„Căci, atunci când se ridică sus oamenii de nimic,
nelegiuiţii mişună pretutindeni.” Psalmul 11
Jucătorii din energie sunt companiile, politicienii, ONG-urile și presa specializată (sau nu). Toate sunt interconectate dar există interese diferite.
Analiza de astăzi pleacă de la două informații apărute. Prima: Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a făcut o plangere la DIICOT precum ”mai multe organizații încearcă să stopeze proiecte energetice și cere să se verifice dacă acestea au legături cu Federația Rusă”. A doua: „Guvernul se așteaptă ca România să piardă o sumă care poate ajunge la 500 de milioane de euro din tranșa a treia de plată din PNRR. Motivul este nerealizarea reformei privind managementul la companiile energetice de stat.” Știrea a fost completată cu: Romănia poate pierde de fapt 1,1 miliarde de euro din PNRR. (Vă reamintesc că eu am prevăzut încă din 2021 că PNRR se va transforma în Planul Național de Rateuri și Regrete!)
Unde sunt bubele depistate de CE
(mai pe larg a scris colega Claudia Pîrvoiu aici)
“Hidroelectrica: Anunțurile privind selecția au fost „banale” și plasate în zone slab vizibile, la mica publicitate, în ziare. Au fost constatate relații ierarhice între candidați și membrii comisiei de selecție, ceea ce poate duce la conflict de interese și influență politică. În cazul numirilor din septembrie 2022, membrii au fost numiți fără a fi supuși unei proceduri de selecție competitive și transparente, pe perioade mai scurte decât mandatele de 4 ani. Comitetul de nominalizare și remunerare, alcătuit din membri ai consiliului de administrație, a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor de performanță, ceea ce poate duce la conflict de interese. Numirile din ianuarie 2024 (n.red. procedurile pentru numirea Directoratului care au avut loc în toamna lui 2023) au fost făcute pe baza unei proceduri de selecție anterioare, pentru care nu a fost stabilită nicio listă de rezervă. În unele cazuri, nu a existat nicio procedură de selecție. Nu există dovezi că procedurile au fost competitive și transparente.
Nuclearelectrica: Pentru Consiliul de Administrație au fost publicate „anunțuri banale” la mica publicitate. Nu a existat un comitet de selecție. Numirile din septembrie 2022 au fost făcute fără o procedură de selecție competitivă și transparentă. Comitetul de nominalizare și remunerare, alcătuit din membri ai consiliului de administrație, a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor de performanță, ceea ce poate duce la conflict de interese. Deși consiliul de administrație este compus din șapte membri, în prezent doar șase sunt în funcție.
Romgaz: Au fost publicate anunțuri „banale” la mica publicitate. Între candidați era și un membru al comisiei de selecție, ceea ce duce la conflict de interese. Au fost candidați din rândul membrilor comitetului de nominalizare și remunerare, implicați în procesul de selecție, fiind un potențial conflict de interese. Comitetul de nominalizare și remunerare, alcătuit din membri ai consiliului de administrație, a fost implicat în stabilirea remunerației și a indicatorilor de performanță, ceea ce poate duce la conflict de interese.
SAPE Au fost plasate anunțuri nesemnificative, la secțiunea mica publicitate. Nu există dovezi care să arate că membrii consiliului de administrație au fost numiți pe baza unei proceduri transparente și competitive, iar că mandatul este legat de indicatori cheie de performanță.
CONPET: Au fost plasate anunțuri banale, la mica publicitate. Niciunul dintre candidații care au ajuns pe lista scurtă nu a fost numit. Nu există dovezi că numirile au fost făcute competitiv și transparent.
CNCIR – Compania Națională pentru Controlull Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune (vezi scandalul Timofte în care nu au fost descrise și picanteriile de la etajul patru din minister): Au fost publicate anunțuri „banale”, la mica publicitate. Au fost constatate suprapuneri, relații ierarhice sau influențe politice între candidați și membrii comisiei de selecție.
Oil Terminal: Au fost publicate „anunțuri banale”, la mica publicitate. Au fost constatate suprapuneri, relații ierarhice sau influență politică între candidați și membrii comitetului de selecție, ceea ce poate indica un conflict de interese.
RATEN (Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară): Au fost publicate anunțuri „banale”, la mica publicitate. Unul dintre membrii numiți nu a fost preselectat.”
„Teoria”
Politicul acționează prin legislație. S-a demonstrat că România este impredictibilă în elaborarea legislației, astfel multe companii străine au plecat și din cauza aceasta. Să vă reamintesc de taxa pe stâlp a lui Ponta și reconvertită de Dragnea? De Ordonața „trenuleț”? De OUG-ul plafonării și subvenției venită pe sub ușă și impusă specialiștilor de la ANRE? Politicul ar fi trebuit să elaboreze legislație primara și secundară pentru a creea facilități potențialilor investitori! … care vor mai pleca se pare …
Politicul își impune oameni de proastă calitate (și alte atribute) în agențiile de reglementare și în companiile naționale. (Vedeți ultimul scandal – studiu de caz cu senatorul Pârvulescu aici) Cu toate că există o legislație privitoare la selecția consiliilor de administrație, a consiliilor de supraveghere sau a directoratelor, aceasta este pervertită în interesul diverselor grupuri sau baronilor mai puternici din teritoriu. Ce primește în schimb politicul? Bani de la economic și recunoaștere sau amenzi de la organizațiile neguvernamentale. România s-a angajat în PNRR că va elimina aceste grupuri și sinecurile de la butoanele economiei și implicit ale energiei. Nu și-a respectat promisiunile și va plăti!
Companiile le putem clasifica: cele de stat, unde guvernul controlează absolul tot, cele listate pe bursă, pe care de asemenea guvernul le manevrează deoarece de cele mai multe ori este acționar majoritar și cele private care au influență asupra asupra politicului prin, hai să-i spunem lobby. Circula vorba că la un moment dat cea mai importantă companie energetica își punea ministrul la energie, iar privații din regenerabile și furnizorii, secretari de stat și seful ANRE. Nu întotdeauna se respectă algoritmul deoarece ne-am trezit cu secretari de stat, puși (în special) de baronetul moldovean, care nici nu treceau prin minister.
Aproape toate companiile din energie fac parte din infrastructura critică națională, deci sunt de importanță națională în producția, transportul, distribuția și furnizarea de energie. De aici rezultă că ar trebui să aibă un management profesionist. Un ministru are ca misiune de a sa satisface partidul, adică să numească persoanele care îi vin pe liste în directorate, CA-uri și CS-uri. Nu conteză cine sunt și ce calificări au. Cu sau fără știrea ministrului, acestea au de asemenea o misiune: să facă bani pentru cei care i-au trimis, pentru partid și pentru ei. Banii se redistribuie către politicieni, ONG-uri sau presă. Ce primeste? O legislație favorabilă de la politic și recunoastere sau defăimare de la ong-uri.
ONG-urile care activează în general în energie și mediu au pe câte cineva în spate. Acestea dau recunoaștere, notorietate sau discreditare. Pentru cele din energie și mediu, evident că nu suntem în masură să demonstrăm ca au acționat în favoarea cuiva, dar dacă facem o simplă analiză istoric – comparativă, putem constata cine este caștigătorul situației prezente. Noi am afirmat de nenumărate ori că Federația Rusă este cîștigatorul situației în care ne aflăm. (aici, aici și aici)
Sebastian Burduja a trimis procurorii peste niște ONG-uri pentru presupuse legături cu Moscova, dar ar trebui să mai trimită procurorii și prin ograda sa, pe la SAPE (care a bușit licitația pentru Tarnița), pe la Romgaz (care a ieșit din acționariatul terminalului LNG de la Alexandropoulis) sau Hidroelectrica (care se pare că spânzură banii statului pe fel de fel de investiții în fotovoltaice pe lacuri, nedecolmatând lacurile de acumulare). … Chiar și la ANRE sau ANRM, chit că nu îi sunt subordonate.
Revenim la „teorie”. Și presa are rolul ei. Ar trebui să capteze știrea și să informeze societatea fără a ține cont de interese, dar atât timp cât presa este organizată numai în societăți comerciale (în Statele Unite sunt și ONG-uri), acestea trebuie să aibă profit. Profitul poate veni direct din publicitate, advocacy și lobby (semnalizate obligatoriu) sau indirect. Profitul indirect vine din lobby-ul nedeclarat pentru companiile la care mai este acționar patronatul. (În România nu cunosc nici un canal media care să nu aibă în spate un ineres nedeclarat.)
Dar profit poate fi și pentru alte țări. Să discutam de Sputnik sau Russia Today?
Cum se conduce industria energetică națională
Ministrul e pus să instaleze oamenii partidului în funcții pentru ca la partid să vină banii. Cu sau fără știinta acestuia … Pentru fiecare companie îi este furnizată o listă cu “oamenii potriviți”. Numiți-mi o companie în care nu sunt oamenii „partidului” în CA-uri sau CS-uri și directorate. Cum e posibil ca un ministru să nu își poată numi consilierii, deoarece posturile sunt ocupate dinaintea numirii sale. (nu e cazul lui Burduja dar știu cazuri reale pe la diverși secretari de stat) Atât timp cât ministrul energiei nu a putut să-și ia ca ajutor un secretar de stat profesionst și de nădejde, vă dați seama care îi sunt puterile în gestionarea industriei energetice pe bazele managementului competitiv. (Vedeți organigrama aici și o să vă dați seama că secretarii de stat de la energie, pe care ministru nu se poate baza, taie frunze la câini.)
Studii de caz
Hidroelectrica, este probabil cea mai importantă companie de producție a sistemului electro – energetic național deoarece misiunea sa este de a acoperi vârfurile de sarcină de consum. Compania deține peste 99% din capacitatea de turbinare a apei pe care o stransformă în energie electrică. Este organizată în sistem dualist, deci are un consiliu de supraveghere și un directorat. Adică sunt 12 persoane care răspund de buna funcționare, șapte în CS și cinci în directorat. În CS cunt trei juriști, trei economiști (unul fost ofițer) și doar un inginer în domeniu (electro-energetică). În directorat șeful a terminat management turistic și a lucrat la o agenție guvernamentală maghiară, ceea ce ne face să ne punem fel de fel de întrebări. Majoritatea din cei12 sunt abonații numirilor politice. La aceștia se adaugă încă o armată de 22 de membrii în diverse comitete consultative.
Romgazul este societatea care deține aproape jumătate din producția de gaze românești, care s-a retras din proiectul LNG de la Alexanroupolis și care de extrem de mulți ani se chinuie să pună în funcțiune centrala de la Iernut. În CA-ul Romgaz nu este nici un inginer ci numai economiști, juriști și un nene care a terminat științe politice, care a predat legislație rutieră și care nu are altă calitate decât cea de membru merituos de partid. Nu putem a uita un perpetuu abonat al pozitiilor de decident din industria energetică, care e și presedintele CA și despre care ne intrebăm ce interese ar servi.
De SAPE, compania care canibalizează o direcție care se ocupă cu gestionarea participațiilor statului la diversele companii din subordine, care a fost inființată pentru un singur om ca să aibe cu ce se juca, am scris aici și nu mai insist.
Am mai putea aminti de scandalurile de corupție de la Combinatul Energetic Oltenia, de deliciosul scandal Andreea Lambru, care consilia miniștri, ajunsă la Hidroelectrica iar în prezent la Electrica, sau de falsificarea diplomelor de studii de către Marius Carasol, fostul mare șef de la Transelectrica.
„Numiții” au și ei agenda lor, care se pare că niciodată nu a corespuns cu „binele” companiei la care au fost numiți. Fiecare are de făcut o achizitie, fiecare are o companie protejată, fiecare are de angajat pe câte cineva …
Dacă nu se respectă cerințele „partidului” sau „partidei” care l-a numit, imediat se „întâmplă” ceva și într-o săptămână se transforma în „fostul”.
Deci nu putem cere nici unui ministru sau secretar de stat, vreunui membru de CA / CS sau directorat rezultate, performanță, securitate energetică sau prețuri mici!
Trebuie deci facute mai multe plangeri penale?
Am inceput un proiect de cercetare pentru un algoritm AI care sa le faca automat dupa orice articol cu probe publice despre riscuri de coruptie: https://www.linkedin.com/posts/danbarbulescu_eu-funding-tenders-portal-activity-7245370538955546624-2ID4?utm_source=share&utm_medium=member_android
Teoretic ati pus degetul pe rana cum se zice popular. Practic toata lumea stie ca ceea ce ati detaliat este realitatea romaneasca care se deterioreaza pe masura ce trece timpul sub stricta supraveghere a unui sistem dualist care conduce tara, adica a partidului continuator roman si a unor structuril provenite din vremuri apuse, ce speculeaza slabiciunea politicului. Nu se va schimba nimic concret pana cand nu se coalizeza partidele de dreapta ca aiba puterea de a schimba ceva in directia buna. Plus ca cele 3 puteri ale statului (executiva, legislativa si judecatoreasca) sunt in mana partidului rosu, ca de altfel si a 4-a putere in stat (presa). Deci avem o sansa sa schimbam sistemul detaliat de dvs la alegerile din aceasta toamna, daca nu, la urmatoarele alegeri peste 4 ani. Oricum sunteti un norocos ca puteti sa criticati sistemul putrezit chiar din Romania in comparatie cu cei care au foat presati de cheltuielile lunare si au fost nevoiti sa emigreze cand au vazut ca au votat PNL ca sa schimbe sistemul si dupa alegeri au vazut cum PNL a facut alianta cu PSD.
Deci singura solutie…..inca o data respectarea articolului acela din proclamatia de la Timisoara.
De vina pentru aceasta situatie sunt cretinii care voteaza clica de infractori numita PSD sau clicile asociate acestei mizerii. Acesti cretini nu au nicio scuza! In afara cretinilor, clicile respective mai sunt votate de catre grupuri care profita( in general intr-un mod ce se afla la limita legii sau intr-un mod de-a dreptul infractional) de „politicile” de tip populisto-comunist generate de clicile de tip PSD&asociatii. Ma refer la acele grupuri care stiu ca sustinerea grupului infractional PSD este complet imorala, dar nu pot renunta la beneficii, si atunci aleg lipsa de moralitate, votand si sustinand prin tot ceea ce pot aceasta infectie de origine securisto-comunista numita PSD.
Care sunt sansele ca lucrurile sa acceada catre seriozitate, competenta si corectitudine? Eu zic ca foarte mici, tind catre zero! De ce? Pentru ca numarul de cretini si idioti din aceasta tara este imens…..si daca adaugam gastile de profitori impreuna cu familiile acestora, numarul celor care voteaza impotriva inereselor generale ale Romaniei devine coplesitor!
De acord cu faptul ca, au fost ani in care o parte dintre cretini au votat impotriva PSD, dar cretinii respectivi se asteptau ca in cateva luni cei ajunsi la putere sa faca minuni si sa reuseasca sa imbunatateasca situatia economica rapid, lucru imposibil oricum, si cu atat mai imposibil cu cat administratia a ramas in permanenta fidela PSD-ului si metehnelor comuniste, de care iata, nici astazi dupa 35 de ani nu se poate desprinde.
Suntem majoritar un popor de nemernici, neiubitor de dreptate si corectitudine, iubitor de coruptie si impostura, iubitor de primit bani fara munca, iubitor de primit diplome fara acoperire, de primit functii publice fara merite, iubitor de egalitarism si de metode si metehne comuniste.
In aceasta situatie suntem astazi si e putin probabil sa iesim usor din asta! Daca macar justitia ar fi fost justitie am mai fi avut o sansa….pentru ca infractorii din politica si cei asociati lor ar fi ajuns pentru mult timp in puscarii, pentru ca televiziunile care manipuleaza cu spor , consecventa si eficacitate masele de cretini ar fi fost inchise!
Dar justitia este astazi tot a lor, a infractorilor si asta exact din cauza faptului ca poporul roman este majoritar format din cretini analfabeti functional lipsiti de orice fel de urma de demnitate si moralitate.
De mentionat ca intr-o societate civilizata democratica complicii infractorilor sunt pedepsiti aproape la fel de dur ca si infractorii…..la noi ar fi imposibil pentru ca clica de infractori numita PSD are milioane de complici!
Statul român face contra-selecție de vreo opt decenii în mod organizat, după metodele învățate din Directivele NKVD pentru țările ocupate.
Peste tot, în toate domeniile gestionate de stat, nu doar aici.
Alte state din zonă s-au desprins, cu greu și nu complet, de învățăturile toxice însușite la lecțiile predate de instructorii ideologici ruși. Aparatul de stat românesc nu dă semne că cedează, merge neabătut pe calea distrugerii.
Știu de la ce vine „PCR-izare” în contextul articolului dar în materie de energie, s-avem pardon, e aproape o jignire… PENTRU PCR!
Pe vremea PCR-ului „adevărat”, TOT CU ȘEFI NUMIȚI POLITIC, produceam spre 11-12.000 MW!
Acum abia stoarcem chinuit 8000 și ne rugăm să plouă și să bată vântul!
OK, numirile politice au vina lor, dar nu sunt singura cauză. Achiesarea servilă la tot felul de aberații verzi, închiderea pe bandă rulantă a termocentralelor pentru fanteziile unor puștoaice semianalfabete, implementarea unor „liberalizări” și a unor politici de prețuri impyse de afară, nescărmănarea oengeurilor „dezinteresate”, (care apropo nu sug doar de la ruși…) toate sunt cauzele dezastrului din energie.
Nu este nici o jignire, domnule!
PCR era o catastrofă care a distrus România. Rezultatele acelea mai bune erau rezultatul concurenței cu sistemul capitalist. De îndată ce rațiunea acelei concurențe a dispărut, pseudo-capitaliștii ex-comuniști bugetofagi au acaparat economia, cu rezultatele acestea.
”Pe vremea PCR…” nu înseamnă ”datorită PCR”.
Corect !…pe vremea PCR, orice maistru categ.VI (care de obicei erau si secretari de partid), era un doctor inginer fata de analfabetii ăștia de azi !…și mai toti acei maistri stiau meserie, nu gluma !…
A se vedea un caz concret: ONG-urile „de mediu” ce se opun finalizarii chiar si a hidrocentralelor incepute:
H.N. -02.11.2023 : ” Construcția celor nouă hidrocentrale a început în perioada comunistă, la o parte lucrările fiind avansate, însă abandonate din lipsa banilor sau blocate tocmai pentru că legislația de mediu nu mai permite continuarea lor, distrugerile pe mediu fiind imense. Pentru hidrocentralele de la Livezeni – Bumbești și Surduc – Siriu ONG-urile de mediu au reușit anularea în instanță a autorizațiilor de construire.”
Sa ne mandrim cu asemenea performante si sa ne inchipuim – ca un cosmar- aceste ONG-uri vs constructia Hidrocentralelor Portile de Fier I & II; si a altora, care au ” distrus ” mediul…
Fiecare „se baga in seama” atat cat ii este permis. Acum este „la moda” propaganda eco, care da bine si se face mai bine auzita, pe bani suficient de multi – atat timp cat nu trebuie sa si construiasca ceva.
Partea rea e ca partida tehnica nu mai este suficient de bine sustinuta, pentr ca nu mai sunt oameni dispusi sa infrunte noroaiele santierelor, sau mirosul de ulei sau fumul camioanelor.
Se mai fac ingineri hidroenergeticieni? Unde se duc cand/daca se fac?
Cineva trebuie sa traga si la saiba, cum se zicea pe vremuri. Nici AI-ul nu poate sa construiasca roboti fara oameni…i
Daca a ajuns ministru un farseor ca Burduja, viitorul e asigurat. Avantul prabusirea!
În primul rând toate aceste comanii au un personal supradimensionat, normal angajați pe pile și nu au niciun rol, decàt încasează salarii f mari.
Ar trebui să se facă o restructurare de cel puțin 50% la toate regiile gen CET, Termoenergetica. Din această cauză producem kw și gigacaloria la prețuri f mari și apare subvenția.
Evident că subvenția așa zisă pt populație, merge la băieții deștepți din energie și la țoți angajații care taie frunza la càini.
De aceea avem un preț nejustificat de mare la electricitate și gaz metan.
Of, of…
Big ‘surprise’ ! Cine este responsabil pentru manariile legate de numiri? Evident, PSD si covrigarii:
https://hotnews.ro/ultima-ora-expertii-comisiei-europeane-acuza-numirile-de-la-transelectrica-o-companie-importanta-pentru-securitatea-romaniei-si-a-ue-are-nevoie-de-sefi-care-sa-nu-i-irose-1814479
Pentru toate aceste abuzuri si ilegalitați plătim de fapt noi, plătitorii de taxe. Politicienii își iau partea fara sa ii intereseze de repercusiuni.
Când se construiesc reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă?
Sau poate a fost adoptată decizia ca România nu are nevoie de așa ceva.
De mai mult de un sfert de veac România proiectează finalizarea proiectului Cernavodă și ceva, nu se știe ce, o tot împiedică.
După cine si cum a condus in ultimii ani ministerul de profil articolul se putea cheama si PNL-izarea industrie energetice.
Să analizăm un pic PeCeRizarea „transfrontalieră” off-shore prin metodele „privatizării” Securității partidului COMUNIST al epocii de aur.
Hidroelectrica – Porțile de Fier – UCM Reșița.
Sindicatele post revoluționare urlau in gura mare prin târguri; „nu ne vindem țara”. Pe sub pult puneau însă la cale sub pult, cot la cot cu politrucii supraviețuitori ai sistemului „securizat” afacerea „cum să o furăm noi singuri!”
Și așa, a luat naștere o firmă de calitate ceas „elvețiană” în care erau acționari erau niște unii „specialiști” de pe la noi și așa a început orânduirea băieților energetici „deștepți” de pe la noi:
– uzina UCMR care a fost principala uzină din România care a echipat sistemul hidroenergetic performant al României până in 1990!
– dar, cum bine opinează stimatul domn Dragostin prin comentariile la acest articol, (de multe ori și unul cu 4 clase primare dar cu experiență, dădea clasă oricărui subinginer „premiant” cu nota 10), ai nostrii, cei care se considerau spuma politico-BIȘNIȚĂREASCĂ high-tech a epocii de aur până în 89 au început să „o pună de afaceri – biz(s)niț” și au „cumpărat” afacerea hidroenergetică prin elvețianul dar pur românesc UCMR (cu reali specialiști sictiriți și plecați la joburi bine plătite prin occident)
– șiiii, eh, a început modernizarea „elvetiană” a Porților de Fier cu tipicul românesc indctirnat de partid de la sfârșitul anilor 80. Citeam recent grozăvia „elvețiană” cu fundamentele peceristico-securistico-comunistoide locale, naționale că, de fapt acum, DUPĂ MODERNIZARE, TOATE grupurile energetice de la Porțile de FIER au un randament energetic cu mult mai prost, cu niște costuri de întreținere imense, decât în decembrie 1989!!!
– 2024- a venit și viitura cu ciclonul catastrofelor mi(ni)sterul MEDIULUI dar, toate s-au blocat la PORTILE DE FIER unde din 6 generatoare funcționează vreo 3 și alea vai de capul lor – sub randamentul inițial, iar mai recent pe SEAP se caută specialiști care să zică de ce merg atât de prost Portile Fier de și cicloanele artificiale de la mediu dau rateuri așa mari.