luni, mai 20, 2024

Terapii

La mai puțin de zece zile după Nasty, văd Challengers, filmul din anul 2024 al regizorului Luca Guadagnino, a cărui acțiune se petrece tot în lumea tenisului. Și cum –necum în comportamentul de pe teren al celor două personaje principale masculine –Patrick Zweig și Art Donaldson- care se confruntă nu doar în sport, ci și în viața cea de toate zilele, nu am cum să nu identific o succesiune de aspecte ce i-au adus și ele, pe lângă talentul incontestabil, celebritatea protagonistului filmului regizorilor Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu și Tudor D. Popescu. Trasul de timp, altercațiile cu arbitrul de scaun, comentariile care și unuia, și celuilalt le aduc puncte de penalizare.  

Și pentru ca surpriza să fie cu adevărat completă, avem în film și două-trei minute în care își face apariția un tenisman de origine română, un tinerel pe nume Grosu, interpretat de Alex Băncilă. Așa că auzim și dulcea limbă românească cu înjurăturile aferente.

Numai că nu acestea sunt motivele care m-au făcut să-mi placă Challengers, în ciuda unor inegalități cum nu se poate mai evidente. Regizorul Luca Guandagnino a avut, firește, grijă să plaseze multe momente de tenis autentic. Bine jucate de Josh O‘Connor (Patrick), Mike Faist (Art Donaldson), adevărata mare surpriză fiind însă evoluția Zendayei, cea care o joacă pe Tashi Donaldson. Firește, toți cei trei protagoniști au avut parte de o pregătire de specialitate, despre Zendaya aflu că ar fi beneficiat și de o dublură, însă conform mărturiilor regizorului ea și-a învățat lecțiile atât de bine încât în majoritatea cazurilor s-au putut folosi filmările originale. Bine realizate de Sayaombhu Mukdeeproom și remarcabil valorate de Atticus Ross,  semnatarul coloanei sonore a peliculei.

Tashi, Patrick și Art se cunosc încă din adolescență. Băieții erau de ceva vreme prieteni și coechipieri, legați printr-un parteneriat solid, consolidat probabil nu doar de traiul în comun în cantonamente, ci și de faptul că nu au trebuit să joace niciodată unul împotriva altuia. Lucrurile dintre cei doi devin însă ceva mai complicate îndată ce în poveste intervine Tashi. Adolescentă frumoasă, talentată care îi farmecă și pe unul, și pe altul. Un accident stupid o obligă, la un moment dat, pe Tashi să renunțe la activitatea competițională.

Iar din această clipă începe partea cu adevărat interesantă și dramatică a filmului. Conceput sub forma unui puzzle în care sunt amestecate momente diferite din relația complicată dintre cei trei. Rămasă astfel chiar și după ce Tashi se căsătorește cu Art, iar între cei doi bărbați pare să fi intervenit ruptura definitivă.

La 31 de ani, Patrick e încă relativ în formă, participă fără probleme la competiții, nu toate foarte importante, trăiește din ceea ce câștigă din tenis și tocmai de aceea uneori joacă doar pentru a se bucura de prima garantată de participare care îi permite să facă față frecventelor momente în care soldul cardului său de credit este zero. Patrick are însă în vedere și o participare la US Open. Cu totul alta este situația lui Art. Aparent fără griji materiale, împlinit în căsnicia cu Tashi, Art traversează totuși un moment de criză. Pierde competiție după competiție. Este bântuit de gândul retragerii.

Tashi, care funcționează pe post de coach, crede că o posibilă soluție de salvare ar fi înscrierea la un turneu nu cu cele mai mari pretenții. În care Art ar avea mari șanse de reușită. O reușită l-ar putea remonta moral. I-ar reda încrederea în sine.  Ce scapă însă calculelor femeii e că la același turneu ar putea lua parte și Patrick. Fapt care se întâmplă aievea. De aici, din acest moment începe cu adevărat Challengers. De aici lentoarea face loc dinamicului.  Cei doi foști prieteni se revăd, Trashi se revede și ea cu Patrick, reîntâlnirile nu sunt nicidecum fără complicații, unele chiar de ordin erotico-sentimental. Pentru prima dată în viață, Art și Patrick se află în condiția de rivali sportivi. Liniile narative se înmulțesc, acțiunea filmului e din ce în ce mai tensionată, mai ritmată, regizorul se joacă eficient pe axa timpului, amestecă un ușor și bine măsurat melodramatic cu o succesiune de lovituri de teatru.

Rezultatul e un emoționant și onorabil artistic film despre sport, atitudine sportivă, dragoste, rivalități de toate felurile, cinste și adevărata prietenie. Care nu se manifestă prin acceptarea de jocuri aranjate. Adevărata salvare îi vine lui Art grație felului în care ludicul, flușturaticul, histrionicul, însă atât de generosul și umanul Patrick îl face pe fostul lui prieten să redescopere gustul și savoarea competiției.

Secvența finală a filmului face toți banii.                                              

METRO GOLDWYN- MAYER- WARNER BROS

CHALLENGERS

Regia: Luca Guadagnino

Scenariul: Justin Kuritzkes

Producători: Luca Guadagnino, Amy Pascal, Darnell Applingg, Zendaya, Rachel OConnor, Daniela Venturelli

Imaginea: Sayaombhu Mukdeeproom

Decoruri: Jess Royal

Coloana sonoră: Atticus Ross

Cu: Zendaya (Tashi Donaldson), Josh O’Connor (Patrick Zweig), Mike Faist (Art Donaldson), Jake Jensen (Finn Larsen), Nada Despotovich (Mama lui Tashi), Alex Băncilă (Grosu)

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Foarete interesant!
    Vă rugăm o cronică de film la “21 rubini”.
    Se pare că e cam neînțeles sau prea superficial înțeles.

      • Vă mulțumesc! Poate aduceți mai în față acea cronică de film,p sau faceți o revenire, pt că abia acum filmul e accesibil pe youtube și a fost și e văzut de un mai mare număr de oameni

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro