luni, mai 11, 2026

“Punctele de sufocare” și dominația în noul tip de Război Rece – Ormuz între control și comerț liber

Odată cu prima intervenție din 28 martie 2026 în războiul din Iran a grupării Houthi care a atacat Israelul, în zona Beersheba, foarte aproape de locul unde se află facilitățile sale nucleare, se deschide o posibilitate sumbră: blocarea strâmtorii Bab el-Mandeb din Marea Roșie, aflată în imediata vecinătate a Yemenului. În momentul de față, peste 80% din comerțul global se face pe căi maritime. Lanțurile de aprovizionare globale pe cale maritimă sunt cele mai importante legături între state. Acestea au devenit instrumente geopolitice, la dispoziția actorilor statali și non – statali.

Datorită acestui aspect particular, deținerea controlului asupra strâmtorilor este esențială în acest nou Război Rece. Nu există multe aspecte pozitive în politica externă a Administrației Trump dar unul nu poate fi negat: SUA a realizat în sfârșit faptul că deținerea strâmtorilor de către țările din Axa Răului (Iran – China – Federația Rusă; Coreea de Nord nu este o putere maritimă) reprezintă o vulnerabilitate majoră pentru Occident în general.

În acest domeniu, SUA a pornit cu un handicap: R.P. Chineză deținea la momentul de început al actualei Administrații controlul asupra Canalului Panama. Printr-un efort financiar ieșit din comun (23 de miliarde de dolari), SUA a reușit să elimine controlul R.P. Chineze, cu intervenția masivă a unui fond de investiții (BlackRock). Situația este însă în continuare incertă, R.P. Chineză acționând cu represalii, prin reținerea unor nave sub pavilion panamez în porturile chineze. Strâmtoarea Bad el-Mandeb este încă deschisă, însă blocarea strâmtorii Ormuz provoacă în continuare daune enorme economiei la nivel mondial, iar Iranul practică un acces selectiv, divizând navele care transportă petrol în “prieteni” și “dușmani”. Întreaga cantitate de petrol obținută în țările din Golf nu mai poate tranzita Ormuz pentru a ajunge în țările care au nevoie de petrol.

În martie 2021 a avut loc incidentul de la Ever Given, atunci cînd o navă de mare tonaj s-a scufundat și a blocat Canalul Suez. SUA a pierdut 16 milioane de dolari pe zi, iar peste 400 de nave au fost blocate. Acest incident a dus la o creștere substanțială a prețurilor la energie, în întreaga lume. A fost pentru prima dată cînd s-a vorbit foarte serios de choke points – “punctele de sufocare” ale comerțului global și mai ales despre legătura dintre aceste puncte și competiția între SUA, pe de o parte și Federația Rusă – R. P. Chineză, pe de altă parte, pentru accesul la resurse și pentru asigurarea unui avantaj în comerțul global

Campania militară a grupării Houthi care lucrează în beneficiul Iranului în strâmtoarea Bad el-Mandeb, precum și în partea de sud a Mării Roșii, a fost primul episod de durată din competiția pentru controlul choke points. SUA și statele europene au realizat în cele din urmă potențialul destructiv al acestei blocade, începute în noiembrie 2023, și au acționat în consecință. Până la urmă, prin eforturi conjugate, s-a ajuns la o înțelegere cu Houthi, o înțelegere mai degrabă tacită, în contextul încheierii ostilităților din Gaza în octombrie 2025. Inexistența unui act formal încheiat cu rebelii Houithi face ca închiderea strâmtorii Bad el-Mandeb să fie oricând posibilă, iar declarațiile din 27 martie ale liderului Houthi, Abdul-Malik al-Houthi, în direcția posibilității de a bloca din nou strâmtoarea pentru a sprijini Iranul sunt deosebit de îngrijorătoare.

Dacă privim cu atenție harta, observăm că nu există foarte multe asemenea “puncte de sufocare” în întreaga lume: Canalul Suez, strâmtorile Bad el-Mandeb, Ormuz, Malacca, Bosfor și Dardanele, Canalul Panama. Dintre toate acestea, cel mai important astfel de punct este, fără îndoială, Ormuz, deoarece înainte de 28 februarie 2026 pe aici trecea 20% din comerțul mondial de petrol destinat consumului.

Logica noului Război Rece este foarte simplă, deși puțini o văd astfel: sistemnul global se împarte între SUA și aliații săi din diferite formate (NATO dar nu numai) și cele patru țări din Axa Răului. Celelalte state navighează la periferia celor doi poli, fiind atrase în diferite formate lipsite de cele mai multe ori de consistența necesară (Sudul Global, etc.)

Războiul Rece inițial, demarat la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, era bazat pe ideea descurajării, idee care a ajuns la apogeu prin instaurarea unui echilibru nuclear. Observăm în momemtul de față că acest echilibru nu mai este atât de important, competiția în doi (SUA – URSS) devenind o competiție în trei (SUA – Federația Rusă – R. P. Chineză). Exista de asemenea o competiție ideologică ce astăzi nu mai există – țările unite de doctrina comunistă au astăzi legături bazate pe alte considerente, cum ar fi respingerea modelului democrației liberale. În locul acestor ingrediente, au apărut altele noi, cum ar fi competiția pentru resursele energetice. Acestea sunt strâns legate de coridoarele maritime, iar de aici importanța cu totul excepțională a “punctelor de sufocare”.

În timpul primului Război Rece, nicio țară nu a putut pune la îndoială supremația maritimă a SUA. Fiecare dintre aceste „puncte de sufocare” au fost controloate, într-un fel sau altul, de SUA. Controlul a fost atât de intens, încât nicio altă putere nu a pus sub semnul întrebării acceastă supremație. SUA a dominat ideologic și maritim, iar puterea de atracție a ideilor pieței libere a fost discret dublată de controlul acestor “puncte de sufocare” – un control mai puțin vizibil dar nu mai puțin eficient.

Într-o lume multipolară, post – Război Rece, R. P. Chineză a realizat prima că este nevoie să se profileze ca putere maritimă pentru a putea rivaliza cu SUA. Din acest motiv, atenția Beijingului s-a concentrat asupra unor investiții masive în porturile din Oceanul Indian, estul Africii și chiar Mediterana – prin tentativele, parțial reusite, de a-și crea un capăt de pod în Grecia. COSCO Shipping, companie chineză, este încă din 2016 acționar majoritar al portului Pireu.

R. P. Chineză a reușit chiar să creeze la nivel global ceea ce se cheamă ”șiragul de perle”, locații importante cu valooare strategică, maritimă și militară, pe care le controlează în prezent:

  • Gwadar (Pakistan) – port de adâncime, situat aproape de Ormuz;
  • Hambantota (Sri Lanka) – R. P. Chineză are control pe 99 de ani, după ce portul s-a îndatorat si nu a mai putut plăti datoriile;
  • Djibouti – prima bază militară a R. P. Chineze în Africa;
  • Kyaukpyu (Myanmar)  – rută altternativă pentru hidrocarburi care ocolește strâmtoarea Malacca;
  • Chittagong (Bangladesh) – port în Golful Bengal.

Federația Rusă nu a stat să aștepte în era Putin, ci a procedat exact precum R. P. Chineză dar pe alte rute. A început să dezvolte ruta arctică, coridor de transport esențial care leagă Siberia și R. P. Chineză de Europa, prin nordul extrem. A întărit prezența sa în Mediterana prin baza navală de la Tartus din Siria. Intervenția Federației Ruse în Siria a fost rezultatul temerii că rebelii care acționau împotriva lui Bashar al – Assad vor anihila prezența militară rusă în Siria, implicit accesul direct la Mediterana. Importanța bazei de la Tartus a fost dovedită și prin faptul că, după schimbarea de regim de la Damasc, Federația Rusă a negociat în primul rând menținerea acestei baze. Războiul din Ucraina nu are în vedere doar deținerea Donbas, ci, mai ales, o prezență mai mare a Federației Ruse la Marea Neagră. Federația Rusă a reușit doar parțial acest obiectiv dar nu a renunțat să aibă planuri pentru a deține întreg litoralul ucrainean al Mării Negre. “Cheia” Mării Negre o deține în continuare Turcia, prin controlul strâmtorilor Bosfor și Dardanele dar o prezență mai mare a Federației Ruse la Marea Neagră ar pune o foarte mare presiune pe Turcia pentru a întări colaborarea cu Federația Rusă în ceea ce privește dominația Mării Negre și a rutelor comerciale din acest areal.

Iranul este ultimul venit din seria statelor Axei Răului care a realizat importanța controlului unor „puncte de sufocare”, prima încercare reușită de a bloca Bad el-Mandeb datând, așa cum am arătat, din noiembrie 2023. Blocarea Ormuz în martie 2026 se înscrie pe aceeași linie, a deținerii controlului „punctelor de sufocare” existente la nivel global. Obiectivul SUA nu este nici schimbarea de regim la Teheran, nici măcar blocarea programului nuclear iranian sau degradarea capabilităților militare ale Iranului, ci deținerea controlul strâmtorii Ormuz și continuarea unui comerț liber prin Bad el-Mandeb.

Prin activarea grupăriii Houthi și blocarea eventuală a Bad el-Mandeb, Iranul poate demonstra că poate amenința simultan ambele capete ale coridorului maritim din Peninsula Arabiei, blocând astfel o mare parte a comerțului mondial cu resurse energetice.

Iranul nu acționează singur pentru atingerea acestui obiectiv, ci în strictă coordonare cu Federația Rusă și R. P. Chineză. Blocarea „punctelor de sufocare” de către Iran aduce beneficii Federației Ruse care a obținut, nesperat, mari cantități de bani din vânzarea de petrol și R. P.  Chineze care beneficiază în continuare de petrolul iranian și are la îndemână rezerve uriașe – ceea ce statele occidentale nu au în momentul de față. Nu este deloc întâmplător că Gardienii Revoluției percep navelor care vor să tranziteze Ormuz plata unei sume de bani în yuani chinezi – scopul este ca dolarul american să nu mai fie principala monedă de schimb a schimburilor comerciale care vizează resurse energetice.

Iranul nu acționează fără o consultare prealabilă cu Moscova și cu Beijing. Iran este membru al Organizației de Cooperare de la Shanghai și a semnat în martie 2021 un Acord de Cooperare cu R. P. Chineză pe 25 de ani care prevede investiții chineze de 400 miliarde dolari. R. P. Chineză este cel mai mare partener comercial al Iranului, cumpărând în 2025 80 – 90% din exporturile de petrol ale Iranului. R. P. Chineză oferă Iranului accces la sistemul său de navigație prin satelit BeiDou, pentru uz militar. Mai oferă Iranului tehnologie „dual-use” civil/militar (senzori, semiconductori), esențială pentru programul de drone și rachete. Iranul a semnat cu Federația Rusă în 2025 un Tratat de Parteneriat Strategic Cuprinzător pe 20 de ani, iar în decembrie 2025, a fost semnat un acord de 500 de milioane de euro prin care Federația Rusă s-a angajat să livreze Iranului 500 de lansatoare portabile „Verba” și 2.500 de rachete antiaeriene până în 2029.

Strâmtoarea Ormuz nu este prin urmare o simplă rută comercială. Este sistemul nervos central al ordinii globale bazată pe resurse energetice, iar deținerea ei determină cine are un avantaj în Războiul Rrece de tip nou.

Se crede în general că prin Ormuz se tranzitează doar petrol sau în principal petrol. Există însă și o altă dimensiune care nu este evidențiată în dezbaterea publică: gazul natural lichefiat (LNG). 22% din comerțul global cu LNG – exporturi din Qatar și Emiratele Arabe Unite – tranzitează Ormuuz. Destinațiile sunt R. P. Chineză, India, Japonia și Uniunea Europeană.

Diferența între petrol și LNG este că nu există rezerve strategice de LNG la nivel global. Dacă un transport de LNG nu are loc, cantitatea de LNG nu poate fi înlocuită rapid cu o resursă alternativă.

Nu există alternativă viabilă la Ormuz. Conducta Est – Vest a Arabiei Saudite asigură transportul a aproximativ 5 milioane de barili pe zi, iar conducta Fujairah, operată de Emiratele Arabe Unite, poate transporta încă 1,5 milioane de barili. Aceste cantități nu se compară cu traficul zilnic normal din Ormuz – 20 milioane barili. Qatar a oprit producția de LNG după ce Iranul a lovit complexul de la Ras Laffan. Lichefierea gazului în afara Golfului este o operațiune foarte complicată. Coreea de Sud și Japonia mai au rezerve de LNG doar pentru câteva săptămâni.

Iranul cunoaște foarte bine geografia resurselor energetice din Orientul Mijlociu, iar din acest motiv a acționat atunci când Arabia Saudită a încercat să transfere transportul de petrol pe conducta Est – Vest. Pe data de 19 martie, Iranul a țintit cu drone și rachete balistice portul Yanbu de la Marea Roșie, punctul terminus al acestei conducte.

Ormuz nu este doar un „punct de sufocare” precum celelalte enumerate mai sus. Blocarea Ormuz produce simultan efecte precum: creșterea prețului resurselor energetice, inflație la nivel global, blocaj al băncilor care acordă credite și riscuri geopolitice majore. Creșterea prețului la petrol pe plan global cu 10% înseamnă, potrivit FMI, creșterea inflației la nivel global cu 0,3 – 0,4%. Din acest motiv, se va ajunge la ceea ce comisarul UE Valdis Dombrivskis a avertizat pe 27 martie: stagflație. Creșterea economică modestă din țările occidentale va fi ștearsă de inflație. Afectate de închiderea Ormuz vor fi companiile aeriene, transportul maritim, industria producătoare de automobile dar mai ales agricultura, prin creșterea prețului la îngrășăminte. Prețurile la alimente vor fi mai mari, locuri de muncă mai puține – prin urmare, condițiile unei crize economice globale de proporții sunt îndeplinite. Nu există economie din lume care să nu se bazeze pe agricultură si nu există agricultură fără îngrășăminte – drept urmare, blocarea Ormuz se va transforma într-o criză alimentară. Prin Ormuz se transportă și o importantă cantitate de aluminiu: SUA importă 20% din cantitatea totală de aluminiu pe care o folosește din țările din Golf. ING a estimat că închiderea Ormuz va genera lipsa a 600.000 de tone de aluminiu de pe piața globală în 2026, ceea ce înseamnă practic dispariția oricărei industrii bazată pe aluminiu.

India este expusă la blocarea Ormuz dar a fost ajutată de Iran – navele indiene pot tranzita Ormuz – și de Federația Rusă, prin exportul de petrol. Pivotarea Indiei în jurul Axei Răului începuse deja – a se vedea participarea premierului Modi la reuniunea Organizației Cooperării de la Shanghai de la Tianjin, în august – septembrie 2025. În prezent, Iranul și Federația Rusă crează Indiei o dependență mult mai profundă și mai de durată – dependența economică.

Desigur, intensitatea tuturor acestor efecte depinde în mod fundamental de durata blocării Ormuz. Iranul nu dă semne că ar dori deblocare pentru una dintre părțile Războiului Rece de tip nou – SUA și aliații săi dar lasă deschis comerțul care trece prin Ormuz și care afectează țările ce fac parte din Axa Răului și sateliții lor.

Să privim din nou harta „puncelor de sufocare”. Să presupunem că, în urma unui efort costisitor și colosal, SUA, alături de aliații săi, parte a unei „coaliții de voință”, reușește să preia controlul Ormuz. Mai mult, să presupunem că, în urma unei intervenții Houthi, Bad el-Mandeb este blocată dar SUA și „coaliția de voință” reușesc să preia controlul și asupra acestei strâmtori. Iranul este înfrânt categoric, se reia comerțul liber, „punctele de sufocare” redevin puncte prin care se crează din nou bogăție la nivel global. Să presupunem, deoarece nimeni nu garantează acest scenariu. Este cel mai optimist scenariu din categoria celor optimiste.

Întrebarea cheie este: se încheie astfel noul Război Rece, se destramă Axa Răului, se reia comerțul liber la nivel global și se marchează astfel un nou triumf (temporar) al democrației liberale?

Surprinzător dar răspunsul este “cel mai probabil, nu”.

În arhitectura noului Război Rece, nu contează doar “punctele de sufocare”. Contează în egală măsură și arterele comerciale. Federația Rusă și R. P. Chineză au creat o astfel de rută care mai înainte nu exista: Drumul Polar al Mătăsii. Xi Jinping a lansat acest concept în iulie 2017, cu ocazia întâlnirii de la Moscova cu primul – ministru al Federației Ruse, Dimitri Medvedev. R.P. Chineză a formalizat acest concept în Cartea Albă a Politicii Arctice din 2018, prin care se declara  „un stat aproape arctic”, cu interese în zona arctică. Ideea Drumului Polar al Mătăsii a fost de a crea o rută alternativă de la Shanghai la porturile din Europa Occidentală, cu 7000 de kilometri mai scurtă decât ruta prin Canalul de Suez, ceea ce ar reduce nu doar timpul transportului dar și cantitatea de combustil necesară (cu 20%).

Drumul Polar al Mătăsii este deja o realitate – pe această rută s-au transportat 400.000 de tone în 2025. Federația Rusă dezvoltă în prezent așa – numitul Proiect 22220 – crearea unei flote de spărgătoare de gheață nucleare. Prima astfel de navă Arktika a intrat în funcțiune în 2020, iar în prezent există 5 astfel de nave – Arktika, Sibir, Ural și Yakutiya, iar la Sankt Petersburg se află în faza de construcție încă două (Leningrad și Stalingrad). R. P. Chineză a lansat în 2024 primul său spărgător de gheață, Tan Suo San Huo, iar în prezent are în dotare trei astfel de nave.

Să ne imaginăm un alt scenariu. Malacca este blocată, din cauza invaziei Taiwanului de către R. P. Chineză. Canalul de Suez este blocat prin incidente de tipul celui din 2021. Bad el-Mandeb este blocată de rebelii Houthi. Ormuz este blocată în continuare de Iran, doar navele care aparțin țărilor din Axa Răului pot tranzita liber, iar restul (state neutre) plătesc, ca și în prezent, 2 milioane de dolari, în echivalent yuani. Drumul Polar al Mătăsii este deschis, ca și în prezent dar practic doar spărgătoarele de gheață ale Federației Ruse și ale R. P. Chineze îl pot folosi. Comerțul global pe model occidental dispare pur și simplu. Suntem foarte aproape de acest scenariu, oricât ar părea de nerealist. Cel puțin, Federația Rusă – R. P. Chineză – Iran lucrează intens la realizarea lui, treptat. În acest scenariu, SUA ar deține doar un “punct de sufocare”: Canalul Panama, iar aliații săi ar controla un singur punct situat pe o rută comercială, aflat foarte aproape de punctul terminus al Drumului Polar al Mătăsii – Groenlanda.

Dacă înțelegem logica „punctelor de sufocare” și a creării de noi coridoare de transport practicată de statele care formează Axa Răului, putem înțelege mai bine că războiul din Ucraina și cel din Iran sunt extrem de bine conectate. Acestea reprezintă încercări de a forța posesia a două „puncte de sufocare” foarte importante în arhitectura comerțului global: Ormuz, respectiv Bosfor și Dardanele. Înțelegem oare însă această logică a adversarilor Occidentului? Greu de spus dar să analizăm încă o dată declarațiile Administrației Trump din ultima vreme: războiul din Ucraina nu este „războiul nostru”, respectiv „Ormuz nu este choke point”, oricum „ne descurcăm și cu resursele energetice pe care le avem – petrol și LNG”. Toate acestea, corelate cu dorința de a deține controlul asupra Canalului Panama, strâmtorii Ormuz sau Groenlandei, precum și intenția de a deține mai multe spărgătoare de gheață, arată că la Washington există pe undeva intuiția logicii adversarului dar nu este văzută în întreaga ei complexitate. De fiecare dată când i se atrage atenția că Federația Rusă ajută Iranul prin mijloace militare, Donald Trump pare a avea o amnezie. De fapt, Federația Rusă nu ajută doar conjunctural Iranul, ci consideră Iranul un partener – cheie în noua logică a “punctelor de sufocare” și a deschiderii de noi rute comerciale.

Marele pericol în prezent este ca și aliații SUA să aibă aceeași miopie strategică. Situația trebuie văzută exact așa cum este, iar deblocarea Ormuz trebuie privită ca o prioritate absolută – chiar și cu prețul unor pierderi de vieți omenești colosale. Din păcate, exact ca și în cazul Ucrainei, se dorește deocamdată încheierea acestui război cu Iranul fără mari pierderi – ceea ce este o utopie. Iranul poate fi învins, Ormuz poate fi redată comerțului liber – dar pentru acest obiectiv este nevoie de sacrificii pe care aparent nimeni nu vrea să și le asume.

Distribuie acest articol

47 COMENTARII

  1. Extrem de binevenita este acesta prezentare ce ne arata toate punctele de sufocare maritima stiut fiind cum ca cel care stapineste marile stapineste lumea .Trump stie si el acest lucru asa cum stim cu totii . In aceasta situatie iluziei pacii si a supravietuirii Iranul, in postura prin care revendica posesia in strimtoarea Urmuz ,totul, devine o iluzie . Europa si SUA s-au pozitionat fiecare , ca etapa , pe cite o situatie de urgenta .Europa si Ucraina plus Israel si SUA sunt perechile care se impotrivesc pretentiilor inca nearatate public de catre China care ,spre deosebire de Rusia, nu si-a scos înca coltii .

    • Te-ai gândi că SUA are acces la toate informațiile importante. Te-ai gândi că președinte SUA are în echipa sa cele mai brilianțe minți și cei mai străluciți strategi. Te-ai gândi că forța militară americană poate îngenunchea orice oponent. Te-ai gândi că cei ce influențează destinele a miliarde de oameni sunt vizionari și responsabili. Când colo, pare că Donald, la fel ca bunul său prieten Vladimir, a mușcat mai mult decât poate înghiți, făcând o greșeală strategică uriașă.

      Dependența de petrol și lanțurile lungi de aprovizionare nu mai au niciun viitor.
      Din păcate, omul modern și „civilizat” preferă să nege anumite realități care-l scot din „zona de confort” și, de aceea, trebuie împins de la spate. Cu o pandemie, cu un război ș.a.m.d.

      • Te inseli cap coada .SUA nu are acces la toate informatiile ,SUA nu are cele ma briliante minti , iar Trump si
        Putin nu fac altceva decit jocul Europei curind unite .Cu zona de confort ai dreptate .Trebuie ca umanitatea sa iasa .

  2. Da, o analiza corecta, insa incompleta. Avem intr-adevar un razboi rece intre BRICS si NATO si 2 razboaie calde in Ucraina si Iran. Acum BRICS doreste o noua ordine mondiala, dar NATO vrea sa o mentina pe cea de dupa WW2. BRICS va presa schimbarea prin incercarea de control a stramtorilor, dar si prin multiplicarea razboiaelor. Astfel se pregatesc in culise inca 2 razboiaie calde: Coreea de Nord versus Coreea de Sud si China versus Taiwan. SUA nu pot duce 4 razboaie calde simultan, sa apere si Ucraina si Israel si Coreea de Sud si Taiwanul, iar amenintarile acestea nu pot fi contracarate. Cu cat cele 2 razboaie actuale se prelungesc mai mult, cu atat creste probabilitatea sa inceapa si celelalte 2 razboaie. Atunci criza va fi totala si nu se stie pana la cel nivel se vor duce ostilitatile, posibil chiar la nivel atomic, pentru ca vorbim de fanatisme aici, ideologice sau religioase. Doar Dumezeu ne mai poate domoli atunci.

    • Domnule, s-ar putea să aveți dreptate. Dar oare nu știa SUA în ce se bagă atacând Iranul( mai ales după cruciadele de prin Vietnam, Irak, Afganistan)?
      Ca părere, este mai rău decât credeți Dvs. Eu aș zice că axa SUA-ISRAEL-RUSIA au declarat război Chinei și Europei. Chestia cu Ucraina și Iranul sunt doar momeli pentru ca Europa și China „să pună botu'”!

  3. „Drumul Polar al Mătăsii este deja o realitate – pe această rută s-au transportat 400.000 de tone în 2025”.
    Lucru mare, dom’le, pe ruta aia zice autorul ca or trecut echivalentul a 2 capesize. Capesize fiind vrachiere de 150 000 pina pe la 400 000 TDW. Echivalentul a 2. DOUA. D.O.U.A. Din vreo 2000 care bat oceanele lumii.
    In realitate au trecut devansate de spargatoare de gheata citeva nave mici (20-35 000 TDW) si atit de vechi ca nu mai conta li se intimpla ceva si ajung pe fundul marii. Nu stiu sa le fi asigurat cineva, purlabonbusch.
    Sa traiti voi, babaetz, pina se deschide Ruta Arctica! Nu se va intimpla in actualul interglaciar ci poate dupa citeva zeci de mii (de nu sute de mii) de ani de-aci incolo, asta daca se va deschide vreodata! Exista puternice motive de indoiala doar ca vedeti, la Universitate intrarea la Facultatea de Geologie e in alta parte.

  4. Se poate adăuga la acest articol foarte bine documentat că în loc de cursa înarmarilor cu armament nuclear ar fi fost mult mai bine de construit centrale nucleare pentru producere de energie electrică. Numai din punct de vedere strategic dar și economic nu s ar paria numai pe un cal câștigător. Costul armamentului nuclear dar și întreținerea lui este extrem de mare. Pe de altă parte nu înțeleg strategia de a avea 2000 de focoase nucleare când și cu câteva sute poți să faci același lucru. Pe cineva să dea un răspuns la chestia asta? Dependența de petrol a fost speculată în primul rând de producătorii mari de petrol. Încet s a făcut o alternativă prin schimbarea parcului auto și în mașini electrice. Pentru consolidarea unui echilibru în schimburile comerciale trebuie forțată În primul rând China care are interese majore în acest domeniu. China este exportatorul cel mai mare de produse finite și importatorul cel mai mare de materii prime. China a reușit să construiască sau să dețină lanțuri de porturi în toată lumea. Să cumperi Piraeus, Haifa, Djibouti și multe multe altele a fost o greșeală În primul rând a Uniunii Europene. Ca fapt divers China a construit portul din Haifa în circa 10 ani iar când a fost gata Statele Unite au vrut să pună mâna pe el numai că din punct de vedere juridic el era asigurat beton și nu a putut fi preluat. Asta înseamnă să știi să lucrezi în perspectivă. O conducere care se schimbă la 4 ani nu este valabilă pentru o democrație liberală. Un președinte care are continuitate cel puțin 10 ani își poate termina proiectele. Cred că politica globală trebuie schimbată. Dar noi scriem în limba română și nu avem vizibilitate. Nici măcar la noi acasă nu suntem în stare să ajungem la un punct de vedere corect. PSD ul care a tocat banii în acești 30 de ani subminează politica de austeritate. Prea multă demagogie.

    • Va mai aduceti aminte cine a inceput cursa inarmarilor dupa cel de-al doilea razboi mondial? Si ca scopul „tovarasilor” care au inceput-o era de a instaura comunismul peste tot in lume?

      Credeti ca ar fi bine sa cunoastem si sa intelegem cat mai bine istoria pentru a pricepe cum ne-am pricopsit cu aceasta lume nesigura? Haideti sa ne aducem aminte ca fiecare conflict major aparut dupa world war 2 a avut legatura cu comunistii, sa ne aducem aminte ca tarile islamice au fost finantate de comunisti pentru a destabiliza lumea occidentala prin terorism !

      Ceea ce se intampla acum e o consecinta a deceniilor 5-10 ale secolului 20! Tolerarea comunismului si a finantarii de catre comunisti a unor grupari antioccidentale a fost o mare greseala. Pe care o sa o platim din plin. Tratarea comunistilor si a urmasilor lor cu metode democratice a fost si este o mare eroare, care ne va costa enorm in viitor

  5. Este un razboi ciudat.
    Trump este prieten cu Putin si o arata mereu. Dar Putin sustine pe fata -si in ascuns – regimul fundamentalist iranian.
    Pe de alta parte, Houthi sunt langa sauditi, care nu fac nimic, desi sunt bombardati de Iran si cer represalii. Daca nu ma insel, sauditii au forte militare care pot cuceri zona Huthi destul de repede. Desfiintind bazele lor de rachete. (Si impotriva Israelului, si impotriva navelor comerciale.)
    Trump a declansat razboiul in secret, fara sa se consulte cu cineva si fara sa anunte. Dar acuza NATO ca nu l-a sprijinit in razboi. Un razboi ilegal, fara acordul Congresului.
    Ucraina ajuta Iasrael, Iordania, Qatar si pe sauditi sa se apere de dronele Shahed iraniene, dar Trump nu vrea sa ajute Ucraina in razboiul cu Rusia. (Care, repet, ajuta Iranul.)
    In fine, rezultatul razboiului este o criza petroliera, ce duce la scumpirea petrolului (criza de care profita Rusia) si o criza a traseelor comerciale prin zonele maritime arabe (criza de care profita Rusia si China, prin traseul nordic.)
    Oare era necesar razboiul asta? Si nu exista solutii (fie militare, fie diplomatice) sa fie stopat?
    Chiar ciudat razboiul asta …….
    E clar ca Trump se lasa dus de nas. Nu stim de cine, dar banuim. Si e clar ca nu a anticipat evolutia evenimentelor, dupa lovitura initiala, care a eliminat conducerea iraniana. Credea ca armata (garda in primul rind) si statul se vor preda. Nu au facut-o. Acum e joc de copii pentru Rusia si China sa intarite cei doi protagonisti, ajutind fortele iraniene. Nai ales ca prin strimtoare pot trece vasele prietene.
    Singura speranta e ca marea criza ce se prefigureaza sa distruga comertul modial si China sa se sufoce sub presiunea productiei nevindute. Doar asa vor da ordin iranienilor sa inceteze cu prostiile. Pentru ca a ataca state si flote neutre este o mega prostie, sanctionabila internatioal. Dar si Rusia a atacat -initial- vase comerciale neutre in razboiul cu Ucraina si nu a patit nimic. Deci… (Ar ataca si acum, daca ar mai putea.) Poate ca e nevoie de drone Ucrainiene nu doar aeriene, ci si maritime. Si cativa specialisti ucrainieni care sa instruiasca statele riverane si pe SUA. Sa crape rinza’n Trump, de necaz. Uriasele lui portavioane, protejate de dronele ucrainene.

  6. Toata suflarea omenesca sta sa vada cum se vor incheia lucrurile in Iran .Intrebarea este una singura si nu poate capata un raspuns imediat .Iata o varianta .Daca SUA reuseste, pe model Maduro, sa extraga din Teheran conducatorii actuali ai Iranului in viata totul se termina repede .Un atac la sol nu se poate face cu citeva mii de militari dar extragerea unor capete religioase si politice este posibila .In acel moment orisice intentie de continuare a conflictului este inutila .S-a dovedit cum ca decesul fostilor conducatori nu a rezolvat problema cu toate ca ocazia nu putea fi ratata fiind o ocazia unica a momentului .Cineva i-a strins pe toti laolalta .Prinderea lor in viata (macar vreo doi trei )ar rezolva rapid razboiul. Poate fi chiar o intelegere intre niste capete mai luminate si SUA care vor fi prinse (se vor preda mascat in fapt ) .Iranul a facut deja destul la nivel de imagine lovind in stinga si in dreapta multumind astfel partea de populatie loiala iar , in acest caz, probabilitatea extragerii unor vectori de putere devine o solutie miraculoasa .Cumva imi apare in fata existenta unei aparitiisau a unei situatii in care vectori de imagine , iranieni din esalonul 3 sau 4 (infiltrati de Israel de-a lungul timpului ), au ajuns in postura de comanda .Daca nu se intimpla asta si totul este pe bune atunci USA va fi nevoita sa aminteasca lumii de ”Hirosima”.Deja tot ceea ce face Iranul nu are decit un singur scop si anume obligarea SUA de a se retrage din Orientul Mijlociu. Loviturile Iranului indreptate catre statele golfului doar pentru a le obliga sa preseze SUA si loviturile ce tintesc avioanele de realimentare in aer se muleaza perfect scopului .Romania are deja o problema in acest sens.In Ucraina Putin nu are curajul sa intre in ofensiva si nici sa loveasca fabricile de armament dechise de Europa iar lucrurile devin si mai clare daca franco-britanicii ofera lui Zelenski mini sistemele de lovire nucleara franceze .Granitele vechi sau mai noi ale Europei trebuie aparate .Neamestecul fatis al Europenilor (in spate ajuta SUA) ne ofera o imagine viitoare de acest fel .De obicei „urma scapa turma”.

  7. Două observații:

    1) ”În martie 2021 a avut loc incidentul de la Ever Given, atunci cînd o navă de mare tonaj s-a scufundat și a blocat Canalul Suez”.
    Nu s-a scufundat. A eșuat proptindu-se cu prova-n mal și punându-se de-a curmezișul pe calea de acces.

    2) Văd că vă place expresia ”noul Război Rece”. Un război ”rece” se poartă fără arme. Vi se pare cumva că prin zona Ormuz confruntarea este rece? Că eu văd că acolo cad bombe, rachete și drone, există distrugeri fizice și victime umane.

  8. ” Noul război rece”? Între cine și cine? Mie mi se pare că axa SUA-ISRAEL-RUSIA au declarat război „rece” contra Chinei și Europei.

  9. Ce concluzii de gâgâ!
    „nu exista rezerva Strategică de LNG!
    Bosfor și Dardanele în comerțul mondial sunt secundare (sunt importante doar pentru noi, rușiucraineni, georgieni – pentru bunGaroi și toți văgăunarii dăn fundAturi și văgăuni, in frunce cu hardelenii să termin nand cu kazahii lui Ulan Bathori, sunt relativ importante)
    Mai importante sunt Magelan și rutele nordice abia deschise, ori pe cale să se deschidă.
    Vai, dar va mulțumim de trecerea în revistă.
    Daca conductele din Siria și Liban ar funcționa, prin Suez nu ar mai trece niciodată zece procente din hidrocarburile omenirii!

  10. Ati omis Jabal al-Tariq. Sanchez e pe cai mari (arabi). Acusi vedem felucile maure cu spuma la bompres atacand flota britanica din Ceuta la Tarifa.

  11. Să presupunem că printr-un miracol SUA preia controlul asupra așa numitelor insule strategice ale Iranului. Chiar crede cineva că traficul va fi deblocat și lucrurile vor reveni la normal? Evident că Iranul va continua să atace orice navă aparținând statelor ostile, în Golf, deci situația doar va escalada. Geografia Iranului e diferită de cea din Iraq. În Iraq a fost nevoie de multe sute de mii de de trupe. Singura ieșire onorabilă pentru SUA ar fi un acord cu Iranul, altfel lucrurile pot scăpa de sub control și ne paște o criza mondiala de toată frumusețea, poate chiar un război mondial. Să nu uităm că dpdv a Iranului acest conflict e unul existențial.

    • Dupa acest acord pe care-l propuneti, prin care sa presupunem ca Iranul va fi complet scutit de sanctiuni la nivel economic, credeti ca Iranul va renunta la finantarea terorismului islamist si la programele de inarmare nucleara?

  12. “(…) la Washington există pe undeva intuiția logicii adversarului dar nu este văzută în întreaga ei complexitate“

    Hm! Eu cred ca la Washington sunt adevărații profesioniști ai geopoliticii mondiale. Trump este doar marioneta care, în dorința sa de a face ceva extraordinar, este dispus să ia decizii spectaculoase. Trebuie doar să i se dea impresia că el le-a gândit. Sistemul politic american este prea bine făcut pentru a fi lăsat la simpla înțelegere și alegere chiar și a unui privilegiat.
    Dacă strategiile descrise în articol sunt cele reale, atunci ele nu sunt rezultatul unor analize de ultim moment, nu au fost puse la punct in primul semestru din 2025, ci sunt pritocite de ani de zile.

  13. Tot lingăi ai SUA rămânem? Nu ar fi mai bine să ne debarasăm noi (și țările europene) de SUA și Israel? Rusia este inamicul Europei; celelalte țări, nu!

    • Oare? Gruparile teroriste islamiste care comit atentate in tarile europene sunt prieteni ai Europei sau inamici?

      Faptul ca Iranul este aliat al Rusiei in razboiul contra Ucrainei ( de fapt contra intregii Europe ), furnizandu-i drone masiv la inceputul razboiului, inseamna ca Iranul este prieten al Europei sau inamic?

      Faptul ca visul comunitatilor musulmane din Franta, GB si nu numai este sa islamizeze Europa, fapt pe care-l afirma fara nicio jena, dovedeste ca musulmanii sunt prietenii sau inamicii Europei?

      • Sunt deja 5 milioane de oameni strămutați: 4 milioane în Iran și un milion în Liban. A trecut doar o lună de când a început acest război.. Chiar vrei să fii părtaș la așa ceva? La acest război ilegal început de SUA și Israel?Niște grupări de acolo și niște extremiști nu fac din țările islamice un dușman al Europei. Citești prea multă propagandă trumpistă/putinistă.Ar trebui să încercăm să îndepărtăm Iranul de Rusia, noi cei din Europa, decât să susținem prostia asta de război care poate conduce foarte bine la al Treilea Război Mondial!Dar mă rog, noi aici, în România, parcă trăim pe altă planetă,toată lumea discută despre înarmare, pericol… la noi nimic.Ne culcăm pe o ureche că ne protejează americanii și NATO, exact cum se spunea și înainte de ultimatumul sovietic că ne protejează UK şi Franța,iar deznodământul îl știm cu toții …

      • In zeci de ani Iranul nu a atacat nicio țară din jurul sau, spre deosebire de Israel sau SUA care odata la cativa ani au acest obicei. Însă in Iran s-au împotmolit lucrurile si calea de iesire onorabila nu este pentru Trump. Daca iranienii nu aveau arme nucleare, de acum este o chestiune de timp pana le vor obține.
        Trump are meritul de a fi deschis si de a spune pe fata ca isi doreste petrolul iranian, la fel ca pe cel din Venezuela. Sunt atatea state care exportau droguri in America, doar Venezuela a fost vizata, deși faptul ca patrundeau droguri in SUA e mai degrabă o problema la nivel de securitate a granițelor. Prin acest atac nejustificat asupra Iranului s-a grabit sfarsitul rolului SUA de jandarm al lumii si inceputul lumii multipolare.

  14. Lupta aceasta pentru resurse din aceste vremuri si influenta pe care o are Israel precum si identificarea axei raului (Rusia, Iran, Egipt, Turcia, China) denota inca o data veridicitatea Bibliei: sa spui acum cateva mii de ani ca asa se va intampla iar oamenii sa ignore asta mi se pare … incapatanare. Profetiile biblice indica si castigatorul acestor lupte: e cel care ajuta Israel prin urmare nu e greu de identificat. Influenta lui va creste exponential si toata lumea va fi la picioarele lui datorita AI. Dincolo de calcule, previziuni, stiinta si profetii biblice, aceste evenimente ne trezesc o intrebare: suntem pregatiti ?

  15. Noul tip de Război Rece ? E cald , al dracului de cald !

    – (Myanmar) – rută alternativă pentru hidrocarburi care ocolește strâmtoarea Malacca;
    – Chittagong (Bangladesh) – port în Golful Bengal.
    Păi astea două sunt între Strâmtoarea Ormuz și Malacca ! Cum sunt rute alternative ?
    Să rezum :
    – Avem un Nou Război rece , care de fapt e cald !
    – Americanii intuiesc pericolul blocării choke points .
    – Europenii greșesc dacă nu se alătură SUA pentru deblocarea Strâmtorii Ormuz .
    – Iranul poate fi invins.
    M-am liniștit .
    În rest , numai de bine.

  16. „axa raului” mi se pare ca traim intr-un film. hai sa fim seriosi… nu mai cand aud cuvinte d-astea pompoase am o problema cu articolul

    dar altele sunt problemele
    1 – sua si alitatii sai?! stai, sua mai are aliati?! in momentul de fata pare sa aiba numai dusmani si oricum nu-i pasa de alte tari si , mi se pare normal ca si celelalte tari sa actioneze in consecinta.
    2 – razboiul asta a pornit 100% din cauza israel si sua, nu din cauza altora si sa nu credem altceva
    3 – rusia nu mai e de mult o putere… poate militar, desi………………….

    trompeta vrea sa controleze tot si incearca sa ia tot ce poate prin orice mijloace. nu-l intereseaza daca isi baga aliatii in rahat sau chiar propria tara!
    nu prea ii iese… inafara de venezuela (unde ca PR tot un fail a fost) , dar el se lauda si incearca… se mai imbogatesc unii cu niste tranzactii dubioase inainte de postarile lui trump dar … na….
    uneori ma gandesc ca omu nu are nici o tactica, sau pur si simplu ii dicteaza cineva

    din punctul meu de vedere acest razboi are un singur castigator: rusia. si inca o data ne intrabam al cui om este trump!

  17. Nu am invatat nimic din criza covid, cand nu erau masti, medicamente si altele.

    Globalizare ok, dar cum? Nu e prea bine sa ai 1 singur point of failure. Trebuie redistribuita productia si sursele de petrol. Din diverse motive se pot inchide anumite puncte de pe glob.

    Trebuie reproiecata globalizarea. Reproiectat economiile.

  18. „deblocarea Ormuz trebuie privită ca o prioritate absolută. Chiar și cu prețul unor pierderi de vieți omenești colosale.”

    „Iranul poate fi învins, Ormuz poate fi redată comerțului liber, dar pentru acest obiectiv este nevoie de sacrificii pe care aparent nimeni nu vrea să și le asume.”

    Domnule Carp, stramtoarea Ormuz era deschisa inaintea atacului complet ilegal asupra Iranului, in ciuda deceniilor pline de nenumarate gesturi agresive si neprietenoase si sanctiunilor asupra Iranului din partea Vestului condus de SUA.

    Cum ar fi ca SUA sa inceapa sa trateze alte state asa cum prevede dreptul international, adica sa nu le atace, sa nu incerce sa le submineze ordinea interna prin proteste, prin ONG-uri, etc.? De ce nici macar nu luam in calcul aceasta posibilitate ca rezolvare a conflictului? Nu ar fi cazul sa incercam macar asta inainte sa cauzam „PIERDERI DE VIETI OMENESTI COLOSALE”?!?!?! Ce autoritate morala poate pretinde un om care crede ca trebuie sa provocam astfel de pierderi inainte de a incerca sa obtinem o pace echitabila pentru toata lumea, adica in acord cu dreptul international?

    • Intrebare: Iranul sub tutela regimului islamist a fost o tara care prin tot ceea ce a facut a respectat regulile dreptului international?

      Alta intrebare: Finantarea de decenii a terorismului impotriva evreilor si lumii occidentale este in acord cu dreptul international?

      • Da, Iranul a respectat dreptul international. De exemplu, au respectat acordul cu privire la imbogatirea uraniului negociat cu Obama si denuntat fara motiv de Trump. Si chiar daca unii pretind ca nu le-ar fi respectat, nicio Curtea internationala nu a stabilit asta si sanctiunile impuse si atacurile asupra lor nu au fost in conformitate cu dreptul international.
        Iranul nu a finantat terorism. Hamas nu e in niciun fel diferita de Congresul National African (ANC) al lui Mandela. Si ANC a fost considerat organizatie terorista de regimul apartheid al Africii de Sud insa era de fapt o organizatie pentru eliberarea unui popor asuprit. Legislatia ONU permite rezistenta armata in fata unui agresor. La fel este si Hezbollah, organizatie nascuta pentru a rezista ocupatiei Libanului de catre Israel.

        In alta ordine de idei, oficialii Israel recunosc expres ca au finantat Hamas:

        „Anyone who wants to thwart the establishment of a Palestinian state has to support bolstering Hamas and transferring money to Hamas. This is part of our strategy—to isolate the Palestinians in Gaza from the Palestinians in the West Bank.”
        — Benjamin Netanyahu, March 2019 (as reported by The Jerusalem Post and Haaretz)

        ​”The Palestinian Authority is a burden, and Hamas is an asset.”
        — Bezalel Smotrich, in an interview with Israel’s Knesset Channel, 2015

        Avner Cohen (Former Religious Affairs Official in Gaza):
        ​”Hamas, to my great regret, is Israel’s creation.”
        — Wall Street Journal, 2009

        Cat despre organizatii precum ISIS, Nusra, Al Qaeda – acestea au fost tot timpul asseturi CIA, dupa cum, de exemplu, ne spune chiar dl. Epstein in emailuri:
        „White house, Pentagon, state , CIA, support for nusra, attacking Kurds but arming them etc”; „us gives a pass on ISIS to Palmyra” – cautati in emailurile cu Tom Pritzker.

        Apropos de Al Qaeda, nu e interesant cum un lider al acestei organizatii, Jolani, a ajuns, cu sustinerea SUA, sa domneasca in Siria? Si cum se face ca aceste organizatii au facut atentate in fiecare stat din orientul mijlociu, mai putin unul – Israel?

  19. „Obiectivul SUA nu este nici schimbarea de regim la Teheran, nici măcar blocarea programului nuclear iranian sau degradarea capabilităților militare ale Iranului…”

    Nu?!
    Președintele Donald Trump așa zicea, că acestea sunt obiectivele, cele enumerate.
    Alții spun că obiectivul ar fi asigurarea dominației Israelului asupra întregului Orient Mijlociu.

    Altfel, înaintea atacului strâmtorile erau circulabile, nu-i așa?

  20. Să presupunem că, în urma unui efort costisitor și colosal, SUA, alături de aliații săi, parte a unei „coaliții de voință”, reușește să preia controlul Ormuz. Mai mult, să presupunem că, în urma unei intervenții Houthi, Bad el-Mandeb este blocată dar SUA și „coaliția de voință” reușesc să preia controlul și asupra acestei strâmtori. Iranul este înfrânt categoric, se reia comerțul liber, „punctele de sufocare” redevin puncte prin care se crează din nou bogăție la nivel global. Să presupunem, deoarece nimeni nu garantează acest scenariu. Este cel mai optimist scenariu din categoria celor optimiste.

    Mai sus, un citat din articolului domnului Carp.

    Sau cum bunul simt si moralitatea au fost aruncate pe apa Sambetei. Atat timp cat unchiul Sam castiga iar noi ii suntem pe post de „breloc”, ce mai conteaza cine e agresorul, cine distruge ordinea mondiala, cine ucide civili, cine calca in picioare dreptul international!

    Mi-e scarba!

  21. Domnul autor uita un lucrul esential: COMERTUL ERA LIBER PRIN ORMUZ pana acum o luna de zile. Situatia actuala nu e creata de „axa raului” ci tocmai de Unchiul Sam si papusarii lui de la Tel Aviv. Poate ca ei sunt „axa raului”, totusi?

  22. Mai puțin se analizează evaluarea pesimistă că Inteligența Artificială n-a prea oferit scenarii care să avertizeze asupra a tot felul de surprize neplăcute, care s-au ținut lanț în prima lună de război. Cel puțin pentru unele dintre ele, este greu de crezut că, odată informați, decidenții politici le-au ignorat susținând pe propria răspundere că „merge și-așa”!

  23. Eu as spune ca sunt mai multe aspecte ce trebuiesc a fi luate in considerare.

    Intrebarea care se pune este daca este bine pentru Europa sa ajute militar pe Trump in razboiul contra Iranului.

    Este necesar sa se tina cont de urmatoarele:

    1. Merita Trump sa primeasca ajutor european intr-o campanie pe care in mod clar nu a pregatit-o din punct de vedere militar la nivel corespunzator?

    Raspunsul este in mod clar NU. Din multiple motive. Si-a batut joc de tarile europene atat direct, cat si prin interpusi precum idiotul J.D. Vance si alti reprezentatnti ai administratiei sale. Problema Groenlanda este alt motiv. Sfidarea Europei prin atitudinea complet dubioasa fata de Putin si Rusia de asemenea. Lipsa de empatie cu eroismul ucrainienilor in lupta cu agresorul rus si sfidarea lui Zelenski. Reducerea ajutorului militar pentru Ucraina, care insemna practic un ajutor pntru intreaga Europa, deci pentru parteneri NATO ai USA. Acestea ar fi motive suficiente ca Trump sa primeasca o lovitura in spate si nimic mai mult.

    Ar mai fi de luat in considerare daca un ajutor militar european ar putea fi decisiv in castigarea rapida a razboiului cu Iranul. Doar niste analisti militari lucizi pot da un raspuns la aceasta problema.. Mai trebuie tinut cont ca dobitotcul de Trump a epurat masiv in cadrul structurilor militare americane si in cadrul CIA, doar pentru faptul ca acestia nu s-au exprimat in mod entuziast relativ la persoana sa. In USA se stie ca a apelat la serviciile unora dintre cei eliminati din structuri si acestia au refuzat sa revina. Unii pur si simplu au plecat pentru ca nu vor sa colaboreze cu mascariciul.

    Daca cu ajutor european Iranul nu ar putea fi invins, asta ar fi o tragedie cumplita pentru lumea occidentala.

    2. Reprezinta Iranul o amenintare pentru Europa?

    Evident DA. Majoritatea atentatelor teroriste in tari ale Europei au fost comise de zeci de ani de grupari islamiste ce au avut legatura cu regimul islamist iranian. Musulmanii in general reprezinta un pericol pentru lumea europena, scopul lor declarat fiind acela de a islamiza tarile europene, iar din punctul lor de vedere crestinii siunt necredinciosi ce trebuie lichidati in numele lui Allah. Iranul reprezinta o amenintare si in calitate de aliat al Rusiei putiniste.

    Deci daca tinem cont de aceste lucruri, ar fi in interesul Europei sa puna cu botul pe labe principalul stat care finanteaza terorismul islamist.

    3. Tarile Europene trebuie sa se inarmeze puternic cat mai rapid pentru a descuraja Rusia, trebuie sa ajute militar si financiar Ucraina cu toate fortele posibile. Este necesitatea number one pentru Europa. In aceste conditii merita oare sa irosim forte militare si resurse financiare intr-un razboi care a fost inceput fara a se avea in vedere toate situatiile posibile? Foarte greu de raspuns la aceasta intrebare!

    S-ar putea lua in considerare si faptul ca un Iran complet invins inseamna mai putin ajutor pentru Rusia.

    ………………………………………………………………………………………………….

    Concluzia este ca lucrurile sunt extrem de complicate, iar Trump este un personaj in care nu poti avea incredere.

    O solutie ar fi ca Trump sa isi asume printr-un document, care sa fie validat si de congres, ca USA va sprijini Europa militar oricand este nevoie cu toate fortele posibile, si in aceste conditii poate ca Europa ar putea sa sprijine USA in Iran.

    Un alt lucru clar este faptul ca regimul criminal islamist iranian trebuie distrus … si acest fapt este o necesitate.

    S-a ajuns aici pentru ca dupa al doilea razboi mondial multe lucruri au ramas nerezolvate de catre lumea occidentala. Doar cu Ronald Reagan si Margaret Thatcher nu poti pune cu botul pe labe intreaga lupta a regimurilor agresoare impotriva tarilor civilizate.

    USA a gresit enorm in world war 2, Rusia bolsevica nu trebuia sa primeasca niciun sprijin, nu trebuia cedat estul Europei catre jigodiile comuniste, armata americana trebuia sa alunge trupele bolsevice din Europa de Est, asa cum a spus generalul Patton. Daca se facea un efort, comunismul putea fi eradicat de atunci, din 1945, si noua tuturor ne-ar fi fost mult mai bine astazi. In fond USA are multe datorii de platit pentru chinul la care a fost supusa Europa de Est din cauza sa.

    • Tot ceea ce face Trump este facut la comanda Europei care isi realizeaza tocmai ,acum, cind vorbim, dezideratul de mare putere militara si refacerea Imperiului .Restul tin de etapa .Nici un alt conducator al SUA nu putea face ceea ce face Trump.

    • Un alt lucru clar este faptul ca regimul criminal islamist iranian trebuie distrus … si acest fapt este o necesitate.

      ….

      USA a gresit enorm in world war 2, Rusia bolsevica nu trebuia sa primeasca niciun sprijin, nu trebuia cedat estul Europei catre jigodiile comuniste, armata americana trebuia sa alunge trupele bolsevice din Europa de Est, asa cum a spus generalul Patton. Daca se facea un efort, comunismul putea fi eradicat de atunci, din 1945, si noua tuturor ne-ar fi fost mult mai bine astazi. In fond USA are multe datorii de platit pentru chinul la care a fost supusa Europa de Est din cauza sa.

      ….

      Mai sus putem vedea cum arata discursul cuiva lovit de delirium tremens!

      • Ehehe draga Mojtaba, Vox Bobuli Vox Bei, Sf. Andrei, Patosescu, Textier, Dece Ball, Nimic glorios, Petre I., … (si probabil alte cateva pseudonime pe care le utilizezi pe contributors in scopul de a arata cat de multe sunt personajele care intervin pe contributors in apararea regimului islamist terorist din Iran), incet incet devine clar ce fel de personaj esti.

        De la bun inceput, de cand ai inceput sa bantui cu comentarii pe contributors, m-am intrebat daca esti adept securisto-comunist in misiune, simpatizant securisto-comunist devenit astfel din cauza educatiei de tip proletar primita in familie, deci totul s-ar reduce la un fel de „mostenire educationala”, la un fel de produs al societatii socialiste multilateral dezvoltate sau adept securisto-comunist din prostie, fiind victima a manipularii cu sarg practicate in Romania de forte de sorginte comunisto-securista.

        Evident m-am intrebat si daca afirmatia „cercetator de mana a doua in domeniul AI” intr-o corporatie este adevarata.

        Prost nu esti, cred ca nu ma insel, dar totusi e usor sa fii prins in capcana. Pentru ca indiferent din care dintre cele trei categorii mai sus mentionate faci parte, faptul ca un anume tip de afirmatii te enerveza si raspunzi in mod violent releva un anume mod de gandire si te identifica ca beneficiar al unui anume tip de educatie. Unele scapari privind exprimarea ar inclina balanta catre faptiul ca vii dintr-o familie in care limba romana vorbita acasa era specifica celor cu studii modeste, maxim liceale, studiile superioare pe care garantat le-ai absolvit nereusind sa te debaraseze in totalitate de modul de viata subcultural in care ti-ai petrecut primii 18-20 de ani ai vietii.

        Rezumand, atitudinea tipic comunisto-securista pe care o practici nu este cea a unui individ platit sa faca asta sau aflat in misiune de serviciu din partea cine stie carei gasti cu scopuri de restaurare comunista, din aceasta tara prapadita si plina de idioti.

        Imi cer scuze ca utilizez exprimarea „comunist, comunism” pentru ceva care de fapt nu are legatura cu doctrina comunista, dar este o exprimare scurta pentru a caracteriza acele grupari formate din pleava societatii care regreta si spera din tot sufletul sa recreeze in Romania o societate care sa semene cu ceea ce era inainte de 1989. Adica o societate in care prostii, needucatii, hotii si sarlatanii sa fie clasele dominante.

        Cred ca esti doar o victima. Educatie comunista primita acasa, liceu industrial, automatica la Politehnica( A propos, Univ Politehnica Buc e un mare fief al jigodiilor comuniste). Apoi lupta pentru un job bun. Probabil esti un tip inteligent si cu bune rezultate in profesie, dar toate astea au insemnat multa munca si timp, si stress pe masura. Nu a mai existat timp sa citesti, sa te culturalizezi, sa intelegi in profunzime lucruri pe care le-ai inteles distorsionat in primii 30 de ani de viata.

        In plus ai un mare defect! Nu suporti sa fii contrazis, pentru ca te crezi foarte inteligent si un bun intelegator al tuturor problemelor, de orice natura ar fi acestea, Evident te inseli, iar aceasta atitudine nu este deloc sanatoasa pentru o persoana cu un nivel profesional ridicat. De obicei aceasta stare de a te crede deasupra tuturor provine din lipsa de cultura si de educatie, dar in Romania este cultivata intr-un mod infiorator si este cultivata preponderent exact exact de catre gruparile de provenienta securisto-comunista. Ai cazut prada acestei propagande.

        Stii, numarul de prosti si idioti pe metrul patrat este relativ constant pe mapamond, numai ca in tarile civilizate educatia primita acasa si in scoala te face sa iti intelegi posibilitatile si competentele si sa respecti pur si simplu principiul Omul potrivit, la locul potrivit.

        In Romania tragedia este ca majoritatea prostilor se cred atoatestiutori, au foarte mult tupeu si habar nu au care sunt competentele lor reale.

        Acum, relativ la mine, sunt o persoana care nu suporta ca vinovatii sa nu plateasca pentru raul facut, indiferent de ce natura este raul respectiv, si sunt de acord inclusiv cu faptul ca, in limitele posibilitatilor, raul trebuie descoperit si inabusit din fasa. De asemenea, pedepsirea raului, actul de dreptate in sine, niciodata nu e prea tarziu pentru ca dreptatea sa triumfe. Adevarul de asemenea!

  24. Arhitectura economica e proasta daca o stramtoare poate produce atatea pagube. E greseala colosala strategica sa depinzi de o stramtoare chiar si de 10 stramtori. Noua ne trebuie energie, marfa ieftina locala, europeana.

    Comertul e ok, dar daca tai paduri din europa, trimiti lemnul in china si inapoi vin panouri de mobila. Asta nu e semn de minte dezvoltata, dar e semn ca e o problema structurala nerezolvata in europa.

    • @ion _ „Arhitectura economica e proasta daca o stramtoare poate produce atatea pagube. ”

      Strâmtorile acelea erau în același loc și acum 1000 de ani, și acum 10.000 de ani, și cu 100.000 de ani în urmă.

      Puțină reamintire a istoriei ceva mai recente, adică după Primul Război Mondial, atunci când au dispărut mari imperii…
      …A avut loc o mare frământare a puterilor mondiale – noi și vechi – pentru a controla rutele maritime și comerciale internaționale.
      Implicit, s-a ajuns la conflicte de interese și la o luptă pentru controlul strâmtorilor.
      Aceasta a fost unul dintre conflictele care au dus la Al Doilea Război Mondial.

      Aceleași strâmtori și dorința de a le controla pot contribui la un nou conflict major. De ce?…
      Pentru că transportul maritim este de mai multe secole cel mai eficient.
      Până la punerea în practică a teleportării, strâmtorile [și canalele] maritime rămân importante.

      De aceea au fost stabilite reguli, încheiate acorduri, semnate tratate internaționale cu privire la utilizarea acelor strâmtori și la pacea lumii. S-a inventat ONU și Consiliul de Securitate (al ONU) șamd.
      În mod iresponsabil, însă, tratatele au fost călcate în picioare.
      Pe unii îi mănâncă în dos și n-au stare.

      Memorandumul de la Budapesta a fost în mod aberant ignorat de regimul Putin, din Rusia, care dorește expansiune, revizuirea frontierelor.
      Guvernul Netanyahu din Israel visează la dominarea întregului Orient Mijlociu și dorește expansiune, revizuirea frontierelor.
      Administrația Trump privește cu adversitate Uniunea Europeană și dorește expansiune, revizuirea frontierelor.

      Astfel, indiferent că vorbim despre poziția strategică la Marea Neagră, strâmtorile Bab-El-Mandeb sau Ormuz, ori despre ruta maritimă de transport nordică, prin Groenlanda, conducătorii vremelnici din Rusia, Israel, sau SUA acționează la fel.

      Prin urmare, chiar credeți că arhitectura economică este proastă, sau, mai degrabă, sunt ambițiile unor oameni ajunși vremelnic la conducerea unor state, așa cum s-a întâmplat înaintea Primului Război Mondial, a celui de Al Doilea Război Mondial, sau în prezent?

    • @LS _ …

      „Scurgerile” de felul acesta cred că trebuie privite cu o prudență orientată spre suspiciune în contextul conflictelor armate.
      Dacă privim spre sursă, suspiciunile capătă susținere.

      Însă, dacă căutăm și alte surse de informații putem găsi, spre exemplu…
      https://agerpres.ro/politic-extern/2026/03/30/semiluna-rosie-peste-100-000-de-cladiri-civile-avariate-in-iran–1542246

      Ceea ce știm, însă, cu siguranță, este că sursele independente, cum ar fi trupele de menținere a păcii (a se vedea în Liban), sau jurnaliștii independenți ai marilor agenții de presă (a se vedea în Gaza, Cisiordania, Liban, Iran etc.) reprezintă ținte predilecte ale militarilor guvernului extremist al domnului B Netanyahu, tocmai pentru a împiedica transmiterea informațiilor în mod obiectiv, din regiune.

      • In aceste momente toata media mondiala e plina de partizanate, mai mult sau mai putin accentuate, asa ca oricare afirmatie trebuie privita cu prudenta. Netanyahu nu e nici pe departe un inger, mi se pare ca a devenit psihopat de-a dreptul, a inceput sa semene cu Hitler din ce in ce mai mult. Dar asta nu inseamna sa privim cu intelegere regimul criminal al ayatollahilor cu toate garzile sale de criminali si teroristi.

        Si nici nu putem trece cu vederea crimele oribile petrecute in 7 oct, multimile imense de musulmani care tzopaiau de bucurie in 8 oct. Vinovatii trebuie sa plateasca, iar adulatorii acelor crime oribile nu pot fi tratati cu manusi.

        Personal nu imi doresc ca oriunde m-as misca prin Europa, eu sau oricine din familia mea sa fiu in permanenta in garda, sa am viata pusa in pericol de progeniturile teroriste ale adulatorilor acelor crime barbare. Atunci cand occidentul a raspuns la barbarism cu intelegere si cu incercari de civilizare, raspunsul barbarismului a fost acelasi: TERORISM.

        Pana cand aceste brute nu vor intelege sa se comporte respectand reguli si lasand dracului invataturile criminalului Mahomed, nu stiu cum pot fi linistiti acesti fanatici barbari.

        Tratarea democratica a acestor brute nu face nimic altceva decat sa inrautateasca lucrurile.

        Luati exemplul din scumpa patrie unde asa zisa democratie a salvat de la dreapta pedeapsa mii de criminali comunisti si zeci de mii de talhari corupti. Nu se observa ca hotiii si criminalii prospera atunci cand sunt tratati cu reguli democratice?

        Asa ca, atata timp cat Netanyahu contribuie la micsorarea numarului de criminali din zona musulmana, se poate spune ca contribuie la binele omenirii.

        Daca cineva v-ar ucide in mod barbar o ruda apropiata in aplauzele frenetice ale membrilor familiei acelui cineva, cum ati proceda? Lichidarea brutelor este o necesitate. Sa mai asteptam cateva sute de ani ca brutele sa devina educate si sa avem in continuare mii de morti din cauza lor? Nu intelegeti ca de fapt este vorba despre Noi sau Ei? Nu vedeti cat de mult rau se face omenirii prin exploatarea prostilor si a needucatilor? Nu credeti ca e cazul sa faca cinva ceva impotriva lor?

        Ca acum o fac 2 psihopati, Trump si Netanyahu, e grav, pentru ca nu o fac in slujba unor principii oneste, in slujba principiului de a scapa lumea de criminali…..sau macar de a-i pune cu botul pe labe.

        Acesti ultimi 35 de ani ne-au atrofiat simtul de dreptate la nivelul intregii lumi civilizate. Nu mai suntem in stare sa identificam pericolul si sa ne aparam adecvat.

        • @LS _ „Netanyahu nu e nici pe departe un inger […] a inceput sa semene cu Hitler din ce in ce mai mult.”

          Am mai citit o astfel de opinie…
          https://republica.ro/nazistul-bibi

          Însă, probabil, dincolo de dorința domnului Netanyahu de a intra în istorie pentru constituirea Israelului mare…
          https://www.theguardian.com/us-news/2026/feb/20/mike-huckabee-israel-middle-east-tucker-carlson

          …Se află spaima prim-ministrului de invitațiile tot mai dese ale procurilor israelieni de a bea cafeaua împreună.
          Adică, mutatis mutandis, „Netanyahu să se salveze de justiție, chiar dacă ar fi să piară lumea/să cadă cerul”.

          Este vorba doar despre politicieni aflați vremelnic la conducerea statelor.
          Ar fi nedrept să vorbim despre state.
          Cetățenii obișnuiți, atât din Israel, cât și din Iran, din Palestina, sau SUA, ori din România șamd. vor să trăiască liniștiți, să meargă copiii la școală, adulții la serviciu, își doresc pace și bunăstare.
          Ei doar suportă consecințele.

      • Revin cu o lamurire; nu am fost clar in legatura cu „exploatarea”. Toate dictaturile criminale ale lumii au aparut si s-au consolidat din cauza multimilor de prosti care le-au sustinut, sau doar tolerat cu voiosie in unele situatii. Toate, dar absolut toate, au avut in anume momente sau chiar permanent sptrijin popular, al prostilor si al profitorilor, care se pare ca sunt majoritari oriunde pe planeta. De ce am exonera de raspundere aceste mase de colaborationisti este o prima intrebare !?

        Cu sprijinul lor criminalii au comis crime bucurandu-se de impunitate, cu sprijinul lor si in aclamatiile lor au fost ucisi, inchisi, redusi la tacere, deportati cei ce au incercat sau chiar au facut ceva impotriva dictaturilor. Oare de ce ar trebui tolerati acesti indivizi care au contribuit prin sustinere la crimele produse impotriva valorilor morale autentice ale omenirii, este a doua intrebare !

        De ce atata sustinere pentru respectarea drepturilor lor, cand de fapt acesti indivizi rudimentari au fost si sunt complici ai criminalilor, talharilor si sarlatanilor. Chiar daca uneori o fac din cauza cretinismului ce-i caracterizeaza, fara sa realizeze raul produs( deseori o fac insa din pura rautate si sistem de gandire identic cu al criminalilor), asta nu inseamna ca trebuie sa-i exoneram de raspundere, ca trebuie sa le conferim circumstante atenuante.

        Irosim resursele planetei in actiuni decise de masele de inepti si ne distrugem valorile autentice lasand mana libera acestor mase de inepti sa decida ce fel de politica trebuie facuta. Este raul primordial care va duce civilizatia la pierzanie cu probabilitatea cea mai mare, raportat la alte pericole ce pot duce la pieirea civilizatiei. Lasam soarta omenirii pe mainile unor iresponsabili rudimentari si needucati, a unor brute care prin votul lor tembel decid soarta nu numai a fiecarei tari in parte, ci soarta planetei.

        Acesta este principalul defect al democratiei. Poate conduce la faptul ca soarta tuturor poate fi decisa de prosti. Dar daca asta ne dorim, majoritatea dintre noi, sa ne fie de bine!

  25. In istorie au existat situații in care unele tari si-au exploatat abuziv poziția geografica. Un caz mai putin cunoscut este cel al Danemarcei care pana prin sec 19 percepea o taxa ca să permită accesul navelor in Baltica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Carp
Radu Carp
Radu Carp este profesor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București, Director al Departamentului Politici Publice, Relaţii internaţionale, Studii de securitate (2020 - ). Doctor în drept al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (2002). MA în studii europene și relații internaționale, Institut Européen des Hautes Etudes Internationales, Nisa (1996). Reprezentant al Universităţii din Bucureşti în proiectul CIII-PL-0702-09-2021 - Ethics and Politics in the European Context, parte a reţelei CEEPUS III, coordonat de Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin care reuneşte universităţi central şi est-europene (2012 -). Coordonator al echipei Universităţii din Bucureşti în reţeaua ştiinţifică europeană Observatory on Local Autonomy, coordonată de Université de Lille (2015 -). Membru al Academic Curriculum Group, în cadrul E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2020 - ). Membru al Comisiei de ştiinţe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică a CNATDCU (2020 - ). Membru al Consiliului de Conducere al ICR (2017 -). A ocupat funcțiile de membru al Comitetului Executiv al E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2015-2020), membru al board-ului International Centre for Black Sea Studies, Atena (2010-2012), director general al Institutului Diplomatic Român, Ministerul Afacerilor Externe (2010-2012), prodecan (2008-2010), secretar științific (2010-2012) director al Şcolii Doctorale de Ştiinţă Politică (2015-2020) la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București. Colaborări și stagii de predare: Global Campus of Human Rights, Veneţia (2019, 2020); Universitá di Genoa (2019); Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin (2019); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea din Viena (2017, 2019); National Tchengchi University, Taiwan (2016); EIUC - European Inter-University Centre for Human Rights and Democratization, Veneţia (2016, 2017, 2018); Universitatea Matej Bel, Banska Bystrica (2016); Universitá degli Studi Florența (2015); Institut für Sozialethik, Universitatea din Viena (2015); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea Wroclaw (2014, 2017); Universitatea Trnava (2014); Universitatea Umea (2013); Universitatea Carolină, Praga (2013); Universitatea Bologna (proiectul internațional 156171-LLP-1-2009-1-IT-ERASMUS JUSTMEN. „Menu for Justice. Towards a European Curriculum on Judicial Studies”, 2009-2013); Universitatea Szeged (2012); The Munk School of Global Affairs, Universitatea din Toronto (2011); Universitatea „Mykolo Romerio”, Vilnius (2010); Universitatea din Atena (2000). A participat la proiecte de cercetare în colaborare cu mai multe instituţii: Fridtjof Nansen Institute - Fridtjof Nansen Stiftelsen på Polhøgda Oslo (2020 - ), Université Libre de Bruxelles (2020 - ); Comisia Europeană/CRPE (2019); Academia Română (2018); Wilfried Martens Centre for European Studies (2015); Institut für Rechtsphilosophie, Religions-und Kulturrecht, Universitatea din Viena (2006 2008); Institutul European din România (2007); Institutul „Ludwig Boltzmann” pentru Studiul Problematicii Religioase a Integrării Europene, program al New Europe College, București (2004); TMC Asser Instituut, Haga (2002) etc. A publicat 16 cărți în calitate de autor și coautor. Ultima carte publicată : O lumină în întuneric. Democraţie, stat de drept şi drepturile omului într-o lume în schimbare, Cetatea de Scaun, Târgovişte, 2020. Capitole de cărți și articole publicate în: Austria, Belgia, Bulgaria, Germania, Lituania, Polonia, Republica Moldova, Olanda, SUA, Ucraina.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

anunt

Institutul de Istorie a Religiilor al Academiei Române și Societatea română pentru Istoria Religiilor organizează la București, în perioada 20-25 septembrie 2026, Congresul mondial al disciplinei.

Tema generală a Congresului – Religions 360° – va reuni sute de savanți din șase continente, care vor prezenta cercetările actuale desfășurate în toate centrele semnificative ale discipline la nivel global – vezi mai multe

Carti noi

Despre alegere şi discreţia binelui

Despre alegere şi discreţia binelui

„Vorbim tot mai mult despre viață în termeni de optimizare și eficiență; nu ne mai atrage atenția decât ceea ce ni se pare convenabil. Aderența la un mesaj de credință, imaginat doar ca poliță de asigurare, va mai putea oare să ne sugereze marile întrebări ale ființei și să ne ferească de ratare? Ar mai putea perplexitățile credinciosului de la noi să intre în dialog cu mirările lumii, astfel încât să nu lase impresia negocierii sale cu fatalitatea? Mai putem aspira la luciditate sub influența unui mod contorsionat de a concepe tradiția?“ — MIHAI FRĂŢILĂ - vezi mai mult

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro