de combustibil nuclear și a serviciilor de depozitare și prelucrare a combustibilului nuclear uzat.

Un exemplu este intenția întreprinderii de stat ucrainene Energoatom să înceapă producția proprie de combustibil nuclear pentru centralele nucleare autohtone, iar mai târziu pentru export (în special pentru țările din Europa de Est).

Extinderea la nivel european a unor astfel de angajamente voluntare ale unor state membre UE ar oferi un semnal politic clar și ar oferi o oportunitate de a pune în aplicare în viitor prevederi legale europene privind restricțiile privind cooperarea cu Federația Rusă.

Ținând cont de particularitățile energiei nucleare civile – standarde înalte pentru siguranța funcționării instalațiilor, un număr limitat de furnizori de servicii pentru ciclul combustibilului nuclear și de echipamente pentru centralele nucleare – e nevoie să se facă toate eforturile posibile pentru a asigura că refuzul cooperării cu Federația Rusă este permanent, conceput pentru o perspectivă de mai mulți ani.

Blocarea proiectelor în străinătate

Interzicerea furnizării de echipamente și tehnologii occidentale către Federația Rusă și către instalațiile construite sau întreținute de companiile ruse ar fi măsuri puternice de contracarare a expansiunii nucleare a Rusiei. Primul exemplu de astfel de presiune este faptul că Oficiul Federal German pentru Afaceri Economice și Controlul Exporturilor nu a permis companiei Siemens să furnizeze echipamente pentru centralele nucleare Akkuyu (Turcia) și Paks-2 (Ungaria). Toate echipamentele și serviciile pe care Rosatom intenționează să le achiziționeze în țările din coaliția de sancțiuni trebuie să fie incluse pe lista de bunuri cu dublă utilizare pentru a le împiedica să intre în Federația Rusă și/sau să ajungă la dispoziția unor entități aflate sub controlul sau influența gigantului nuclear rus. O interdicție similară ar trebui să acopere tehnologiile moderne și ultimele inovații din domeniul IT.

Propunerile noastre trebuie completate cu recomandările Grupului Internațional de Lucru pentru Sancțiunile Rusiei, condus de șeful Biroului Președintelui Andriy Yermak și directorul Institutului de Studii Internaționale Freeman-Spogli, Michael McFaul. Experții grupului, în special, propun:

  • Închiderea reprezentanțelor internaționale ale Rosatom în țările UE și G7
  • Aplicarea de sancțiuni economice asupra unor aprovizionări critice pentru energia nucleară, cum ar fi fibra de carbon specializată
  • Promovarea unei alternative la tehnologiile nucleare rusești și lobby simultan pentru a bloca construcția proiectelor companiei nucleare ruse.

Aplicarea recomandărilor menționate va da un semnal important țărilor terțe care plănuiesc cooperarea cu compania rusă Rosatom sau care au început deja construcția de centrale nucleare, cu privire la inutilitatea și riscurile asociate cu astfel de acorduri și la necesitatea schimbării furnizorilor de echipamente și servicii cu firme mai de încredere care nu au relații cu statul agresor.

Acest raport a fost realizat de Dixi Group Ucraina, într-un proiect finanțat de National Endowment for Democracy și realizat în parteneriat Expert Forum (România), Dixi Group (Ucraina), Watchdog.MD (Moldova), Centrul pentru Studiul Democrației CSD (Bulgaria), Centre for Euro-Atlantic Integration and Democracy CEID (Ungaria) și Eastern Partnership Civil Society Forum EaP CSF (Belgia).

Ideile prezentate în raport aparțin exclusiv autorilor și nu reprezintă în mod necesar poziția National Endowment for Democracy.

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

    • Ori le ingropam la sute chiar mii de metri sub pamant ori mai eficient, le reciclam, alte solutii deocamdata nu exista. Intre timp stiinta avanseaza asa cum reactoarele moderene nu mai seamana mult cu cel de la Cernobil sau Fukushima.
      Vor aparea reactoare pe baza de saruri lichide noi la care se lucreaza, spre exemplu cu Thoriu sau acele minireactoare americane care vor fi instalate chiar in Romania.
      Daca am aplica transformarea energetica europeana si globala conform Technology Readiness Level din industria aeronautica spre exemplu , viitorul energetic ar fi mult mai sigur.
      Acum actionismul politic este la moda.
      Poate cand navetele spatiale vor fi mai sigure le trimitem in spatiu, ar fi cel mai bine, acolo este destul loc pt cateva zeci de tone de deseuri radioactive si ne-ar scapa de multa batie de cap.

  1. Ceea ce se intimpla depaseste cu mult ceea ce vedem la TV atunci cind ne este prezentat razboiul din Ucraina .Cu mult mai important este sa realizam ceea ce Occidentul vrea sa obtina .Se doreste nu numai defederalizarea Rusiei ci si cea a Chinei iar intreg jocul ne face sa credem ca lucrurile nu se vor opri aici . O data cu plecarea , pe acest drum, ce se numeste Decuplarea totala de resursele si de tehnologia ruseasca , existenta in domenii diferite ,de la armament la cel nuclear , vom asista la un cumul de efecte conexe de o amploare fara de precedent .In domeniul nuclear textul de fata ne arata ceea ce trebuie facut si deja Zelenski cere , Germaniei si UE, o actiune concertata de acest fel .Ceea ce insa inca nu se intelege este aparitia unor noi sanctiuni ce devin extrem de neplacute pentru economia Rusiei .Decuplarea totala de sistemul energetic al Rusiei, impiedicarea accesului Rusiei la componentele militare de inalta tehnologie ce poate produce mari intirzieri in livrarea contractelor aflate in plata ,imposibilitatea Rusiei de a-si reface rapid stocurile militare de tot felul , scoaterea Rusiei din intreg circuitul economic Occidental ce vulnerabilizeaza ,pina la disparitie , intregul concept economic de tara al rusilor ,impactul major al acestor actiuni ,ce obliga multe dintre natiunile contractoare ale unor echipamente rusesti , sa renute la a mai continua exercitul economic ,trecind astfel in barca Occidentului , toate la un loc impreuna cu pierderea razboiului ,in cazul aparirtiei unei contraofensive de succes in Ucraina ,ne prezinta cruda realitate a momentului .Lupta este pe viata si pe moarte .Exista o mare probabilitate ca Rusia si China sa incerce a deschide noi fronturi de lupta ceea ce va putea implica si NATO si trupele de linie ale tarilor Occidentale ce nu sunt supuse unui control NATO.In paralel , vor aparea si noi abordari politice si administrative ce vor muta intrega decizie la NATO si la Bruxelles .Timpul jumatatilor de masura a trecut si acum nimeni nu mai are cum motiva vreo forma de neimplicare in conflict.Totodata si Germania poate acum a se inarma fara ca umanitatea sa ii mai poata reprosa ceva .Cine ar fi crezut acum un an si trei luni unde se va ajunge .Desigur „bunul samaritean” va zis de mult asta .

    • „Totodata si Germania poate acum a se inarma fara ca umanitatea sa ii mai poata reprosa ceva ”
      Cred ca habar nu aveti de pacifismul din Germania si Japonia.
      Germania nu are probleme sa produca tancuri si submarine de calitate pe care sa le vanda scump.
      De exemplu au vandut submarine Israelului.
      Mercantilism cu alte cuvinte. Soft power ar spune altii.
      Mai cititi si altceva decat presa obedienta din UE.

  2. UE doeste ca pana in 2050 climatic sa devina neutra, cu alte cuvinte sa reduca emisiile de CO2 la zero.
    Energia in UE trebuie sa fie furnizata doar din resurse regenerabile precum vant ,soare si nuclear.
    Prima tara care inchis toate centralele nucleare este Germania insa continua sa prelucreze uraniu rusesc pt alte state motiv pt care se doreste si inchiderea acestor productii.
    In schimb in Europa sunt planificate a fi construite ca. 33 de reactoare noi , in constructie fiind 4.
    Drumul Germaniei este unic, multi il vad o catastrofa cu premeditare, vom vedea cine are dreptate, probabil nemtii pt a-si linistii sufletele ecologiste vor fi nevoiti sa importe la scara larga curent atomic, problema lor, tara oricum este pe cale sa fie deindustrializata.
    La nivel european insa intentiile sint clare, energia atomica este considerata de baza si necesara pt atingerea obiectivelor Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).
    Intre timp cercetarea a facut pasi substantiali in vederea reciclarii elementilor de combustibil nuclear astfel incat cei uzati sa fie returnati in procesele technologice.
    Pana ce aceste tehnologii noi vor putea fi folosite la scara larga va mai fi nevoie de colaborarile cu Rosatom, cel putin in Europa.
    Franta care detine cea mai mare instalatie de acest gen este dependenta de fabrica detinuta de Rosatom din Tomsk.
    Rosatom livreaza si in SUA motiv pt care americanii n-au impus sanctiuni in urma razboiului din Ucraina sectorulului nuclear civil rusesc, probabil n-o vor face.
    Tari din sudul global care doresc constructia de centrale atomice a fac cu technolgie ruseasca motiv pt care nu sustin sanctiunile occidentale.
    Industria atomica franceaza si rusa sunt extrem de puternic legate astfel incat este imposibil pe moment la renuntarea respectiv sanctionarea sectorului nuclear rusesc chiar deca teoretic ar fi posibil, practic nu se poate.

    • .Cuvintele vin si trec cu chiu cu vai dar ceea ce ramane vor vedea doar cei care inca mai supravietuiesc pina in anul 2035 sau 2050 atunci cind se presupune ca vom scapa de„fracking” si ca ne vom inverzi cu totii .Unii inca se tem de aparitia vreunui drob de sare ce este si el parte a unui „fracking” popular dar ce sa mai zicem de vaca cea legata de git si trasa cu funie in podul casei sau de cel care inca se chinuie sa aduca soarele cu tirna in casa .Asta da mirlanie romaneasca asemanatoare fiind cu baobaul cel batrin si solitar aflat undeva prin Africile subsahariene. Noile tehnologii vin din urma iar cei care au pariat militar si nuclear pe Rusia se vor afla intr-o situatie devenita imposibila .Curind , urmare a sanctiunilor, rusii nu isi vor mai putea onora contractele .Ungaria ,Turcia ce din motive lesne de inteles s-au alaturat partial Rusiei pe segmentul nuclear si militar vor avea de suferit .

    • Focul din soba, brichetele, respiratia, si alte eliminari, chiar sunt care cred pe bune ca vor fi „eliminate” ? :)

      Sa zicem ca „merge”… Dar plantele, vor mai avea voie sa produca CO2 ? :)

      • Nu eliminate, interzise. Intre timp UE devine pe zi ce trece o uniune a restrictionarilor/interzicelor.
        Ma mir cum de lumea mai ramane totusi intrat de calma, ii merge inca prea bine, nivelul de trai n-a scazut decat pt unii. Stiti cum e , toata lumea stie dar nu crede ca se va si intampla iar cand se va intampla va fi prea tarziu.

  3. Am citit articolul. Mintea mea de roman verde priceput la fotbal si femei il rezuma in felul urmator: rusii-s cei mai tari in lume la cam tot ce inseamna nuclear. Industria lor nucleara e integrata vertical de la pehblenda pina la tableta de UO si emisfera de plutoniu. Nici cu cercetarea nu stau rau. Trebuie sa ii izolam, toti oamenii de bine de pe lumea asta trebuie sa refuze a mai avea ceva de-a face cu orice atom de uraniu cu numere de serie chirilice. Vom refuza sa cumparam combustibil, tehnologie si tehnica nucleara ruseasca, le vom inlocui cu resursele noastre autohtone si astfel industria nucleara ruseasca se va usca pe vrej si va grabi colapsul Federatiei Ruse.

    Daca am inteles ceva gresit rog sa fiu corectat.

    Insa deportarea protonilor si neutronilor stampilati cu Gostmark a fost deja incercata in timpul razboiului rece. Faptul ca azi discutam despre metode eficiente de boicotare a Rosatom-ului demonstreaza cu virf si indesat cit de eficiente au fost metodele de boicotare a Ministerului industriei constructoare de masini medii, MCM CCCP, Sredmash. Atit de eficiente incit si azi, centrala nucleara Palo Verde din Arizona inca mai fisioneaza izotopi de uraniu 235 despartiti de verisorii lor cu 238 de nucleoni in anii ’70 in Siberia, cu care apoi s-au regasit in anii ’90, tot in Siberia. E vorba de programul Megatons for megawatts prin care ~500 de tone de uraniu imbogatit din armamentul nuclear sovietic scos din uz a fost amestecat cu 14500 de tone uraniu „naturel” pentru a produce 15000 de tone de combustibil nuclear folosit in centralele nucleare americane. Un „deal” care a fost unul din pilonii pe care s-a construit Rosatom-ul de azi, apropos.

    De aceea imi permit sa afirm ca e imposibil sa sanctionezi, izolezi sau boicotezi nuclear Rusia. S-a dovedit deja ca nu merge, asa ca acelasi lucru incercat a doua oara probabil nu va merge. Demontarea sectorului nuclear rusesc va trebui sa fie mult mai radicala si exoterma ca sa fie un succes peren.

    Desigur, exista oricind optiunea parasirii Eurasiei de catre Oceania si concentrarea atentiei pe Frontul Ecuatorial…

    • În perioada 2014-2016, țările Uniunii Europene: Germania, Franța, Cehia și România și-au redus la 0 (zero) producția de uraniu și zero a rămas până în ziua de azi. Aveți o explicație pentru asta, oricât de ezoterică?

    • Există soluții tovarășu Lavrov. Intotdeauna există altfel rămaneam in epoca de piatra. Succesuri in colaborarea cu tovarășii chinezi, o să ajungeti fetele lor trimise la produs pe centura aia a mătăsii Road and Belt.

  4. Tot ceea ce apare in acest domeniu sensibil al capacitatilor nucleare civile si militare rusesti va fi supus embargoului acolo unde este posibil .Dezvolarea decuplarii de tehnologia rusilor o data pornita nu mai poate fi oprita cum dealtfel nimeni nu pleca la lupta daca nu exista , in avans ,un plan bine stabilit pe care acum il vedem aproape in intregime .Deja Fanta devine a doua mare exportatoare de armament dupa SUA iar Germania isi creste si ea procentele .Tarile care au cumparat astfel de echipamente de la rusi vor renunta in curind si vor inlocui toate aceste necesitati cu tehnica occidentala .Momentul se apropie cu repeziciune .Rusia a bagat China intr-o situatie extrem de complicata .„Draga prietene ”ramine doar o vorba politicianista ca multe altele .Marea cistigatoare este UE la care se adauga si SUA ce acum formeaza un NATO 2 in Pacific pe masura ce UE preia aproape toate obligatiile SUA din Europa .Un plan ce are o anduranta nemaivazuta vreodata .

  5. In urma alegerii UE de a evita energia oferita de Federatia Rusa sub forma de petrol si gaz, Putin se ofera acum sa ofere gratis energie in forma sa nucleara. Acum, ambalata sub forma de rachete Iskander si Kalibr. Ca urmare, “decuplarea energetica” a UE (dar si a UK si SUA, aflate si ele pe lista de beneficiari) de oferta de Black Fry D-Day anuntata ieri de seful compartimentului de vanzari Medvedev este o chestiune vitala. Solutiile, daca nu exista, trebuie urgent inventate. Planul Global de Rezilienta, in forma sublimata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro